kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۰۴۰
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۳
مدير كل عتبات سازمان حج و زيارت:

بازگشت زائران فقط از مهران، شلمچه و چزابه امكان‌پذير است

مديركل عتبات سازمان حج و زيارت با اشاره به انتشار برخي اخبار مبني بر بازگشايي مرز خسروي براي بازگشت زائران اربعين حسيني به كشور، گفت: مرز خسروي تاكنون بسته نبوده است كه اكنون باز شود، اما براي بازگشت زائران اربعين از اين مرز هيچ برنامه‌ريزي صورت نگرفته است.


محسن نظافتي، مديركل عتبات سازمان حج وزيارت در گفت‌وگو با پايگاه اطلاع‌رساني حج به ارائه گزارشي از بازگشت زائران اربعين حسيني به كشور پرداخت و گفت: خوشبختانه هم اينك وضعيت مرزها روان است و بازگشت زائران به ايران اسلامي از روز جمعه آغاز شده است.
وي با بيان اينكه هم اينك بيش از ۳۰۰ هزار نفر از روز جمعه به كشور باز گشته‌اند، تصريح كرد: در حال حاضر مرزهاي مهران، چزابه و شلمچه به روي زائران حسيني باز است و از عزيزان زائر مي‌خواهيم براي بازگشت خود برنامه‌ريزي و تنها اين سه مبادي را جهت ورود به كشور انتخاب كنند.
نظافتي با اشاره به انتشار برخي اخبار مبني بر بازگشايي مرز خسروي براي بازگشت زائران اربعين حسيني به كشور، گفت: براي بازگشت زائران اربعين از اين مرز هيچ برنامه‌ريزي صورت نگرفته است.
وي تصريح كرد: در جلسه اي كه با حضور رئيس سازمان حج وزيارت و نهادهاي مرتبط در وزارت كشور برگزار شد، شوراي امنيت ملي تنها مجوز ورود زائران را همان سه مرز چزابه، مهران و شلمچه اعلام كرد.
وي كاهش ازدحام جمعيت و كاهش ترافيك سنگين در مرزها را منوط به همكاري زائران و مردم دانست و ادامه داد: از مردم عزيز مي‌خواهيم براي استقبال از زائران اربعين به مرزها نروند، چون وضعيت تردد سنگين مي‌شود و مسئولان را در ارائه خدمات‌رساني با مشكل مواجه مي‌كند.
افزایش ورود زائران اربعین به کشور
فرمانده انتظامی استان ایلام از آغاز بازگشت زوار از کربلای معلی به مرزهای غربی و جنوبی کشور خبر داد و گفت: روند بازگشت زوار به مرز مهران در حال افزایش بوده و این روند تا پایان هفته جاری استمرار خواهد داشت و پیش‌بینی می‌شود تعداد زوار وارد شده به مرز مهران از مرز 800 هزار نفر نیز بگذرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، شمار زیادی از مردم ایلام در میدان قرآن «ورودی شهر از سمت مهران» جمع شده و از زائران حرم حسینی با پخش شربت پذیرایی کردند ضمن اینکه برخی نیز با در دست داشتن کاغذ نوشته‌ای «اسکان صلواتی» از زائران برای استراحت شبانه در خانه‌هایشان دعوت می‌کردند. در عین حال مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی ایلام و حومه گفت: با همکاری اتحادیه اتوبوسرانی درون شهری و سازمان همیاری شهرداری‌های کشور سه هزار دستگاه اتوبوس عمومی تا این لحظه کار جابه‌جایی زائران از مرز تا داخل شهر مهران را برعهده دارند.
«محمدنقی اسماعیلی» اظهار کرد: این میزان اتوبوس درون شهری از شهرهای ساوه، اراک، زنجان، قزوین و استان‌های همسایه ایلام به مرز مهران اعزام شده‌اند.
وی افزود: از این تعداد وسیله حمل و نقل عمومی 80 دستگاه متعلق به استان ایلام و مابقی به دیگر استان‌ها تعلق دارد که البته این تعداد دستگاه همه ظرفیت اتوبوسرانی خصوصی و عمومی استان را تشکیل می‌دهد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های ایلام نیز گفت: پیش‌بینی می‌شود، روزانه بیش از 200 هزار نفر زائر از مرز بین‌المللی مهران به سایر نقاط کشور جابه‌جا شود.
«مهرداد جهانی» اظهار کرد: اکنون اتوبوس‌ها در مرز بین‌‌المللی مهران مستقر شده‌اند و به صورت 24 ساعته مشغول انتقال زوار به استان‌های مختلف کشور هستند.مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه ایلام هم گفت: با تمهیدات صورت گرفته نزدیک به 900 هزار لیتر بنزین و گازوئیل برای خودروهای زائران اربعین تامین شده است.
«پیمان بهرامی» اظهار کرد: پنج جایگاه سوخت در مسیر برگشتی زائران از مرز مهران به‌طور کامل پر شده و هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه نیست.
