kayhan.ir

کد خبر: ۳۳۱۷۸
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۸
در سومین روز رزمایش بزرگ محمد رسول‌الله(ص) انجام شد

آزمایش موفق سامانه پدافندی مرصاد با موشک‌های بومی شلمچه

روز گذشته در سومین روز از رزمایش محمد رسول‌الله(ص) ارتش، ۳ پهپاد دشمن فرضی با موفقیت توسط سامانه راداری «مرصاد» رهگیری و با موشک‌های «شلمچه» مورد هدف قرار گرفت.


با آغاز سومین روز از رزمایش مشترک محمد رسول الله ناوگروه سی و دوم نیروی دریایی ارتش متشکل از ناو پشتیبانی بوشهر و ناوشکن جماران در آب‌های آزاد حضور یافته و به عنوان یگان‌های حاضر در رزمایش، عملیات شناسایی و ترتیب نیروی الکترونیکی و اطلاعاتی دشمن را انجام دادند.
در همین ارتباط دریادار حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در جمع خبرنگاران اعزامی به بندر جاسک اظهار داشت: یکی از اهداف ارتش جمهوری اسلامی ایران از برگزاری رزمایش محمد رسول الله انتقال پیام صلح است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفت: همسایگان ما باید بدانند که ارتقای توان رزمی جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای کسی نیست بلکه برای دفاع از مرز‌ها و منافع خود است.
توان برقراری امنیت منطقه را داریم
دریادار سیاری اظهارداشت: پیام رزمایش برای کشورهای فرامنطقه‌ای این است که ما می‌توانیم امنیت منطقه را برقرار کنیم و این توان در منطقه وجود دارد. وی با تاکید بر توان بالای نظامی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: همه این را می‌دانند که ما توان برقراری امنیت در منطقه را داریم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: یکی از اهداف برگزاری رزمایش محمد رسول الله(ص) نمایش اقتدار ایران اسلامی برای ایجاد امنیت در شمال اقیانوس هند و شرق تنگه هرمز است.
زیردریایی فاتح آزمایش می‌شود
دریادار سیاری اعلام کرد: زیردریایی فاتح در این رزمایش توسط نیروی دریایی آزمایش خواهد شد.
زیردریایی فاتح نسل جدید زیردریایی‌های ایران است که توسط سازمان جهاد خودکفایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده اما هنوز به صورت رسمی مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.
همچنین در بخش دیگری از این رزمایش یگان‌های رزمی و پشتیبانی نیروی زمینی براساس دستورات صادره از قرارگاه ذوالفقار ارتش نسبت به جابه‌جایی سریع ادوات و تجهیزات رزمی سبک و سنگین خود درمنطقه عمومی رزمایش اقدام کردند.
انهدام ۳ ریزپرنده دشمن فرضی
 با موشک شلمچه
به گزارش  دفاع  پرس در ادامه این رزمایش قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش ضمن انجام عملیات کشف، شناسایی و رهگیری هواگردهای دشمن با اجرای آتش توسط سامانه‌های موشکی بومی و بهینه‌سازی شده مرصاد، موفق به انهدام و سرنگونی پهپادهای متجاوز دشمن فرضی شد.
بر این اساس، 3 فروند پهپاد دشمن فرضی با شلیک 3 فروند موشک بومی شلمچه از سامانه موشکی مرصاد در رزمایش بزرگ ارتش منهدم شد.
در این مرحله از رزمایش با استفاده از انواع رادارهای ثابت و تاکتیکی و بهره‌گیری از اطلاعات واصله از پُستهای دیده‌بانی بصری و سایت‌های شنود الکترونیکی، توپخانه‌های 23میلی‌متری که در کنترل عملیاتی شبکه یک‌پارچه پدافند هوایی قرار دارند و سامانه‌های کنترل راداری اسکای‌گارد ضمن رهگیری اهداف متحرک هوایی نسبت به سرنگونی پهپادهای دشمن فرضی اقدام خواهد شد.
کسب برتری هوایی با همکاری متقابل نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی سریع از نیروهای مستقر در دریا و خشکی و انجام تک‌های هوایی در موقعیت‌های از پیش تعیین شده توسط یگان‌های واکنش سریع نیروی هوایی از جمله ویژگی‌های این مرحله از رزمایش محمد رسول الله(ص) است.
خنثی شدن جنگ الکترونیک دشمن
 با سامانه راداری فتح۲
 در همین راستا امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به تجهیزاتی که قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) به کار می‌گیرد، اظهار داشت: بخشی از سامانه‌های ما راداری و برخی تاکتیکی هستند.
