kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۲
علی‌رغم برخی کارشکنی‌ها

مردم یزد «نگین» شهر را به شهدای گمنام اختصاص دادند

پيكر مطهر 6 شهيد گمنام دیروز با حضور گسترده و پرشكوه مردم يزد تشييع و در مرکز ميدان اميرچخماق خاكسپاري شد.


مردم يزد دیروز از ساعات اوليه صبح با اجتماع در امامزاده جعفر (ع) و قرائت زيارت امام رضا (ع)، مراسم تشييع شهدا را آغاز كردند.
مردم در حالي كه پيكر مطهر شهدا را بر روي دستان خود حمل مي‌كردند، مسير چهارراه بعثت و خيابان قيام را تا ميدان اصلي اميرچخماق طي كردند.
آيت‌الله ناصري بر پيكر اين شهدا نماز گزارد و ساير مسئولان و روحانيون استان يزد نيز در اين مراسم حضوري پرشكوه داشتند.
پس از خاکسپاری، برخی مسئولان کشوری از جمله رئيس كميته جست‌وجوي مفقودين ستاد كل نيروهاي مسلح به سخنراني پرداختند.
روز شنبه هشت شهيد گمنام وارد استان يزد شد كه قرار بود همه اين شهدا، دیروز و همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) تشييع و خاكسپاري شوند اما پيكر دو شهيد دوشنبه عصر و پيكر شش شهيد ديگر دیروز صبح تشييع شد.
مراسم خاکسپاری پیکر پاک این شهدا، به دلیل برخی ناهماهنگی‌های مسئولان اجرایی استان با حاشیه‌هایی همراه بود.
به رغم درخواست نمایندگان مردم در شورای شهر و موافقت شهرداری یزد برای دفن پیکر شهدای گمنام در بخشی از میدان امیرچخماق، میراث فرهنگی، در اقدامی قابل تأمل زمینی مخروبه در حریم بنای تاریخی امیرچخماق اما با دید نامناسب را برای این امر پیشنهاد کرد. میراث فرهنگی همچنین در بیانیه‌ای تهدیدآمیز عواقب دفن پیکر شهدا در حریم تاریخی را متوجه تدفین‌کنندگان که همان مردم هستند دانست!
در حالی مسئولان میراث فرهنگی کشور در این بیانیه، نگرانی خود را از تخریب و آسیب دیدن بنای تاریخی امیرچخماق ابراز می‌کنند که زمین مخروبه مجاور این بنا مدت‌هاست به حال خود رها شده و به محلی برای تجمیع زباله‌ها و حضور دستفروش‌ها و پارکینگ خودروها تبدیل شده است!
عصر روز شنبه هم پیامك‌هایی در مورد ورود پیكر هشت شهید گمنام به استان یزد به كاربران ارسال شد و در این پیامك‌ها خبر از دفن شهدا در صحن اصلی میدان امیرچخماق داده بودند.
پس از اینكه شورای تامین استان یزد، برای جانمایی محل تدفین شهدا، تشكیل جلسه داد، به دلیل تاریخی بودن، اجرای طرح ساماندهی امیرچخماق محل مناسبی برای تدفین شهدا شناخته نشد و قرار شد شهدا به جای صحن اصلی، در ضلع شرقی میدان امیرچخماق دفن شوند.
این اطلاع‌رسانی به نحوی انجام شد كه مسئولان توپ را به میدان مردم انداختند و از طریق فضای مجازی اعلام كردند كه مردم یزد مخالف دفن شهدا در یك مكان تاریخی هستند!
این امر سبب شد تا در عصر روز رحلت حضرت رسول اكرم (ص)، مردم یزد در میدان امیرچخماق اجتماع كرده و اعلام كنند ما خواستار تدفین شهدا در صحن اصلی میدان امیرچخماق هستیم.
این گردهمایی ساعت‌ها به طول انجامید و حتی با وجود سرمای هوا و بارش نم نم باران، مردم نماز مغرب و عشای خود را در فضای باز میدان امیرچخماق در كنار پیكر مطهر دو شهید از شهدای وارد شده به استان یزد، اقامه كردند.
قرار بود تا ظهر دوشنبه در جلسه شورای تامین تصمیم نهایی برای تدفین شهدا گرفته شود كه در نهایت نیز مسئولان استان یزد، ضلع شرقی امیرچخماق را به عنوان مكان نهایی دفن شهدا معرفی كردند.
این تصمیم شورای تامین كه طبق روال همیشه با تاكید بر عدم حضور خبرنگاران انجام شد، تنها به برخی از رسانه‌های استان درز كرد و بدون اطلاع‌رسانی جامع، فعالیت این رسانه‌ها در فضای وایبری آغاز شد.
از سوی دیگر زمینی كه از سوی مسئولان استان برای دفن شهدا در نظر گرفته شد، صاحب پیدا كرد و این زمین كه قطعه زمینی موروثی و جدا از حسینیه امیرچخماق است، اكنون چند صاحب دارد كه همه آنها اسنادی از مالكیت خود از این زمین در دست دارند و آن را در اختیار مسئولان استان نیز قرار داده‌اند!
