kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۵۷۱
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۵

سقوط شدید بورس عربستان در سایه پایین آوردن قیمت نفت

کشورهای صادرکننده نفت، از کاهش بهای جهانی نفت به شدت آسیب دیده و تحت فشارند، اما عربستان با وجود زیان هنگفت در بازار بورس همچنان بر کاهش قیمت نفت اصرار می‌کند.


به گزارش خبرگزاری فارس، کارشناسان اقتصادی بازار بورس عربستان روز سه‌شنبه را «سه‌شنبه سیاه» نامیدند، هنگامی که شاخص بازار اوراق مالی بیشترین زیان را در یک روز در مقایسه با شش سال گذشته تجربه کرد.
در این روز شاخص بورس عربستان با 7/73درصد کاهش به 7330/3 واحد رسید و این پایین‌ترین سطح از سال 2013 است. کاهش شدید بورس عربستان در پی آن رقم خورد که سرمایه‌گذاران از پایین آمدن قیمت نفت و تاثیر آن بر بازار اقتصاد بسیار هراسان شده‌اند.
قیمت نفت که در ژانویه 2013 به 115 دلار رسیده بود حال به کمتر از 60 دلار رسیده است.
«علی التمیمی» عضو مجلس شورای عربستان در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های داخلی این کشور گفت: آنچه بازار بورس عربستان شاهد است، از مرحله کاهش سهم گذشته و به سقوط نزدیک می‌شود. وی از مسئولان رسمی خواست تا به سرمایه‌گذاران بزرگترین بازار بورس دنیای عرب، اعتماد سرمایه‌گذاری را بازگردانند.
وی در ادامه از مسئولان اقتصادی عربستان که در قبال زیان 300 میلیارد دلاری بازار بورس سکوت کرده‌اند انتقاد و آنها را به گفت‌وگو با مردم و اطمینان‌بخشی به آنها دعوت کرد.
«محمد الشمیمری»، تحلیل‌گر اقتصادی عربستانی در گفت‌وگو با روزنامه الوطن سعودی در این باره می‌‌گوید: نسبت بدهکاران سهام‌دار در بازار بورس به 15 درصد رسیده است و این سرمایه‌گذاران با زیان بازار، 75درصد سرمایه خود را از دست داده‌‌اند.
الشمیمری گفت: بازار شاهد نوسانات است. وی اضافه کرد: در این حالت موثرترین اتفاقی که می‌افتد به جریان افتادن حساب پشتوانه وام‌گیرنده نزد بانک است. همه می‌دانند زمانی که نقدینگی وام‌گیرنده به بیش از 30 درصد برسد، طبق قانون بانک اقدام به برداشت از حساب وام‌گیرنده می‌کند. این روند در تمام دنیا ثابت است. اما ما دائما از وام‌گیرندگان از بانک‌‌ها خواسته‌ایم تا برای تجارت به وسیله سهام، قرض نگیرند که این روند به بازار ضربه بیشتری وارد می‌کند و زیان‌های بیشتری متحمل سرمایه‌گذاران می‌شود.
هزاران عربستانی در شبکه‌های اجتماعی به سقوط شدید ارزش سهام عربستان اعتراض کرده‌اند. آنها کاهش شدید قیمت نفت و زیان بزرگی را که از این مسیر عاید بورس کشورهای عربی خلیج‌ فارس شده است، نشانه گرفته‌اند.کاربران در مرحله بعد سکوت مسئولان سعودی و عدم گفت‌وگو با مردم و اطمینان‌دهی به آنها را محکوم کرده‌اند.
بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، کاهش شدید ارزش بورس را به مثابه دزدی از جیب مردم می‌دانند و این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که عربستان در نشست اخیر اعضای سازمان اپک، با کاهش سطح تولید، با هدف عدم کاهش بهای نفت، مخالفت کرد و اکنون با اشباع کردن بازار یکی از عوامل کاهش شدید قیمت نفت است.