kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۱۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۰
رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد

اختصاص 50 دروازه ورودی برای بازگشت زائران در مهران

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به افزایش حجم بازگشت زائران از مرز مهران، اکنون 50 دروازه ورودی در پایانه مرزی این شهر ایجاد شده است که این تعداد بیش از هشت برابر سال گذشته است.


به گزارش خبرگزاری‌ها «سعید اوحدی» افزود: پرسنل نیروی انتظامی با تلاش مضاعف این اتفاق بزرگ را مدیریت می‌کنند تا زائران با کمترین دغدغه و نگرانی وارد کشور شوند.
وی از وجود ترافیک سنگین در مرز مهران بدلیل افزایش حجم ورود زوار از این مرز خبر داد و گفت: تاکنون بیش از 600 هزار زائر اربعین حسینی از مرزهای شلمچه، چزابه و مهران به کشور بازگشته‌اند.
وی تاکید کرد: تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های داخل کشور، امکانات خود را بسیج و در مرز مهران مستقر کرده‌اند تا از حجم ترافیک صورت گرفته در این مرز کاسته شود.
از سوی دیگر معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز گفت: برای جابه‌جایی و انتقال زائران اربعین حسینی از مرز مهران به شهرهای کشور به 25 هزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم.
شاپور پولادی اظهار کرد: اگر روزی 5 هزار دستگاه اتوبوس در اختیار داشته باشیم، عملیات جابه‌جایی زوار با سهولت بیشتر و در مدت کوتاهتری انجام خواهد شد.
وی با اشاره به این که اکنون روزانه 3 هزار اتوبوس از چهار پایانه موقت ایجاد شده در حد فاصل پایانه مرزی و شهر مهران مسافرگیری می‌کنند، افزود: اتوبوس‌های بین شهری پس از انتقال زوار از شهرستان مهران به شهرهای مختلف، بلافاصله برای انتقال دیگر زوار به مهران باز می‌گردند و عده دیگری از زائران را به شهرهایشان منتقل می‌کنند.
پولادی به استقرار و خدمات‌رسانی 700 دستگاه اتوبوس شرکت واحد شهرهای مختلف کشور در مسیر پایانه مرزی تا پنج کیلومتری مهران اشاره کرد و گفت: این اتوبوس‌ها انتقال زائران از پایانه تا محل پایانه‌های موقت اتوبوس‌های بین شهری را برعهده دارند.
مدیرکل حمل‌ و نقل و پایانه‌های کرمانشاه هم گفت: بیش از 500 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و سواری از این استان به مرز مهران برای بازگشت زائران اربعین حسینی اعزام شد.
بهمن خسروانی افزود: از این تعداد، 205 دستگاه اتوبوس، 200 دستگاه مینی‌بوس و 100 دستگاه سواری کرایه به مرز مهران اعزام شده است.
استاندار ایلام هم گفت: شیب ورود زائران به مرز مهران تا فردا ادامه خواهد داشت. همچنین رئیس اداره کنترل گذرنامه مرزهای کشور گفت: در بازگشت زائران تدابیری اندیشیده شده که کنترل و مهر ورود در گذرنامه در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی 2 تا 3 ثانیه انجام شود.
مجید صمدی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده، زائران بازگشتی از سفر عتبات عالیات، زمان زیادی در مرز معطل نخواهند شد.
وی اضافه کرد: در مرز شلمچه 16 گیت ورودی برای کنترل گذرنامه زائران و ورود آنان به کشور پیش‌بینی شده است و چهار گیت نیز برای خروج زائران راه‌اندازی شده است.
صمدی ادامه داد: با توجه به حجم زائران ورودی به کشور از مرز چزابه نیز، 20 گیت و 50 گیت نیز برای زائران ورودی به کشور از مرز مهران پیش‌بینی شده است.
در همین حال فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: به منظور تسهیل در انتقال زائران به شهرهای خود و جلوگیری از به وجود آمدن گره‌های ترافیکی در شهر مهران پایانه فرعی در حد فاصل شهر مهران و مرز راه‌اندازی شد.
سرتیپ علی دولتی اظهار داشت: فاصله 15 کیلومتری مرز تا شهر مهران و خستگی زائران از یک طرف و هجوم وسايل نقلیه مسافربر به شهر و مرز مهران، ترافیک سنگینی را به وجود آورده بود که با اتخاذ تدابیر لازم، پایانه فرعی در حد فاصل مرز و شهر مهران راه‌اندازی شده است.
وی ادامه داد: پلیس استان ایلام با استقرار میدانی بیش از 5 هزار نیرو در مسیر پایانه مرزی تا شهر مهران نسبت به رفع گره‌های ترافیکی در این مسیر 15 کیلومتری اقدام می‌کند.