از یك سو مخالفت شورای تامین با دفن شهدا در صحن اصلی امیرچخماق و از سوی دیگر پیدا شدن صاحبان زمین محل پیشنهادی، سرگردانی برای دفن شهدا در استان ایجاد كرد و این در حالی است كه حق شهدا این است که در بهترین مكان استان به خاك سپرده شوند اما بی‌تدبیری‌ها از هر سو باعث شد تشییع و خاکسپاری این پیکرهای پاک برای چند روز بلاتکلیف بماند.
در نهایت هم مسئولان امر با پافشاری بر تصمیم غیرموجه و غیرکارشناسی خود حاضر نشدند شهدا در محلی در خور شأن شهدا به خاک سپرده شوند و مردم با حضور پرشور خود محل دفن مناسب پیکر مطهر شهدا را تعیین نمودند.
نماینده مردم یزد و اشكذر در مجلس در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: فضاسازی‌های وایبری و مطالبی كه در این فضا رد و بدل می‌شود، برای همه ما دردآور و تاسف‌برانگیز است و اینكه عده‌ای جابجایی فضای دفن شهدا را یك دستاورد پیروزمندانه بخوانند، دردناك است.
محمدصالح جوكار عنوان كرد: مگر اینها در مقابل رژیم صهیونیستی به پیروزی رسیده‌اند كه از این تصمیم‌گیری مسئولان به عنوان یك دستاورد پیروزمندانه یاد می‌كنند.
وی افزود: ما هر چه داریم از شهدا و به خاطر خون پاك آنهاست و امروز عزت، استقلال و نظام سیاسی مستقل مدیون خون شهداست و اگر جانفشانی‌های آنها نبود، امروز معلوم نبود كشور ما در چه شرایطی به سر می‌برد.
جوكار تصریح كرد: پیكر شهدای گمنام بعضا بعد از ۲۵ سال تفحص پیدا شده و اكنون در شرایطی كه پدر و مادر و خانواده‌های آنها مشخص نیستند، به خاك سپرده می‌شوند و در شرایطی كه همه مردم استان باید پدران و مادران آنها باشند و مسئولان نیز باید با احترام با آنها برخورد كنند، برای تدفین آنها به این همه مشكل در تصمیم‌گیری برخورد كرده‌ایم.
وی بیان كرد: علاوه بر اینکه برخی تصمیم‌گیری‌ها در شأن شهدا نبوده، صحبت‌هایی كه در فضای مجازی می‌شود، دست به دست این تصمیم‌گیری‌ها داده و ما را در مقابل شهدا شرمنده كرده است.
جوكار ادامه داد: امروز در همه جای دنیا، شهدای گمنام جنگ جهانی را در میادین اصلی و پرگذرترین معابر دفن می‌كنند و هنگامی كه مهمان خارجی دارند، مراسم خود را ابتدا با حضور بر مزار این شهدا آغاز می‌كنند اما در كشور ما و در استان یزد، نتوانسته‌اند به تصمیم‌گیری درست برای یك مكان در خور شأن شهدا برسند.
وی تصریح كرد: در چنین شرایطی احتمال بازگرداندن پیكر شهدا به تهران وجود داشت که در صورت رخداد این موضوع، موجب اوج شرمندگی مردم یزد در مقابل شهدا می‌شد.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم تشییع این شهدای گمنام در استان یزد با بیان اینکه تدفین شهدا در بنای تاریخی منافاتی با ثبت جهانی آنها ندارد، اظهار داشت: مسئولان استان با اصل برگزاری تشییع شهدا و تدفین مشکلی نداشتند بلکه فقط در تعیین محل دفن پیکر شهدا در میدان امیرچخماق اختلاف نظر وجود داشته است.
سردار باقرزاده گفت: به دلیل مسائل کارشناسی، زیبایی و به دلیل درخواست مردم، خانواده شهدا و بزرگان شهر زیر نظر اعضای شورای شهر یزد که در حقیقت تنها متولیان و مسئولان مبلمان شهری هستند، فضای مقابل میدان اصلی امیر چخماق برای دفن پیکر شهدا در نظر گرفته شد.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح افزود: یزدی‌ها به دلیل ارادت خالصانه به شهدا بهترین جای شهر و نگین یزد را به قبور شهدا اختصاص داده‌اند.
فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در جنگ است که مرد از نامرد شناخته می‌شود و شهدا در زمان جنگ در وسط میدان بودند و این شایسته است که امروز هم در میان میدان باشند.
وی گفت: دفن شهدا در وسط حسینیه امیر چخماق به منظور این است که ما، مردم و شهدا همه حسینی هستیم و ملت ایران امروز باید با سربلندی به شهدای خود افتخار کنند.
باقرزاده افزود: مردم یزد امروز با افتخار رضایت خداوند و امام رضا(ع) را به رضایت یونسکو در مورد ثبت جهانی اثر تاریخی امیرچخماق ترجیح داده‌اند.
وی رضایت تمام اعضای شورای شهر را درباره دفن شهدا در محل اصلی حسینیه امیر چخماق سبب افتخار و عظمت مردم یزد دانست.