وی ادامه داد: سامانه راداری فتح۲ کاملا تاکتیکی بوده و با یک فرکانس متفاوت از سامانه‌های قبلی که در منطقه استقرار یافته‌اند، عمل می‌کند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) با اشاره به اینکه تعدد طیف‌های فرکانسی در هر سامانه مزیت‌های زیادی دارد، بیان داشت: این امر در بحث کشف بیشتر و پایداری درفضای جنگ الکترونیک موثر است. چرا که اگر رادارهایی با طیف‌های فرکانس متعدد را استفاده کنیم، هواپیماهای حمله‌ور اعم از باسرنشین و بی‌سرنشین و ایستگاه‌های ثابت، اضطراری و شناوری با انجام جنگ الکترونیک نمی‌توانند روی همه فرکانس‌ها اختلال ایجاد کنند، یا اگر هم بخواهند بر روی همه فرکانس اخلال ایجاد کنند این امر گریبانگیر خود آن‌ها نیز خواهد شد.
امیر اسماعیلی اضافه کرد: طبق این دفاع لایه‌ای، اگر رادار جاسک مورد اخلال قرار گیرد، از رادار فتح۲ استفاده می‌کنیم و اگر این رادار نیز دچار اخلال شود ما رادار ثامن را داریم.
وی در خصوص شنود الکترونیکی نیز گفت: ما در بخش شنود الکترونیکی سامانه‌ای کم‌نظیر در منطقه را گسترش داده و نتایج خوبی گرفته‌ایم.
 امیراسماعیلی هم چنین به موضوع دیدبان‌های هوایی اشاره کرد و افزود: در این بخش علاوه برگسترش دید‌بانی‌های سیار، سامانه راصد ۳۲ را نیز در اختیار دیدبان‌های خود گذاشته‌ایم.
فرمانده قرارگاه پدافند ارتش تصریح کرد: با به‌کارگیری این سامانه هوشمند، دید‌بان بدون اینکه نیازی به برقراری ارتباط با مرکز کنترل داشته باشد، اطلاعاتش را از طریق رادیو و دیتا به اولین مرکز فرماندهی و کنترل ارسال می‌کند. این اطلاعات شامل سرعت، تعداد و سمت عبور است.
وی ادامه داد: در حقیقت تردید ما با استفاده از راصد ۳۲ مثل یک رادار عمل می‌کند که حداقل ۵ ناتیکال مایل و حداکثر ۱۰ ناتیکال مایل را می‌توان تحت پوشش کشف و شناسایی قرار داد.
امیر اسماعیلی در ادامه ابراز داشت: در بخش درگیری و انهدام، سامانه موشکی مرصاد با موشک شلمچه انجام می‌شود. موشک شلمچه یک موشک بومی و دارای برد متوسط است. وی افزود: از جمله تجهیزاتی که ما در رزمایش به کار می‌گیریم سامانه‌های متعدد توپخانه‌ای با رادار و بدون رادار هستند که وظیفه درگیری با هواپیماهای بدون سرنشین را دارد.
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) تصریح کرد: سامانه‌های توپخانه‌ای توامان برای نیروهای دریایی، زمینی و پدافند هوایی تحت کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور با هم به اجرای آتش می‌پردازند.
وی با اشاره به حضور دیدبان‌های پدافند ارتش، بسیج و سپاه در رزمایش گسترده محمد رسول‌الله(ص) گفت: دراین رزمایش از سامانه‌های پدافند هوایی موشکی اچ کیو سپاه نیز استفاده خواهد شد.
آزمایش عملیاتی «پهپاد جت کیان» برای نخستین‌بار در رزمایش ارتش
امیر شاهرخ شهرام سخنگوی قرارگاه پدافند هوایی در رزمایش محمد رسول‌الله (ص) ارتش اظهار داشت: پهپاد جت «کیان» که صفر تا صد آن توسط متخصصین قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) ساخته شده است،  برای نخستین‌بار جهت ارزیابی سامانه‌های راداری و موشکی این قرارگاه مورد آزمایش عملیاتی قرار گرفت.
وی افزود: این پهپاد که به عنوان پهپاد هدف از آن استفاده می‌شود، با سرعت بیش از ۴۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند.
امیر شهرام ادامه داد: سرعت بالای این پهپاد جت می‌تواند سامانه‌های تسلیحاتی پدافند هوایی را مورد ارزیابی قرار دهد. این پهپاد در منطقه عمومی رزمایش جهت اجرای عملیات آغاز کرده بود که توسط سامانه راداری مرصاد شناسایی و با موشک شلمچه مورد هدف قرار گرفت. معاون اجرایی قرارگاه پدافند هوایی، آزمایش این پهپاد را موفق ارزیابی کرد.
قابل ذکر است  در ادامه رزمایش محمد رسول‌الله(ص) ارتش سه فروند جت پهپاد کیان توسط موشک‌های شلمچه در پایگاه دهم شکاری برادران شهید دل‌حامد بندر چابهار مورد اصابت قرار گرفتند.
عملیات هوایی جنگنده‌های
 «سوخو ۲۴» و «میراژ» بر فراز منطقه رزمایش ارتش
جنگنده‌ها و هواپیماهای نیروی هوایی ارتش در سومین روز از رزمایش مشترک محمد رسول‌الله(ص) ارتش، به انجام ماموریت پرداختند.
جنگنده‌های اف 4، سوخو 24، میراژ و هواپیمای بوئینگ 747 سوخت‌رسان‌ از جمله پرنده‌های نهاجا هستند که  به اجرای عملیات پرداختند.
بر اساس این گزارش کسب برتری هوایی، وارد کردن ضربه به نقاط آسیب‌پذیر دشمن و پشتیبانی سریع از نیروهای مستقر در دریا و خشکی و همچنین انجام تک‌های هوایی در موقعیت‌های از پیش تعیین‌شده توسط جنگنده‌های واکنش سریع نهاجا با هدایت خلبانان جوان انجام شد.
انجام سوخت گیری‌های متعدد هوایی از جمله ویژگی‌های این مرحله از رزمایش مشترک محمد رسول‌الله (ص) بود.