kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۰۷۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
یاد امام راحلمان به خیر

راه قدس از کربلا آغاز شد

آن روزها در گرماگرم جنگ تحمیلی، وقتی امام راحلمان - رضوان‌الله تعالی علیه- با اطمینان خبر داد که «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، اگر چه این خبر برای برخی از دیرباوران، عجیب به نظر می‌رسید ولی دلباختگان حضرتش می‌دانستند هر جا همه «مو» می‌بینند، او از «پیچش مو» خبر می‌دهد و آنجا که نگاه‌ها به ابرو دوخته است، پیر جماران «اشارت‌های ابرو» را می‌بیند. از این روی، آن وعده که نایب مراد غایب - ارواحنا لتراب مقدمه الفداء - داده بود را از گوش سر به ژرفای دل سپردند و در انتظار آن، لحظه‌ها و روزها و سال‌ها را شمردند تا نوبت به اربعین سال 1393 رسید و طلیعه آن وعده که امام راحل (ره) داده بود، از کربلا دمید...
سرویس سیاسی-

«میقات پابرهنگان» حد و مرز نمی‌شناسد. آن روز که حضرت روح‌الله- رضوان‌الله تعالی‌علیه- در پیام تاریخی خود از بسیج به عنوان میقات پابرهنگان یاد می‌کرد، دور از ذهن می‌نمود که روزی کربلای معلا قرارگاه این لشکر دل‌های بی‌قرار و میقات و میعاد پابرهنگان باشد. روح خدا برای این پا برهنگان پاکباز چنان مشتاقانه نوشت که تا ابد غبطه برانگیز خواهد بود. «بسیج، میقات پابرهنگان و معراج اندیشه پاک اسلامی است که تربیت یافتگان آن نام و نشان در گمنامی و بی‌نشانی گرفته‌اند. بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را که همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام».
امام در همان پیام، بشارت زندگی مسالمت‌آمیز توأم با صلح و آزادی را دادند و مرقوم فرمودند شما باید بدانید که کارتان به پایان نرسیده است. انقلاب اسلامی در جهان نیازمند فداکاری‌های شماست. مسئولین تنها با پشتوانه شماست که می‌توانند به تمامی تشنگان حقیقت و صداقت اثبات کنند که بدون آمریکا و شوروی می‌شود به زندگی مسالمت‌آمیز توأم با صلح و آزادی رسید. حضور شما در صحنه‌ها موجب می‌شود که ریشه ضد انقلاب در تمامی ابعاد از بیخ و بن قطع گردد. من دست یکایک شما پیشگامان رهایی را می‌بوسم و می‌دانم که اگر مسئولین نظام اسلامی از شما غافل شوند به آتش دوزخ الهی خواهند سوخت. بار دیگر تاکید می‌کنم که غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی، سقوط در دام دو ابرقدرت جهانی را به دنبال خواهد داشت.»
25 سال پس از رحلت روح خدا، اکنون کربلای معلا میقات 20 میلیونی پابرهنگانی است که به شوق امیر لشکر و فاتح دل‌ها حضرت امام حسین علیه‌السلام سر از پا نشناخته از 4 گوشه جهان رهسپار میقات بزرگ شده‌اند. آنها طلیعه لشگر بزرگی هستند که رعب داعش و هیبت آمریکا را یک جا در قلب عراق له کردند. این روزها کربلا میقات شد و فردای نه چندان دور قدس عزیز، میعادگاه پاکبازان پابرهنه‌گان یک‌لاقبا خواهد بود؛ که امام فرمود: «راه قدس از کربلا می‌گذرد». فتنه اسلام آمریکایی به مثابه گوساله سامری از ایران تا سوریه و از عربستان سعودی تا ترکیه - در هر دو شمایل متحجر و لیبرال آن - برپا شد تا بسیج مستضعفان را به امری محال نزدیک کند چندان که شیوه فرعون بود. « فرعون روی زمین استکبار ورزید و مردم را - با اختلاف‌افکنی - گروه گروه قرار داد».