به گفته دولتی، آرامش در مرز برقرار است و ورود زائران به کشور روال عادی خود را طی می‌کند. از سوی دیگر، جانشین رئيس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ترافیک در محور ایلام-مهران را نیمه‌سنگین و روان خواند و اظهار داشت: به‌رغم اینکه حجم ترددها در مقایسه با روزهای قبل افزایش پیدا کرده است اما با اتخاذ تدابیر ترافیکی و حضور گشت‌های پلیس راه در این محور، حرکت خودروها به آسانی انجام می‌شود. سرتیپ امیری تصریح کرد: عوامل پلیس راه با استقرار در نقاط مختلف محور ایلام- مهران بر تردد وسائل نقلیه نظارت دارند. همچنین فرماندار خرمشهر با اشاره به ورود 120 هزار زائر حسینی از مرز شلمچه به کشور گفت: یک هزار دستگاه از ناوگان حمل‌ونقل اعم از اتوبوس و سواری، کار جابه‌جایی زوار را به انجام می‌رسانند.
ولی‌الله حیاتی تصریح کرد: 7 قطار نیز با استقرار در راه‌آهن خرمشهر زائران حسینی را به شهرهای تهران و اهواز می‌رسانند.
وی اظهار داشت: چهار مینی باکس ریلی نیز برای کاهش بار ترافیکی مسافران درون استانی در مسیر خرمشهر تا ایستگاه اندیمشک تردد می‌کند.
حیاتی افزود: با وجود تعداد زیاد وسایل نقلیه در خرمشهر، با هماهنگی با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مشکلی در تامین سوخت وسایل نقلیه در این شهر وجود ندارد.
وی با بیان اینکه مواکب مذهبی نیز با استقرار و برپایی تکایا در راستای پذیرایی از زائران اقدام می‌کنند، افزود: در زمان حاضر ترافیک روانی را در تردد زائران شاهد هستیم.
عالی‌ترین نماینده دولت در خرمشهر بیان کرد:‌بخش عمده از زائرانی که از مرز مهران به کربلای معلی سفر کرده بودند برای بازگشت مرز شلمچه را انتخاب کرده‌اند.
مدیر حج و زیارت خوزستان هم گفت: 300 هزار جیره غذایی برای زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه اختصاص یافته است. حوایزاوی افزود: این جیره غذایی شامل شیر، آب، میوه و کیک است.
وی گفت: با توجه به مقدمات فراهم شده امکان جابجایی 30 تا 50 هزار زائر حسینی در مرز شلمچه وجود دارد.
حوایزاوی روند بازگشت زائران را عادی خواند و گفت: پیش‌بینی می‌شود عملیات ورود زائران به کشور تا چهارشنبه ادامه پیدا کند. مدیر حج و زیارت ایلام نیز با تکذیب تعیین ضرب‌الاجل 5 روزه از سوی مسئولان عراقی برای خروج زائران ایرانی گفت: زائران با آرامش کامل به سوی مرزها مراجعه کنند.
حسین عبادی افزود: بیشترین مشکل کنونی پایانه مهران تجمع افراد علاقه‌مند برای زیارت عتبات عالیات بدون داشتن گذرنامه و روادید است که این امر عبور و مرور زائران را با دشواری و کندی مواجه کرده است.
مدیر حج و زیارت ایلام تاکید کرد: به هیچ‌وجه افراد فاقد گذرنامه حق خروج از مرز را ندارند و حتی در صورت خروج از مرز مهران در داخل عراق پذیرش نمی‌شوند.
عبادی اعلام کرد:‌ افراد به هیچ وجه بدون گذرنامه و روادید به مرز مراجعه نکنند و فقط به اشخاص دارای روادید اجازه خروج از مرز داده می‌شود.
وی از توزیع روزانه 50 هزار پرس غذا به زوار و فعالیت مداوم افزون بر 30 ایستگاه صلواتی برای خدمت‌رسانی به مسافران خبر داد.
در همین حال مسئول ستاد ساماندهی گمشدگان زائران در مرز مهران گفت: از زمان برپایی این ستاد 20 زائر گمشده به ستاد تحویل داده شده است.
مراد کردنژاد افزود: با پیگیری‌های انجام شده 12 نفر آنان تحویل خانواده‌هایشان شده‌اند و 8 نفر همچنان در این ستاد باقی مانده‌اند.
از طرف دیگر جانشین رئيس پلیس راهنمایی و رانندگی استان ایلام گفت: به منظور سهولت در حرکت اتوبوس‌ها و خودروهای عمومی حامل زائران اربعین حسینی، تردد هر گونه تریلر و کامیون از ایلام به مهران و بالعکس تا اطلاع بعدی ممنوع است.
سرتیپ موسی امیری افزود: تردد وانت بارها و خودروهای سواری شخصی مسافربر نیز در مسیرهای منتهی به شهر مهران ممنوع شده تا فرآیند انتقال زائران اربعین حسینی به خاک کشور با سرعت بیشتری انجام شود.
