kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۰۷۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۴
خطیب جمعه تهران:

هیچ مفسدی نباید در حاشیه امن باشد

خطیب این هفته نماز جمعه تهران تأکید کرد: احساسم این است که کسانی وارد میدان شده‌اند و می‌خواهند قبح فتنه را از بین ببرند، رسالت خود می‌دانم که بگویم قبح فتنه از بین رفتنی نیست.


به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران تصریح کرد: در آشتی دادن باید مواردی را در نظر گرفت، نخست اصول غیرقابل تغییر است و سلیقه‌های سیاسی وحی منزل نیستند و اختلاف سلیقه‌ها منجر به حذف فیزیکی نشود.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران یادآور شد: وقتی یک سلیقه به روی کار می‌آید تمامی افراد را جارو و حذف می‌کند، در حالی که باید شایسته سالاری و تقوا حرف اول را بزند.
آیت الله خاتمی با بیان اینکه باید بر محورهای مشترک تأکید کرد، گفت: باید مراقب نفوذی‌ها بود ضمن آن که کسانی که تاثیر گذارند و تریبون دارند با نیش‌های خود آتش افروزی نکنند.
وی ادامه داد: دعواها فصل‌الخطاب می‌خواهد و کسانی که دعوای سیاسی دارند باید یک فصل الخطاب را بپذیرند و فصل‌الخطاب ما ولی‌فقیه است.
وی افزود: باید باور کنیم که فساد اداری نه تنها خوره نظام اسلامی بلکه خوره هر نظامی است، هر نظامی که به فساد آلوده شود از بین رفتنی است.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر کلامی از شهید بهشتی در اردیبهشت سال 1358 در مدرسه شهید مطهری اظهار داشت: آن شهید مهم‌ترین عامل سقوط رژیم شاه را فساد اداری آن رژیم می‌دانست.
آیت‌الله خاتمی در ادامه بر لزوم قاطعیت در مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت: مبارزه با فساد قاطعیت و برنامه‌ریزی و عزم برای مبارزه می‌خواهد، با همایش، تحلیل و مچ‌گیری از این نهاد و آن نهاد چیزی حل نمی‌شود. آنچه حل‌کننده فساد است برنامه‌ریزی در مبارزه با فساد و ورود عملی در این عرصه است.
آیت‌الله خاتمی یادآور شد: فساد وجود دارد اما سیاه نمایی این چنین هم درست نیست.
وی، عزل و نصب‌های جناحی و باندی را از جمله عوامل فساد عنوان کرد و اظهار داشت: وقتی شما باندی را سر کار می‌آورید و یک نفر از این باند به فساد بیفتد، بقیه آن را رفو می‌کنند و تا وقتی عزل و نصب‌ها جناحی، باندی باشد با کمال تاسف فساد هم ادامه دارد.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در عین حال گفت: این مطالب تعریض به کسی نیست، متاسفانه آسیبی است که در 37 سال کم و بیش شاهد عزل و نصب‌های این چنین بوده‌ایم.
آیت‌الله خاتمی یادآور شد: دوای این درد شایسته سالاری و تقوا محوری است نه جناح بازی و قوم و خویش محوری.
وی به برگزاری مراسم روز دانشجو امسال در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در 16 آذر امسال از سلایق مختلف در دانشگاه سخنرانی کردند، گرچه کفه یک سلیقه در این روز بسیار سنگین‌تر بود اما این موضوع مهم نیست، برخی را در 6 دانشگاه که هم سلیقه آنها نمی‌دانستند، راه ندادند.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه این دستور از بالا نبود، اظهارداشت: می‌بینیم که مسئولان می‌گویند انتقاد کنید، این اقدام سلیقه‌ای و کار نادرستی بوده است که این یک مسئله فرعی است.
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: می‌خواهند بپذیرند، می‌خواهند نپذیرند، اما دانشگاه‌هایی که این کار را کردند صمیمانه به صورت رسانه‌ای عذرخواهی کنند و مردم هم می‌گویند کار خوبی کردند.
وی در عین حال گفت: منتقدان هم به گونه‌ای انتقاد کنند که رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند منتقد باشید، اما انتقاد منصفانه.
امام جمعه موقت تهران در ادامه این خطبه به فتنه سال 88 اشاره کرد و گفت: احساسم این است که کسانی وارد میدان شده‌اند و می‌خواهند قبح فتنه را از بین ببرند، رسالت خود می‌دانم که بگویم قبح فتنه از بین رفتنی نیست.
آیت‌الله خاتمی ادامه داد: این حرف پشت صحنه‌ای نیست، آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی از فتنه حمایت کرده و می‌کنند.