یک سال فتنه‌انگیزی سبز در ایران و پنجه کشیدن بر سیمای عاشورا آن هنگام که موج بیداری اسلامی به حرکت درآمد، مربع «آمریکا، انگلیس، اسرائیل و آل سعود» به صرافت افتادند این موج را نیز به انحراف بکشانند. بنابراین تروریست‌های متظاهر به اسلام را به سوریه و مرزهای لبنان گسیل کردند تا شاید گره از کار فروبسته استکبار بگشاید. اما اراده خداوندی جز این است. «ام یریدون کیداً. فالذین کفروا هم المکیدون». آنها که بر علیه اراده الهی مکر کنند در دام مکر الهی خواهند افتاد. 20 سال تدارک آمریکا و انگلیس و اسرائیل و حیله ارتجاع برای تدارک فتنه سبز بر علیه اراده طراحان آن تبدیل شد و خباثت روز عاشورای فتنه‌گران در سال 1388 چنان موجی از انزجار و غیرت ملت ایران را به حرکت درآورد که طومار ارتش دشمن در جنگ نیابتی را در هم پیچید و سیلی حماسه نهم دی ماه را به گوش استکبار و اسلام آمریکایی نواخت. فتنه تروریست‌ها در منطقه شامات و عراق نیز که در این دو سال اخیر شدت یافته بود، خون غیرت را در رگ غیرتمندان منطقه به جوش آورد چندان که مرز مقاومت اسلامی از افغانستان تا لبنان را برداشت. درست هنگامی که رئیس جمهور آمریکا داعشی‌های وحشی و در حال پیشروی به سمت بغداد را سنی‌های سرکوب شده - و نه تروریست‌های اجاره‌ای - خطاب می‌کرد بسیج مردم عراق و پیش از آن مردم سوریه معادلات و محاسبات دشمن را به هم زد و درست در آن هنگام که یک ژنرال بسیجی با چفیه رزمندگی بر دوش محاصره شهرها را درهم می‌شکست، نیوزویک مبهوت این شجاعت شد و در صفحه اول خود نوشت: « او دیروز با ما جنگید و امروز در حال له کردن داعش است»... آن 20 میلیون نفری که اغلب با پای پیاده و با وجود انجام مضیقه‌ها و سختی‌ها خود را به کربلای حسین(ع) رساندند، شیطان بزرگ و شیطانک‌ها را زیر پا له می‌کردند.
به راستی انرژی این بسیج بزرگ از کجا تامین می‌شود که پایان‌ناپذیر می‌نماید؟ این جان‌ها چگونه غنا یافته و غنی شده‌اند که با شجاعت تمام پای بر گرده شیطان می‌کوبند؟ چرا با وجود 35 سال هزینه برای جمع کردن بساط محبت امام حسین(ع) یا تحریف و انحراف مکتب عاشورا، این مکتب هر روز پررونق‌تر می‌شود؟ این قاعده و مشیت الهی است و سنت الهی تخلف‌ناپذیر است. آن روز که پیامبر اعظم (ص) حسین علیه‌السلام را روی زانوی خود نشاند و فرمود «ان لقتل الحسین حراره فی قلوب المومنین لاتبرد ابداً»، خبر از مشیت بزرگ الهی برای آبرو بخشیدن به انسان در پایان تاریخ می‌داد. محبت حسین علیه‌‌السلام قرار است هر روز فروزان‌تر و عالم‌گیرتر شود. نه فقط راه قدس شریف که راه فتح اردوگاه مستکبران از کربلا این میقات بزرگ پابرهنگان و مستضعفان می‌گذرد؛ از کنار مضجع آن ثارالله درباره فرزند موعود خود عجل‌الله تعالی فرج شریف فرمود «لو ادرکته لخدمته ایام حیاتی. اگر روزگار او را درک می‌کردم همانا همه روزگار عمر خویش را صرف خدمت او می‌کردم»... و حالا دل‌های بی‌قرار سیدالشهداء، بی‌تاب موعود همه مستضعفان عالم - ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- هستند؛ نشان به آن نشان که 20 میلیون جان شیدا پابرهنه به پابوس مرقد سرور آزادگان رفتند حال آن که هر زائر شوریده، ده‌ها دل مشتاق و محروم به دنبال خود می‌کشاند و تا حرم دوست می‌برد... رحمت و رضوان لایزال الهی الی‌الابد نثار روح خدا خمینی و شهیدان گمنامی باد که این راه روشن و نورانی را پیش پای ملت ایران و همه آزادگان عالم گشودند.