وی همچنین از ممنوعیت تردد کامیون‌ها در مسیرهای اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و بستان به سمت مرز چزابه خبر داد و تاکید کرد: جاده اهواز به خرمشهر نیز بر روی کامیون‌ها بسته خواهد بود.
وی اضافه کرد: 15 هزار نفر از نیروهای پلیس به همراه گشت‌های کمکی به منظور سهولت در تردد زائران اربعین حسینی و ساماندهی ترافیک خودروهای حامل زائران به‌کارگیری شده‌اند و این نیروها با مرکزیت استان‌های ایلام و خوزستان در حال ارایه خدمات به مسافران هستند.
امیری با انتقاد از نابسامانی نرخ کرایه حمل و نقل زائران در مرزها ابراز امیدواری کرد هرچه سریعتر مسئولان امر این موضوع را مدیریت کرده تا زائران اباعبدالله الحسین(ع) با آرامش خاطر بیشتری به مقصدهای خود منتقل شوند.
 همچنین رئيس اورژانس 115 شوش با اشاره به سانحه رانندگی در محور اهواز- اندیمشک گفت: در این حادثه که ساعت چهار بامداد یکشنبه در کیلومتر 10 جاده شوش به سمت اندیمشک رخ داد خودرو سواری سمند حامل مسافران کربلا واژگون شد.
«رضا معمارزاده» افزود: بر اثر این سانحه رانندگی، راننده و یک نفر دیگر از سرنشینان خودرو در دم کشته شدند و سه نفر مصدومان حادثه توسط اورژانس 115 به بیمارستان نظام مافی شوش انتقال یافتند که دو نفر از مصدومان سرپایی مداوا شده و نفر دیگر در بخش جراحی این بیمارستان بستری است.
معمارزاده گفت: کشته‌شدگان و مصدومان این سانحه رانندگی که عازم استان همدان بودند از زائران کربلا بودند که پس از بازگشت از عراق از طریق مرز چزابه در استان خوزستان بر اثر خواب آلودگی راننده دچار سانحه شدند.
افزایش کرایه خودروها
مدیر کل حمل و نقل و پایانه‌های استان ایلام با تایید افزایش قیمت بهای بلیت اتوبوس در مهران گفت: این افزایش قیمت تنها برای شرایط کنونی است و پس از آن لغو می‌شود.
«مهرداد جهانی» اظهار کرد: با توجه به حجم زوار و فراخوان همه اتوبوس‌ها از سراسر کشور و اینکه در مسیر رفت خالی هستند برای جبران هزینه‌ها کرایه رفت و برگشت از مسافران اخذ می‌شود.
 وی ادامه داد: نرخ بهای بلیت از ایلام- تهران 320هزار ریال برای اتوبوس معمولی و اتوبوس ویژه 500 هزار ریال است که اکنون این نرخ‌ها به ترتیب به 550 هزار ریال و 900 هزار ریال افزایش یافته است.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه ایلام در خصوص افزایش قابل توجه کرایه زوار اربعین حسینی از سوی برخی رانندگان خودروهای شخصی ابراز بی‌اطلاعی کرد.
در چند روز گذشته با توجه به حجم بالای تردد زائران حسینی از مرز بین‌‌المللی مهران، برخی منابع مردمی اعلام کردند که قیمت خودرو سواری دربستی از مهران به مقصد تهران  به رقم 10 میلیون ریال رسیده است.
برخی زوار نیز از  افزایش قابل توجه نرخ کرایه اتوبوس به قیمت هر نفر دو میلیون ریال از مهران تا تهران خبر می‌دهند و نسبت به این شرایط اعلام نارضایتی می‌کنند.
معاون دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری با اشاره به اختصاص روزانه 4 هزار دستگاه اتوبوس برای عملیات برگشت زائران حضرت ابا عبدالله گفت: طی هماهنگی با ادارات کل اغلب استان‌ها، 100درصد ناوگان اتوبوس جاده‌ای این استان‌ها به مرز مهران و ایلام اعزام شده‌اند.
نیما شهرزاد با بیان اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به همه استان‌ها حالت آماده‌باش داده است، افزود: به استان‌های آذربایجان غربی، همدان، کرمانشاه، گیلان، کردستان، قزوین، زنجان، قم، مرکزی، تهران، اصفهان و چهارمحال و بختیاری ابلاغ شده است که 100درصد ناوگان اتوبوسی جاده‌ای خود را به استان ایلام اعزام کنند تا زوار از استان ایلام و مرز مهران به مقاصد خود در ایران جابه‌جا شوند.
شهرزاد ادامه داد: به بقیه استان‌ها نیز ابلاغ شده است تا 70درصد ناوگان خود را به این امر اختصاص دهند.
وی افزود: مقرر شده است جابه‌جایی از ابتدای مرز مهران تا شهر مهران توسط اتوبوس‌های درون شهری انجام شود و از شهر مهران تا مقاصد نهایی زائران، جابه‌جایی بر عهده ناوگان برون شهری باشد.