وی افزود: هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا در خاطرات خود می‌گوید، پشیمان است که چرا بیشتر از این به فتنه گران کمک نکرده است.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با طرح این سوال که کیست که نداند سران خارجی فتنه آمریکا و انگلیس هستند، یادآور شد: معنای این حرف این نیست که فتنه در داخل کشور سرانی نداشت و جوری حرف بزنند که انگار رهبری با آنها موافق است. اینها اظهارات صریح رهبر معظم انقلاب را نادیده می‌گیرند که فرمودند: گناه بزرگ فتنه‌گران امیدوار کردن دشمن بود، یا تقابل قابل اغماض نیست، به قانون کشور لگد زدند و کشور را در لبه پرتگاه قرار دادند، کشور را دچار هزینه کردند، برای مردم اسباب زحمت و برای خودشان اسباب بدبختی در زمین و ملأ اعلای شدند.
وی اضافه کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب به این صراحت فتنه را محکوم می‌کنند، در روز روشن فرمایشات رهبری را تحریف می‌کنید؛ از این کارها دست بردارید. با سخنرانی‌های آتشین و شعارهای هنجار شکن نه تنها مشکلات شما حل نمی‌شود روز به روز بر نفرت مردم متدین از شما افزوده خواهد شد.
خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین به اعتراضات اخیر مردم آمریکا بر علیه نژادپرستی و نقض حقوق بشر در این کشور اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکا امروز نمایشگاه بزرگ زیرپا گذاشتن حقوق بشر است، پلیس آنها یک سیاه پوست را می‌کشد، دادگاهشان قاتل را تبرئه می‌کند و با کسانی که اعتراض می‌کنند به تبعیض نژادی برخورد می‌کنند.
آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: آمریکا باید خجالت بکشد که دم از حقوق بشر می‌زند و این کشور در خط مقدم ناقضان حقوق بشر است.
وی همچنین به همایش میلیونی اربعین حسینی اشاره کرد و اظهار داشت: همایش بی‌بدیل جهانی کربلا نشان‌دهنده این واقعیت است که حق گم شدنی نیست، روزی در این سرزمین حسین(ع) تنهای تنها بود و زمانی که کمک خواست جوابی نشنید، روزی دیگر در این سرزمین یک سجاد(ع) بود و یک زینب(س) و عزیزان سیلی خورده، اما امروز بیش از 20 میلیون نفر می‌گویند فدای امام حسین.
مبادا برخی عمامه‌ به سرها و سیاسیون
فتنه‌گران را نوازش کنند
 به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام علی سعیدی در سخنرانی پیش از خطبه‌ها به تشریح اصول حاکم بر ولایتمداری پرداخت و اظهارداشت: این اصول شامل اصل شناخت رهبری الهی، پایداری یک امت در عرصه دین و قدرت، تداوم استمرار ولایتمداری، تولی و تبری، مرزبندی با جریان خواص و جریان غیرخودی و عدم تحمیل نظریه بر رهبری است.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران همچنین گفت: اگر امروز ما قله‌های بلندی را فتح کردیم و عمق استراتژیک ما تا ساحل مدیترانه و بندر عقبه پیش رفته به خاطر پیروی مردم از رهبر معظم انقلاب بعد از امام راحل است.
وی ادامه داد: اگر مردم ولایت پیامبر(ص) را پذیرفتند باید ولایت امیرالمومنین(ع) را نیز بپذیرند تا در مسیر پیامبراکرم(ص) قرار بگیرند ؛اگر عده‌ای توطئه کردند مردم نباید ساکت بنشینند باید مسیر را از خواص منحرف جدا کنند زیرا این گونه مسایل، عوامل جهالت و گمراهی مردم است.
حجت‌الاسلام سعیدی خاطرنشان کرد: اگر کسی ولایت رسول الله را پذیرفت باید ولایت ائمه را هم بپذیرد؛ اگر کسی ولایت روح الله را پذیرفت باید ولایت رهبری بعد از امام راحل یعنی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را نیز بپذیرد.
وی تصریح کرد: اگر بعضی خواص دچار کج فهمی شدند و بین امام راحل و رهبری بعد از رحلت امام(ره) مرزبندی کردند مردم باید از آن خواص فاصله بگیرند.
وی با یادآوری فتنه سال 88 گفت: رهبر معظم انقلاب با صراحت در مقابل این فتنه موضع گرفتند و اگرچه منبع و ریشه فتنه را انگلستان و آمریکا اعلام کردند اما عوامل روی صحنه فتنه را به کرات، معظم له بیان فرمودند؛ تعجب می‌کنم چرا بعضی‌ها نمی‌فهمند.
 نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران همچنین گفت: امثال زید بن صامت در دوران امام حسین(ع)، دستی با ولایتمداران و دستی هم با فتنه گران داشتند؛ مبادا اینگونه شود و در زمان ما برخی عمامه به سران و سیاسیون هم با این طرف رابطه داشته باشند و هم فتنه گران را نوازش کنند.
نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: پیامبر(ص)، بزرگ‌ترین انقلاب را پایه گذاری کرد و این امانت را به مردم و خواص سپرد اما نه خواص نه مردم به وظیفه خود عمل نکردند و نتیجه آن این شد که تفکر سکولاریستی سرکار آمد و زمینه را برای باند معاویه فراهم کرد و او توانست 20 سال با استفاده از قوی‌ترین شبکه تبلیغاتی دین زدایی کند و چیزی از دین اسلام نماند.