بیش از 20 میلیون زائر از 60 کشور جهان خود را در روز اربعین به کربلا رساندند و با عزاداری برای سرور و سالار شهیدان، حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، بزرگ‌ترین و باشکوه‌ترین مراسم مذهبی تاریخ را رقم زدند.
هنگامی که بیش از سه دهه پیش حضرت امام خمینی(ره) فرمودند راه قدس از کربلا می‌گذرد، طبیعی بود که بسیاری نتوانند ژرفای این عبارت راهبردی را تشخیص دهند و موضوع را به مباحث آن روزها در سطح جنگ میان رژیم بعثی و جمهوری اسلامی و نقش رژیم صهیونیستی در این میان، تقلیل دهند. البته گذشتن راه قدس از کربلا، یکی از چندین و چند عبارت تاریخی آن مرد خدا بود که گذر زمان، از حقیقت آنها نقاب برداشت.
با توجه به مراسم باشکوه اربعین امسال، حوادث و وضعیت پیش رو و آینده منطقه را باید بار دیگر بازتعریف کرد. در حالی که تروریست‌های تکفیری بخش‌هایی از عراق و سوریه را به جولانگاه و محل جنایت‌های خود بدل کرده، آمریکا و اذنابش ائتلاف پوشالی و مضحک ضدداعش تشکیل داده و رژیم صهیونیستی از همراهی مستقیم و آشکار با تروریست‌ها ابایی ندارد، میلیون‌ها زائر و عاشق امام حسین(ع) از ده‌ها کشور جهان گردهم آمدند تا حقیقت اسلام، قدرت و جهت آن را نشان دهند. تروریست‌ها به نام اسلام، میزبان هزاران فریب خورده و جانی از سراسر جهان هستند و آمریکایی‌ها نیز ده‌ها کشور را به بهانه مبارزه با گروه دست پرورده خود گرد هم آورده‌اند. اما در این میان، میلیون‌ها عاشق نیز از سراسر دنیا جمع شدند تا نشان دهند نه فریب اسلام آمریکایی تروریست‌ها را می‌خورند و نه زیر چتر دروغین مبارزه با تروریسم جمع می‌شوند. آنها زیر علم حسین(ع) سینه می‌زنند و شاگردان مکتب ظلم ستیزی حسین(ع) هستند. «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» زائران اربعین، نشان داد که آنان در کربلای 14 قرن پیش نمانده و یزیدیان زمان را خوب شناخته‌اند. حتی اگر رسانه‌های غربی و مدعی حرفه‌ای بودن، این بزرگ‌ترین اجتماع بشری را ندیده بگیرند و این مدعیان آزادی بیان و اخبار، عملاً آن را سانسور کنند.
امسال مراسم اربعین حسینی(ع) را از منظرهای گوناگون می‌توان بی‌نظیر خواند. در حالی که تروریست‌های تکفیری عراق را ناامن کرده و از مدت‌ها قبل تهدید کرده بودند زائران را به خاک و خون خواهند کشید، اما این تهدیدها نه تنها از شور و اشتیاق عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) نکاست بلکه اربعینی تاریخی رقم خورد و تهدید تکفیری‌ها راه به جایی نبرد و بزرگ‌ترین مراسم تاریخ بشری در امنیت و آرامش برگزار شد.
