kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۵۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۱
در مقابل سوال کیهان

وزیر خارجه ترکیه از پاسخ صریح به همکاری دولتش با داعش طفره رفت

وزیر خارجه ترکیه بعدازظهر دیروز در نشست خبری در محل سفارتخانه این کشور در تهران در پاسخ به خبرنگار کیهان در مورد انتشار گزارش‌های متعدد در باره همکاری‌های گسترده دولت آنکارا با داعش با طفره رفتن از پاسخ، آن را جنگ روانی خواند.


«مولود چاووش اوغلو»  در پاسخ به این سوال کیهان «در حالی که شما می‌گویید ترکیه داعش را یک گروه تروریستی می‌داند و کمک به گروه‌های تروریستی در منطقه از جمله داعش از منظر ترکیه بازی با آتش است ولی طی ماه‌های گذشته خبرهای متعددی از همکاری دولت آنکارا با داعش منتشر شده و حتی «ورلد تریبیون» در 15 جولای 2014  از خرید نفت داعش توسط ترکیه خبر داد. درباره انتشار این گزارش‌ها موضع شما چیست؟» گفت: ما قطعا این اخبار را تکذیب می‌کنیم. این یک عملیات روانی است.
 وی گفت: در ابتدا ادعاهایی مطرح کردند که دولت ترکیه جلوی پیوستن افراد را به داعش نمی‌گیرد، ما در پاسخ از آنها خواستار نشان دادن مدرک یا سندی در این باره شدیم تا در این‌باره اقدام کنیم. اما آنها نتوانستند سندی به ما نشان دهند در حالی که ما جلوی پیوستن 7 هزار نفر به داعش را گرفتیم.
 وزیر خارجه ترکیه ادامه داد: بعد ادعا کردند ترکیه نفت داعش را می‌خرد ما این خبر را تکذیب می‌کنیم، زیرا این یک بخشی از عملیات روانی است که علیه ترکیه دنبال می‌شود. ما اعلام کردیم که اگر اطلاعات مشخصی دارید ارائه کنید تا با آن مقابله کنیم، اما تاکنون هیچ کس سندی ارائه نداده و صرفاً با تحریف خبر، نفتی که از اقلیم کردستان خریداری می‌کنیم را نفت داعش می‌نامند. ما همواره با قاچاق نفت مبارزه کرده‌ایم و از آغاز امسال 80 میلیون لیتر نفت قاچاق را توقیف کردیم. ما حتی در خطوط مرزی نیز خط لوله‌های مخفی نفتی را پیدا کردیم و آنها را از بین بردیم. موضوع خرید نفت قاچاق از طرف دولت ترکیه قابل طرح کردن نیست و متأسفانه این یک اتهام غیراخلاقی است.
اظهارات وزیر خارجه ترکیه درحالی است که جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا اخیرا به صراحت از  ترکیه، امارات و عربستان به دلیل حمایت از گروه‌های تکفیری از جمله داعش در سوریه و عراق انتقاد کرد. روزنامه حریت چاپ ترکیه نیز با انتشار عکس‌هایی از تعدادی از رهبران مجروح داعش که در بیمارستان دولتی استان هاتای ترکیه بستری شده و درحال معالجه هستند، نوشت: «نمایندگان مجلس ترکیه از دولت اردوغان درباره بستری شدن رهبران داعش که در تهاجم به عراق مجروح شده‌اند توضیح خواستند.»
نشست مشترک خبری
ظریف و چاووش اوغلو
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه دنیا به تفاهم هسته‌ای با ایران نیاز دارد گفت: زمینه رسیدن به تفاهم کاملا فراهم و ممکن است و هیچ کس از تفاهم متضرر نمی‌شود و همه در صورتی که به تفاهم با ایران نرسند، ضرر خواهند کرد.
 ظریف گفت: نه ایران و نه ترکیه هیچ کدام تمایل ندارند که ببینند مردم سوریه قربانی افراط و ترور و خشونت باشند. همه ما خواستار آن هستیم که هر چه سریع‌تر در سوریه صلح برقرار شود و مردم سوریه بتوانند آینده خود را بدون دخالت خارجی تعیین کنند. اینها زمینه‌های مشترکی است که ما می‌توانیم علیر‌غم اختلاف دیدگاهی که داریم روی آن کار کنیم.
وزیر خارجه ادامه داد: خوشحالیم که با دوستان ترک در مورد عراق زمینه‌های همکاری مشترک زیادی پیدا کردیم و این زمینه‌ها را با حضور فعال دولت عراق گسترش خواهیم داد. در سایر زمینه‌ها به همین شکل ادامه خواهیم داد.
رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: مذاکرات ما با گروه ۱+۵ مذاکرات مستمری است و با سایر اعضای ۱+۵ به جز آمریکا روابط دیپلماتیک داریم و در پایتخت‌ها مذاکرات ادامه دارد ولی مذاکرات ما با آمریکا به دلیل اینکه روابط دیپلماتیک نداریم، منحصر به موضوع هسته‌ای است و در حاشیه مذاکرات با ۱+۵ است.
وی با بیان اینکه تحریم‌ها هیچ فایده‌ای برای اعمال‌کنندگان آنها نداشته و نخواهد داشت افزود:  هیچ کس از تفاهم متضرر نمی‌شود و همه در صورتی که به تفاهم با ایران نرسند، ضرر خواهند کرد.
وزیر خارجه کشورمان افزود: معتقدیم که دنیا نیاز به این تفاهم دارد. موضوعات دیگری در منطقه ما وجود دارد مثل تروریسم که نیاز دارد به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد.