kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۸۶۸
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
دبیر شورای عالی امنیت ملی:

ایران حتی در صورت توافق هسته‌ای خواهان رابطه با آمریکا نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد که تهران به دنبال از سرگیری مناسبات دیپلماتیک با آمریکا نیست، حتی اگر توافق هسته‌ای به کاهش تنش‌ها میان دو کشور کمک کند.


علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز گفت: تهران به دنبال از سرگیری مناسبات دیپلماتیک با آمریکا نیست، حتی اگر توافق هسته‌ای به کاهش تنش‌ها میان دو کشور کمک کند.
شمخانی افزود: موضع ایران در منطقه از تابستان گذشته در پی ایفای نقش این کشور در تغییر صلح‌آمیز قدرت در عراق و نیز ایفای نقش در بقای بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه تقویت شده است.
وی خاطرنشان کرد: ایران و آمریکا می‌توانند به گونه‌ای در منطقه رفتار کنند که از انرژی خود برضد یکدیگر استفاده نکنند و توافق هسته‌ای در این زمینه می‌تواند بسیار حیاتی باشد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا نشست‌های عادی میان ایران و دیپلمات‌های آمریکایی در جریان مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 می‌تواند منجر به یک روابط حسنه میان دو کشور شود، تکرار کرد: «نه! مذاکرات تنها درخصوص مسایل هسته‌ای صورت می‌گیرد.»
 شمخانی در این گفت‌و‌گو با رد سوء‌ظن‌های مطرح شده از سوی دیپلمات‌های غربی در جریان مذاکرات، درباره عدم علاقه (حضرت) آیت‌الله خامنه‌ای به آخرین توافق هسته‌ای صورت گرفته، گفت: «اگر ایشان بدنبال بهانه‌ای برای قطع مذاکرات هسته‌ای بودند، طی یک سال گذشته و با گذشت نیمی از مذاکرات زمان کافی برای این وجود داشت.»
 وی با بیان اینکه ایران خواهان دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌های بین‌المللی نیست، تصریح کرد که ایران از حقوقش تحت پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای عقب‌نشینی نمی‌کند و افزود: «اگر توافق هسته‌ای صورت نگیرد ما نخواهیم مرد و اگر هم به یک توافق برسیم به بهشت نمی‌رویم».
 دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین در این گفت‌و‌گو عنوان کرد: «امروز، عراق نزدیک‌تر از قبل به ایران شده است، چرا که دولت و مردم این کشور متوجه شده‌اند که ایران عمق راهبردی این کشور است.»
 شمخانی افزود: «تحولات سوریه نیز همچنین انعکاس پیروزی‌های ایران در منطقه بوده است.»
 وی همچنین ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتواند به کاهش تنش‌ها میان ایران و عربستان سعودی کمک کند، گفت: «عدم درک موجود یا رقابت‌های تلخ بایستی از حالت خصمانه آن خارج و مبدل به تحرکات سیاسی معمولی شوند.»
 دبیر شورای عالی امنیت ملی در همین حال گفت که برای دیدار از عربستان سعودی برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.
 به گزارش نسیم، شمخانی افزود: «ایران و عربستان وارد جنگی نفتی شدند که در این جنگ عربستان تاکنون ۱۰۰میلیارد دلار ضرر دیده است.»
 وی همچنین در ارتباط با تحولات عراق گفت: «آزادسازی شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق از دست گروه تروریستی داعش زمان‌بر بوده و بستگی به عزم سنی‌های عراق دارد و البته آنان بایستی نگران این مسئله باشند.»