منابع مختلف عراقی اعلام کردند در مراسم امسال بیش از 20 میلیون زائر از ده‌ها کشور حضور داشتند و در این میان ایرانیان با بیش از یک و نیم میلیون نفر، آمار بیشترین تعداد زائران خارجی را به خود اختصاص دادند.
حضور باشکوه زائران از 60 ملیت مختلف
«خالد العبیدی» وزیر دفاع عراق، در خلال بازدید خود از نقاط مختلف کربلا، اعلام کرد: شمار زائران خارجی تا دو روز پیش از روز اربعین حسینی (ع)، به چهار میلیون و پانصد هزار نفر از 60 ملیت رسیده است که بیشترشان ایرانی هستند.
طرح امنیتی موفق اربعین در کربلای معلی
شکست طرح‌ها و اقدامات ضد امنیتی گروهک‌ها تکفیری نکته بارز اربعین امسال در کربلا بود. به گفته مسئولان امنیتی استان کربلا تروریست‌ها نتوانستند صفوف به هم پیوسته میلیون‌ها زائران عزادار در جوار بارگاه حرم حسینی و اباالفضل العباس -علیهما السلام- را برهم زنند.
سرلشکر «قیس المحمداوی» فرمانده عملیات فرات الاوسط در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بغداد گفت که مراسم امسال در امنیت کامل برگزار شد. او به شلیک چند خمپاره در پنجشنبه شب (دو شب مانده به اربعین) اشاره کرد و آن را حادثه‌ای جانبی خواند.
المحمداوی گفت: حادثه شلیک موشک‌ پنجشنبه شب گذشته اختلال امنیتی شمرده نمی‌شود چرا که دشمن از فاصله 40 کیلومتری کربلا در مناطقی صحرایی اقدام به شلیک راکت کرد و گلوله‌ها هم به خارج از شهر کربلا هم اصابت کرد.
ناکامی تروریست‌ها در انفجار خودروهای بمب‌گذاری شده
وی افزود: دشمن ما هیچ اعتباری برای ارزش‌های انسانی قائل نیست و اگر فرصت دیگری پیدا می‌کرد حملات دیگری هم مرتکب می‌‌شد، برای مثال خودروهای بمب‌گذاری شده یا عوامل انتحاری به داخل کربلا اعزام می‌کرد تا زائران را هدف بگیرد اما در این توطئه‌های خود ناکام است.
قیس المحمداوی تاکید کرد که دشمنان از مناطقی دورافتاده و صحرایی در غرب کربلا و هم مرز با استان الانبار  که خارج از خط راهبردی محسوب می‌شود اقدام به پرتاب راکت کردند. وی افزود: پس از این حوادث اصلاحاتی در طرح امنیتی صورت گرفت و یگان‌هایی اضافی به منظور پر کردن خلا امنیتی در مناطقی که احتمال هدف گرفته شدن از سوی تروریست‌ها وجود دارد مستقر کردیم.
در همین حال سرلشکر «غانم الحسینی» فرمانده پلیس کربلا هم به خبرنگار فارس گفت: طرح امنیتی براساس برنامه‌های از پیش تعیین شده به خوبی پیش می‌رود و دشمن نتوانسته حصارهای امنیتی فراهم شده برای حفاظت از شهر کربلا و زائران را بشکند.
وی افزود: دشمن بزدل در به هم ریختن صفوف میلیونی زائران اربعین ناکام بوده است و موشک‌پراکنی پنجشنبه شب تروریست‌ها از خارج از مرزهای کربلا صورت گرفت و تنها جوسازی رسانه‌ای بود و این نشان می‌دهد که طرح امنیتی ویژه اربعین موفق عمل کرده است.
