kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۲۱۴
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰

آمریکا پس از 13 سال به اشغال رسمی افغانستان پایان داد

مأموریت اشغالگران آمریکا و ناتو بعد از 13 سال کشت و کشتار و جنایت در افغانستان دیروز طی مراسمی در کابل به صورت رسمی پایان یافت.

پس از 13 سال جنگ که باعث شد افغانستان گرفتار ناآرامی‌های وخیم‌تری شود و هزاران نفر در این کشور بر اثر جنگ کشته و آواره شدند ناتو دیروز (یکشنبه) طی مراسمی در کابل رسماً به عملیات نظامی‌اش در افغانستان پایان داد.
به گزارش ایسنا این مراسم به خاطر خطر حملات طالبان در کابل به صورت محرمانه برنامه‌ریزی شده بود و با حضور تعدادی از مقام‌های افغانستان و ناتو برگزار شد.
هر چند ناتو اعلام کرد که ماموریت نظامی نیروهایش در افغانستان پایان پذیرفته ولی این به معنی خروج اشغالگران از افغانستان نیست. مقامات نظامی ناتو اعلام کردند: مأموریت نظامی ناتو در افغانستان از اول ژانویه سال 2015 به ماموریت «آموزشی و حمایتی»  تغییر می‌کند.
براساس مأموریت جدید ناتو در افغانستان (مأموریت حمایت قاطع)، حدود 13 هزار نظامی خارجی از 28 کشور عضو و 14 کشور همکار این سازمان به عنوان مشاور و آموزش‌دهنده از اول ژانویه سال جدید میلادی (2015) کار خودشان در این کشور را آغاز خواهند کرد.
ناتو مدعی است که این نیروها در مأموریت جدیدشان در افغانستان هیچ مأموریت نظامی را رهبری نخواهند کرد.
از سال 2001 تاکنون حدود 140 هزار نیروی نظامی ناتو از 51 کشور جهان در افغانستان حضور داشته‌اند.تاکنون حدود 3 هزار و 500 نظامی این سازمان در افغانستان کشته‌ شده‌اند.
با پایان مأموریت نظامی آمریکا در افغانستان، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نیز گزارش داد که نظامیان آمریکایی در افغانستان، بازنده واقعی این جنگ را دولت واشنگتن می‌دانند.
بر اساس این گزارش، آمریکا برای تأمین هزینه‌های جنگ افغانستان و عراق پول‌های زیادی قرض گرفته و حدود 260 میلیون دلار سود پرداخت کرده است.
بر اساس این گزارش جنگ آمریکا در افغانستان تاکنون بیش از یک تریلیون دلار هزینه داشته و تا پایان مأموریت نظامی این کشور در افغانستان هنوز چند صد میلیون دلار دیگر نیز هزینه خواهد شد.
«جان سپکو» بازرس ویژه آمریکا برای بازسازی افغانستان، نیز گفت که میلیاردها دلار در افغانستان هدر رفته یا دزدیده شده و مقدار کمی از پول‌های آمریکا در پروژه‌های مختلف این کشور به مصرف رسیده است.
هزینه نگهداری بیش از 10 هزار نیروی آمریکایی در قالب مأموریت غیرنظامی این کشور در افغانستان پس از سال 2014 در حدود 56/4 میلیارد دلار برآورد شده است و مراقبت‌های پیش‌بینی شده برای کهنه سربازان آمریکایی در هر 2 جنگ نیز 836 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
بدترين شکست
نشریه «آبزرور» چاپ انگلیس شکست تحقیر آمیز انگلیس در افغانستان را بدترین شکست انگلیس در نیم قرن اخیر توصیف کرد. به گزارش واحد مرکزی خبر، آبزرور نوشت: هیچ یک از اهدافی که سه نخست وزیر و شش وزیر دفاع انگلیس در هشت سال حضور نیروهای انگلیسی در استان هلمند در جنوب افغانستان تعیین کردند تحقق پیدا نکرد. این روز نامه افزود، به رغم هزینه کردن 40 میلیارد پوند و کشته شدن بیش از 450 سرباز انگلیسی و زخمی شدن صدها نفر از آنان و کشته شدن هزاران افغانی که اکثر آنها غیرنظامی بودند، اوضاع در هلمند بهتر نشده است. اگر یکی از اهداف حضور نیروهای انگلیسی در جنوب افغانستان، امن تر کردن انگلیس بوده است باید گفت انگلیس امروز نسبت به گذشته امنیت کمتری دارد.