kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۷۶۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۱
با آزادسازی شهر قائم صورت گرفت

اصلی‌ترین گذرگاه داعش به سوریه در تصرف ارتش عراق

نیروهای مسلح عراق در ادامه پیروزی‌های خود، شهر «قائم» در استان «الانبار» را تصرف و با این اقدام خود، مهم‌ترین گذرگاه مواصلاتی تروریست‌های «داعش» به سوریه را قطع کردند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیروهای مسلح عراق متشکل از نظامیان، افراد داوطلب و عشایر دوشنبه شهر قائم در استان الانبار را نیز از کنترل تکفیری‌های داعش خارج کردند.
در این عملیات 60 تروریست به هلاکت رسیدند و هفت نفر دیگر نیز به اسارت نیروهای دولتی درآمدند.
با این آزادسازی، مهم‌ترین گذرگاه تدارکاتی و لجستیکی داعش بین عراق و سوریه عملاً قطع شد.
نیروهای دولتی همچنین منطقه «الوفا» واقع در شمال غرب استان الانبار عراق را از کنترل داعش خارج کردند و 40 عضو این گروه را به هلاکت رساندند.
طی روزهای اخیر محور مواصلاتی داعش از استان «نینوا» به سوریه نیز قطع شده و علاوه بر آن، شهر «سنجار» و فرودگاه «تل عفر» نیز توسط نیروهای دولتی و پیشمرگ آزاد شده بود.
دیروز نیروهای دولتی همچنین 10 عضو گروه تروریستی داعش را در منطقه «السجاریه» در شرق «رمادی» از پای درآوردند.
به گفته منابع خبری، درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و داعش به زودی در منطقه «سهل» استان نینوا آغاز خواهد شد و از هم‌اکنون پیروزی آسان نیروهای دولتی در این نبرد پیش‌بینی می‌شود.پس از عملیات فوق، احتمالاً نوبت آزادسازی شهر تحت محاصره «موصل» آغاز خواهد شد.
نبرد موصل به گفته ناظران، مهمترین نبرد از زمان ورود داعش به شمال عراق (خرداد) تاکنون خواهد بود.
در همین حال، «حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق، تاکید کرد که به زودی کار داعش در استان نینوا پایان خواهد یافت.عبادی از نیروهای پیشمرگ نیز به خاطر پیروزی‌های اخیر قدردانی کرد.
خبرگزاری فارس همچنین گزارش داد، نیروهای عراقی «ناصر امونه العجیلی» یکی از عاملان جنایت پایگاه «اسپایگر» در حومه تکریت را دستگیر کردند. حدود سه ماه قبل تروریست‌های داعش بیش از 1700 دانشجوی نظامی شیعه در پایگاه اسپایگر را اعدام کرده بودند.
در شهر سنجار نیز پس از آزادسازی، دو گور جمعی کشف شد؛ به گفته «امیره عبدالکریم زنکنه» نماینده مجلس عراق، به زودی هویت اجساد این گورها شناسایی خواهد شد.  وی به تعداد قربانیان اشاره‌ای نکرد.
در این رابطه، عفو بین‌الملل نیز گزارش داد، شمار زیادی از زنان و دختران ساکن سنجار برای اینکه در معرض تجاوز عناصر داعش قرار نگیرند، دست به خودکشی زده‌اند. داعش تابستان گذشته پس از اشغال این شهر، ده‌ها ایزدی را کشت و زنان و دختران زیادی را به اسارت گرفت.
همچنین مرجعیت عالی شیعیان عراق شایعات منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر موافقت با تشکیل اقلیم‌های جدید در عراق از جمله اقلیم بصره را تکذیب کرد.
دفتر آیت‌الله «سیدعلی سیستانی» با صدور بیانیه‌ای پس از طرح این سوال که آیا ایشان با ایجاد اقلیم‌های جدید از جمله اقلیم بصره در عراق موافقت کرده است، اعلام کرد که به هیچ‌وجه مرجعیت عالی شیعیان با این مسئله موافقت نکرده است و تمام اخبار منتشر شده در این راستا، جعلی است.
سایر رویدادها
* حسن سالم، نماینده مجلس عراق از توطئه «جوبایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا، برای تجزیه عراق خبر داد.
* فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، طی دیدارش با نخست‌وزیر عراق در بغداد گفت: امنیت عراق برای ما به اندازه امنیت اروپا اهمیت دارد!