«عقیل الطریحی»، استاندار کربلای معلی هم اعلام کرد که نیروهای اضافی برای تامین مناطق غربی کربلا اعزام شدند.
تدابیر امنیتی عراق، تا 6 روز پس از اربعین ادامه می‌یابد
غانم الحسینی رئیس پلیس کربلا اعلام کرد که تدابیر امنیتی برای زائران در روز اربعین، تا حدود یک هفته دیگر ادامه می‌یابد.
به گفته رئیس پلیس کربلا تا زمانی که زوار اربعین از شهر خارج نشده باشند تدابیر امنیتی ادامه خواهد یافت که احتمالاً این مسئله 5 تا 6 روز پس از اربعین به طول خواهد انجامید.
تاکید ویژه نخست‌وزیر عراق بر تامین امنیت زائران و خدمات‌رسانی مناسب
«حیدر العبادی» امروز با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تسلیت خود به مردم و زائران امام حسین -علیه‌السلام- به مناسبت سالروز اربعین، از همکاری آنان با پلیس و همچنین نیروهای امنیتی و پلیس عراق به دلیل تأمین امنیت مناسبت اربعین تشکر کرد.
نخست‌وزیر عراق با خطاب قرار دادن نیروهای مسلح و امنیتی این کشور، از آنان خواست «بالاترین سطح هشیاری و احتیاط را در پیش بگیرند تا علاوه بر ناکام ماندن تهدیدها و طرح‌های تروریستی»، جان زائران حفظ شود. او همچنین خواستار آماده شدن مسئولان و وسائل نقلیه برای بازگرداندن زائران از کربلا به دیگر نقاط شد.
وی دوشنبه گذشته نیز در سفر به کربلا، از نزدیک در جریان آمادگی‌های این شهر برای میزبانی زائران اربعین حسینی (ع) قرار گرفت. وزیر کشور عراق نیز چند ساعت پیش از او به کربلا رفته بود.
اربعین به روایت آمار
خبرگزاری فرانسه در گزارشی به برخی از آمارهای این مراسم عظیم اشاره کرده که عبارت است از:
20 میلیون زائر: بنا بر آمارهای منتشر شده، امسال بیش از 20 میلیون نفر تا روز اربعین وارد کربلای معلی شدند.  وزارت دفاع عراق، شمار زائران وارد شده از خارج از عراق تا دو روز پیش از روز اربعین حسینی (ع) را 4 میلیون و500 هزار نفر از 60 ملیت اعلام کرده بود که اغلب ایرانی هستند.
40 هزار نیروی امنیتی: منابع امنیتی شمار نیروهای امنیتی مستقر در شهر کربلا و اطراف آن را 40 هزار نفر اعلام کردند.
9 شهید: شمار قربانیان حوادثی که بطور مستقیم با مراسم اربعین حسینی مربوط می‌شد، 8 شهید اعلام شده است. یک نفر پنجشنبه شب گذشته، در پی شلیک خمپاره‌ در نزدیکی کربلا کشته شد و 5 نفر در پی حادثه رانندگی در نزدیکی مرزهای ایران کشته شدند و 3 نفر نیز در انفجار یک بمب در شمال بغداد در اوایل هفته گذشته و در نزدیکی یک هیئت عزاداری به شهادت رسیدند.
700 هتل: به گفته استاندار کربلا، شمار هتلها و مسافرخانه‌های کربلای معلی 700 عدد است.
12 روز پیاده‌روی از بصره تا کربلا: میانگین روزهایی که زائران حسینی (ع) از بصره تا کربلا با پای پیاده طی کرده‌اند، 12 روز اعلام شده است.
