kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۰۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۶
دبیر شورای عالی امنیت ملی خبر داد

تغییر وضعیت حاشیه اروند رود از دفاعی به رفاهی

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: وضعیت دفاعی حاشیه اروند رود «دژ خاکی» به وضعیت رفاهی برای مردم این مناطق تبدیل می‌شود.

علی شمخانی روز جمعه در حاشیه آئین کلنگ‌زنی عملیات برداشت دژ خاکی مینوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهر اظهار کرد: افزوده شدن آبادان و خرمشهر به محدوده منطقه آزاد در راستای توسعه یکی از پایه‌های اساسی استان یعنی توسعه تجارت بود تا به شکلی بتوانیم آسیب‌های جدی را که مردم آبادان و خرمشهر و مینوشهر در طول جنگ دیدند جبران کنیم.
وی از این اقدام به عنوان یک اقدام بزرگ پس از خاتمه جنگ تحمیلی نام برد و ادامه داد: از این پس یکی از موانع توسعه‌ای در منطقه (وجود دژ خاکی) رفع خواهد شد به این امید که در ادامه گام‌هایی برای توسعه این مناطق برداشته شود و منافع شیرین منطقه آزاد اروند به ذائقه مردم آبادان و خرمشهر منتقل شود.
شمخانی با بیان اینکه این کار یکی از گام‌های اصلی در راستای توسعه منطقه است، گفت: در برخی نقاط دژ برداشته شده اما در مینوشهر قرار است تا 11 کیلومتر آن برداشته شود و به ترتیب در فازهای بعدی نیز مابقی دژ برداشته می‌شود.
وی همچنین با اشاره به اینکه موضوع لایروبی اروند یک بحث دوجانبه میان ایران و عراق است، گفت: در ملاقاتی که با وزیر امورخارجه عراق در سفر اخیر وی به ایران داشتیم  موضوع لایروبی اروند‌ رود و اهمیت حل این مشکل به منظور توسعه اقتصادی منطقه به عنوان یک گلوگاه مطرح شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: طرف عراقی قول داد که از لحظه ملاقات به بعد به دنبال راه‌حلی باشد که بتوانیم این مشکل را با دوستان عراقی‌مان حل کنیم.