kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۰۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷

کوتاه از ایران


کاهش اعتبارات پژوهشی
تبریز- خبرنگار کیهان: اعتبارات پژوهشی دانشگاه‌ها در بودجه سال 94 حدود 100 میلیارد ریال از بودجه تحقیقاتی امسال، کمتر شده است.
رئيس دانشگاه تبریز با بیان این مطلب اظهار داشت: ایران در تولید دانش در رده 17 بوده و کمتر از 2 درصد دانش جهان در ایران تولید می‌شود.
محمدرضا پورمحمدی در مراسم تقدیر از پژوهشگران آذربایجان‌شرقی افزود: امسال یکهزار و 500 مقاله پژوهشی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز منتشر شده و باید اعتبارات تحقیقاتی دانشگاه افزایش یابد.
ساماندهی آبیاری تحت فشار
اردبیل- خبرنگار کیهان: معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی آبیاری تحت فشار خبر داد.
خلیل آقایی در جلسه شورای هماهنگی مدیران جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در سال گذشته 3 هزار میلیارد ریال برای اجرای گسترش سامانه آبیاری تحت فشار اختصاص یافته بود که این میزان امسال به 10 هزار میلیارد ریال افزایش یافت. وی افزود: این اعتبار نسبت به سال گذشته بیش از سه برابر افزایش یافته است. وی گفت: از زمان آغاز فعالیت دولت یازدهم 15 هزار میلیارد و 500 میلیون ریال برای خرید ادوات کشاورزی پیشرفته و مکانیزه اختصاص داده شده است که برای امسال اعتبار تخصیص یافته در این زمینه 9 هزار میلیارد ریال است.
افزایش ظرفیت قطارهای مشهد
مشهد- ایرنا: مدیرکل راه‌آهن خراسان‌رضوی از افزایش 30 درصدی قطارهای مسافربری مسیر مشهد الرضا(ع) در ایام پایانی ماه صفر نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد. محمدهادی ضیایی‌مهر افزود: با توجه به افزایش تعداد زائران و هیئت‌های مذهبی ورودی به مشهد از سراسر کشور، راه‌آهن جمهوری اسلامی با بسیج امکانات و ظرفیت‌های خود برای جابه‌جایی آنان برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده است. وی گفت: در این راستا 60 رام قطار فوق‌العاده به صورت رفت و برگشت با ظرفیت حدود 37 هزار و 500 مسافر علاوه بر ظرفیت‌های تعریف شده در برنامه، برای ایام پایانی ماه صفر در مسیرهای منتهی به مشهدالرضا(ع) ایجاد شده است.
تشییع پیکر 2 شهید گمنام
رامسر- فارس: همزمان با اربعین حسینی پیکر دو شهید گمنام بر روی دستان مردم رامسر تشییع و در دانشگاه آزاد این شهر به خاک سپرده شد.
این مراسم که همزمان با برگزاری اجتماع بزرگ عاشوراییان بود پیکر شهیدان گمنام 8 سال دفاع مقدس تشییع شد. مردم به یاد شهدا و سید و سالار شهیدان به عزاداری پرداختند. در این مراسم جمع کثیری از مردم رامسر حضور داشتند.
چشم‌انداز روشن اعتبارات
چالوس- فارس: مدیرعامل شرکت مهندسی آب‌ و فاضلاب کشور گفت: اعتبارات روستایی در حوزه آب در سال آینده از چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به سال جاری برخوردار می‌شود. حمیدرضا جانباز خاطرنشان کرد: برای افق 1425 در نظر داریم تا مشکل تامین آب مناطق شهری و روستایی را به صورت کامل برطرف کنیم. وی آبرسانی به مجتمع‌های روستایی را از برنامه‌های مهم در سال 93 خواند و بیان داشت: اعتبارات روستایی در سال 94 از چشم‌انداز روشن‌تری برخوردار است که امیدوارم بتوانیم مشکلات در زمینه آبرسانی روستایی را کاهش دهیم.
مهار آب‌های رودها برای برق
ساری- فارس: وزیر نیرو خاطرنشان کرد: آب رودهایی که به دریای خزر وارد می‌شوند را مهار و برای بخش نیرو و برق‌رسانی استفاده خواهیم کرد.
حمید چیت چیان با بیان اینکه آبرسانی به 6 هزار و 500 روستا در کشور از طریق تانکر انجام می‌شود، گفت: از این تعداد 160 روستا در استان مازندران قرار دارند. وی با مقایسه مزیت‌های نیروگاه‌های حرارتی و برق آبی در استان‌های شمالی کشور، عنوان کرد: احداث نیروگاه‌های حرارتی در مازندران و گیلان هم به سبب تولید آلاینده و هم باران‌های اسیدی مفید نیست، بنابراین نیروگاه‌های برق آبی در این مناطق جایگزین می‌شود.
چیت‌چیان گفت:‌ نیروگاه‌های کوچکی که در غرب مازندران احداث می‌شود، نیروگاه‌های جریانی هستند که آسیب‌های نیروگاه‌های حرارتی را ندارد.