12 هزار کارگر و 500 متر مکعب آب شرب روزانه زائران: وزیر امور شهرداری‌های عراق با اشاره به اینکه روزانه 500 متر مکعب آب شرب در اختیار زائران کربلا قرار داده شده، گفت: 12 هزار کارگر شهرداری از جمله ایرانی‌ها مسئولیت نظافت و خدمات رسانی به زائران را برعهده داشتند. وی افزود: با توجه به شمار حیرت‌انگیز زائران در کربلا، اتاق عملیات در کربلای معلی به ریاست رئیس کل دفتر وزارت امور شهرداری‌ها تشکیل شده و 10 هزار کارگر شهرداری استان کربلا و دیگر استان‌ها و همچنین 2 هزار کارگر شهرداری از ایران در خدمت زائران بودند.
7 هزار هیئت و کاروان: شمار کاروانها و هیئت‌های عزاداری حاضر در کربلای معلی 7 هزار عدد اعلام شده است.
32 هزار پُرس غذا در یک هیئت: تنها یکی از هیئت‌های ایرانی واقع در نزدیکی مرقد امام حسین (ع)، در روز 32 هزار پرس غذا میان عزاداران تقسیم می‌کرد.
تمهیدات لازم برای بازگشت زوار ایرانی
در همین حال نهادها و دستگاه‌های مختلف جمهوری اسلامی از روزهای گذشته درصدد هستند تا شرایط مناسبی را برای بازگشت خیل انبوه زوار ایرانی مهیا سازند.
در همین زمینه حسین ذوالفقاری معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور صبح دیروز در نشست خبری با خبرنگاران که در محل وزارت کشور برگزار شد، اظهار داشت: بعد از اینکه تعداد زائران برای سفر به عراق زیاد شد در سطح کلان کشور این تصمیم‌گیری صورت گرفت که شورای امنیت کشور موضوع را دنبال و در این راستا کمک کند و ما هم بر همین اساس یک ستاد عالی را برای سازمان‌دهی و هماهنگی کلی ایجاد کردیم.
وی اضافه کرد:‌ مسئولیت کار بطور طبیعی با سازمان حج و زیارت بود که در این راستا نیز زحمات زیادی کشیدند اما پس از لغو ویزای مورد نظر توسط دولت عراق که یک همکاری از سوی آنها به شمار می‌رفت با موج گسترده‌ای از زائرین برای حضور در مراسم اربعین به سمت عراق مواجه شدیم.
وی با تأکید بر اینکه به همین دلیل همه دستگاه‌ها وارد شده و به سازمان حج و زیارت کمک کردند گفت:‌ حدود 20 دستگاه در این زمینه مسئولیت دارند اما 3 دستگاه سازمان حج و زیارت، وزارت راه و شهرسازی، نیروی انتظامی، مسئولیت محوری در این زمینه داشتند،  سپاه و بسیج نیز نهایت همکاری را با نیروی انتظامی داشت؛ همچنین وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، هلال‌احمر و وزارت بهداشت همکاری خوبی را در این زمینه اتخاذ کردند.
ذوالفقاری با بیان اینکه طبق آخرین آمار حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر از هموطنانمان وارد خاک عراق شده‌اند اظهار داشت: در حال حاضر 375 دستگاه اتوبوس در داخل خاک عراق فعالیت دارند، 500دستگاه نیز سازمان حج و زیارت اعلام کرد که اجاره کرده و 1000دستگاه اتوبوس نیز از سوی شهرداری‌ها قرار شده به کشور عراق منتقل شود.
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور در عین حال به تقویت حمل و نقل ریلی کشور نیز در این ایام خبر داد.
کمبود سوخت وجود ندارد
وی با بیان اینکه از ابتدای این ایام 500هزار جلد گذرنامه تولید شده که بی‌سابقه بوده است، افزود: ما در حال حاضر مشکل کمبود سوخت هم نداریم و تعدادی خودروی سیار حامل سوخت در ایلام و خوزستان استقرار می‌یابند.
وی با اشاره به 130هزار اسکان موقت در نظر گرفته شده در داخل عراق گفت: حدود 30 موکب نیز در نظر گرفته شده که کار تغذیه زائران را در این کشور برعهده دارد.
