kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸

محکومیت جهانی جنایت طالبان در قتل‌عام کودکان پاکستان

محافل سیاسی پاکستان، منطقه و جهان عملیات خونین گروگانگیری در پیشاور و قتل عام 141 نفر از جمله 132 کودک و دانش‌‌‌‌آموز را به شدت محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، عملیات گروگانگیری روز سه‌شنبه تروریست‌ها عصر همین روز با مرگ 141 نفر از جمله 132دانش‌آموز و جراحت 250 دانش‌آموز دیگر پایان یافت. صبح سه‌شنبه هفت تروریست وابسته به «تحریک طالبان» (طالبان محلی پاکستان) وارد یک مدرسه در پیشاور شدند و 500 دانش‌آموز را که بیشتر آنها فرزندان نظامیان بودند به گروگان گرفتند. این گروگانگیری با هلاکت تروریست‌ها و البته کشتار دانش‌آموزان پایان یافت.به گفته دانش‌آموزان نجات یافته، تروریست‌های مهاجم خارجی بودند و به زبان عربی با هم صحبت می‌کردند.
«عاصم باجوه» سخنگوی ارتش پاکستان نیز به خبرنگاران گفت: تروریست‌ها هیچ خواسته‌ای از ارتش نداشتند و حتی به قصد گروگانگیری نیز وارد مدرسه نشده بودند، زیرا به محض ورود به مدرسه، شروع به تیراندازی کردند.
این حادثه کور تروریستی با واکنش گسترده داخلی و جهانی مواجه شد؛ «نواز شریف» نخست‌وزیر پاکستان، در این کشور سه روز عزای عمومی اعلام کرد. وی گفت: «حمله به کودکان بی‌گناه، جنایتی بزرگ است و دانش‌آموزانی که در این ماجرا جان خود را از دست داده‌اند، فرزندان خود من هستند و مبارزه با تروریسم ادامه خواهد یافت.»علاوه بر نخست‌وزیر، احزاب سیاسی پاکستان نیز طی بیانیه‌های جداگانه‌ای، این حادثه تروریستی را به شدت محکوم و از سه روز عزای عمومی حمایت کردند.در منطقه، علاوه بر وزارتخانه کشورمان، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند، مقامات ترکیه و بیشتر مقامات سیاسی این اقدام زشت تروریست‌ها را محکوم کردند.
 «زید عبدالحسین» کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، با محکومیت شدید عملیات تروریستی فوق، خواستار اتحاد جهانیان علیه تروریسم شد. مقامات غربی نیز با اتخاذ مواضع مشابهی، اعلام کردند که در مبارزه با تروریسم، در کنار پاکستان می‌ایستند. پاکستان تا سال 2001 با پدیده تروریسم به شکلی که الان شاهد هستیم، مواجه نبود؛ اما در این سال با غرب و آمریکا علیه طالبان همپیمان شد و این همپیمانی باعث شد که پاکستان جولانگاه تروریسم شود. در میان واکنش‌های منطقه‌ای و جهانی به جنایت ناجوانمردانه تحریک طالبان، طالبان افغانستان هم با صدور بیانیه‌ای، این اقدام طالبان پاکستان را محکوم کرد! این جریان تروریستی که خود نیز کارنامه سیاه و ننگینی در افغانستان دارد، اعلام کرد: ما از این حادثه متأثر شده‌ایم و کشتار زنان و کودکان خلاف ارزش‌های اسلامی است.