ذوالفقاری با تأکید بر اینکه زائرانی که در کشور عراق هستند برای بازگشت عجله نکنند، افزود: بعد از روز اربعین یعنی از امروز به مدت 10 روز فرصت دارند تا به کشور برگردند و از این جهت نگرانی نداشته باشند.
ذوالفقاری در ادامه توضیحاتی را درباره کسانی که به خاک عراق رفته‌اند، ارائه داد و گفت:‌ افرادی بی‌گذرنامه و کسانی که گذرنامه‌شان نیز مفقود شده نگران نباشند چرا که آنها به مرز انتقال داده می‌شوند و در آنجا اقدامات مربوط به هویتشان صورت خواهد گرفت.
زوار بدون گذرنامه از چزابه وارد شوند
وی با تأکید بر اینکه افرادی که نه گذرنامه دارند و نه گذرنامه‌شان مفقود شده و بدون گذرنامه به کشور عراق رفته‌اند پیش‌بینی شده که از مرز چزابه به کشور ورود کنند تا اثبات هویت شوند چرا که کسانی که فاقد گذرنامه هستند باید وارد مرز چزابه شوند و در مرز مهران پذیرش نخواهند شد.
ذوالفقاری در پاسخ به سؤالی درباره خمپاره‌های اصابت کرده در کربلا نیز خاطرنشان کرد:‌ خمپاره در خانه‌ای از روستایی اطراف بوده و یک شهید و چند مجروح گفته شده به دنبال داشته اما اینکه این شهید زائر بوده یا خیر، هنوز اثبات و اعلام نشده است.
ذوالفقاری درباره تأمین امنیت و حضور داعش در عراق نیز یادآور شد: داعش تهدیدی جدی بود اما وزارت کشور عراق مسئول تأمین امنیت زائران بود و پلیس آن کشور مسئولیت کار را بر عهده گرفت، علاوه بر آن نیز وزارت کشور عراق از نیروهای ویژه خود برای تامین امنیت استفاده کرد و ما هم شاهد تهدید خاصی نبوده‌ایم.
ذوالفقاری همچنین درباره بیماری خاصی که در این سفرها انتشار یافته باشد، ‌گفت: تا کنون موردی را نشنیده‌ایم و اگر هم باشد اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.
وی همچنین با بیان اینکه همه زائران تحت درمان رایگان قرار دارند، اظهار کرد: تعدادی خودپرداز نیز در مرزها نصب شده که در صورت نیاز تعداد آنها را افزایش می‌دهیم.
وی تأکید کرد: به دلیل حجم سنگین ترافیک مردم به استقبال زائران نروند تا انتقال زائران به سهولت انجام شود.
معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره تأمین امنیت زائران نیز گفت: وزارت کشور عراق مسئول تأمین امنیت عزاداران بود. در این مدت حدود 17 تا 20 میلیون زائر به کربلا رفته‌اند که نیروهای امنیتی چند لایه امنیتی را از فواصل دور تا کربلا پیش‌بینی کرده‌اند.
وی افزود: لایه‌های امنیتی ده‌ها کیلومتری ایجاد شده است، در واقع ما با تهدید اثرگذاری روبرو نبودیم؛ ما در مرزها چند دستگاه گیرنده ماهواره و همچنین مقداری تخم‌گوجه‌فرنگی ضبط کرده‌ایم.
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: حدود 20 تا 30 هزار افغانی ساکن کشور نیز به عراق رفته‌اند که ما اسامی کسانی که اجازه اقامت مجاز داشته‌اند را ثبت کرده‌ایم.
وی با تأکید بر اینکه از استانداری‌های مختلف برای کمک در این امر اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت:‌ برخی روزها شاهد بودیم به یکباره 50هزار نفر در لحظه در داخل پایانه برای خروج از کشور حضور می‌یافتند و همه تلاش می‌کردند که خدمات‌دهی را داشته باشند.