وی افزود: 436 هزار لیتر بنزین و 455 هزار لیتر گازوئیل در این جایگاه‌ها فراهم شده است.
این مسئول تاکید کرد: جایگاه نخست سوخت در مهران با ظرفیت کامل مهیا و سه دستگاه تریلر بنزین و دو دستگاه تریلر گازوئیل نیز کنار آن مستقر شده و جایگاه دوم داخل این شهر نیز آماده سوخت‌رسانی به زائران برگشتی است.
بهرامی یادآور شد: دو جایگاه عرضه گاز (سی‌ان‌جی) نیز در شهر مهران آماده سوخت‌رسانی به خودروهای هموطنان است.
وی اضافه کرد: همچنین برای تامین سوخت اتوبوس‌ها در پایانه چهار دستگاه وانت سوخت دو هزار و 500 لیتری، یک دستگاه تریلر 30 هزار لیتری و یک دستگاه تانکر 18 هزار لیتری نیز در پایانه مرزی مستقر شده است.
همچنین نماینده شهرداران کشور گفت: شهرداران کلان‌شهرها با هماهنگی‌های ایجاد شده با دستگاه‌ها و مجموعه‌های مرتبط به ارائه خدمات به زائران اربعین در مرزهای غربی کشور پرداخته‌اند.
صادق نجفی، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و اعزام اتوبوس‌های درون‌شهری را از جمله این خدمات عنوان کرد.
استقرار یگان ویژه در مرز
فرمانده یگان ویژه نیروی انتظامی نیز با اشاره به سیل بازگشت زائران اربعین حسینی، گفت: یگان‌های ویژه این نیرو به منظور تأمین نظم و امنیت در پایانه‌های مرزی مستقر شده‌اند.
سردار حسن کرمی با اشاره به حضور یگان ویژه در مبادی ورودی مرزهای غربی کشورمان افزود: با توجه به استقبال بی‌سابقه هموطنانمان برای سفر به عراق و زیارت بارگاه امام حسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) تصمیم بر آن شد تا ماموران یگان‌های ویژه در پایانه‌های مرزی شلمچه، چزابه و مهران مستقر شوند و در تامین امنیت و خدمت‌رسانی بهتر به زائران مشارکت داشته باشند.
سردار کرمی توزیع غذا میان زوار و اطلاع‌رسانی را از دیگر خدمات یگان ویژه برشمرد و خاطرنشان کرد: این وظایف علاوه بر وظیفه اصلی که حفظ و تامین امنیت این مناطق و زائران است، انجام می‌شود.
شدت گرفتن بارندگی‌ها در مرز ایران و عراق
همچنین خبرها حاکی از آن است که هوای بارانی نیز در روزهای آینده به استقبال زائران حسینی در مرزهای ایران و عراق خواهد رفت.
سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران در اواسط هفته جاری در تهران، اعلام کرد: به سبب ورود سامانه بارشی جدید، امروز در مرزهای ایران و عراق شاهد بارش قابل ملاحظه باران خواهیم بود.
کارشناس سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با فارس، درباره شرایط جوی کشور طی روزهای آینده، با بیان اینکه روز گذشته دمای هوا در سواحل شمالی کشور در اردبیل افزایش یافته است، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود امروز شاهد کاهش دمای هوا در این مناطق باشیم.
امین حسین نقشینه با اشاره به ورود سامانه بارشی جدید به کشور بیان داشت: بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی هواشناسی انتظار می‌رود فردا بعدازظهر از مرزهای غربی کشور شاهد ورود یک موج بارشی جدید باشیم.
وی ادامه داد: بر همین اساس فردا بارش‌ها در شمالغرب و غرب کشور به شکل باران آغاز می‌شود، ضمن آنکه بارندگی‌ها در مناطق سردسیر و مرتفع به شکل برف خواهد بود.
وی با اعلام اینکه بارندگی‌ها در روز آینده در شمال غرب و غرب کشور تشدید می‌شود، گفت: بر همین اساس بارش‌ها در مرزهای شمال غرب، و غرب کشور با کشور عراق از شدت بیشتری برخوردار خواهد بود.
نقشینه یادآور شد:‌ امروز علاوه بر مناطق مزبور در جنوب غرب، دامنه‌های مرکزی زاگرس، دامنه‌های غربی البرز و سواحل غربی خزر بارش رخ خواهد داد.
وی با اشاره به کاهش بارندگی‌ها در نیمه غربی اضافه کرد: فردا بارش‌ها تا دامنه‌های مرکزی البرز، سواحل شمالی و بخش‌هایی از مرکز تا شمال شرق کشور گسترش می‌یابد.
این کارشناس سازمان هواشناسی درباره شرایط جوی تهران گفت: آسمان تهران امروز صاف تا کمی ابری پیش‌بینی می‌شود، البته بروز غبار صبحگاهی در صبح فردا دور از انتظار نخواهد بود.
وی همچنین ‌پیش‌بینی کرد اواخر وقت امشب و طی فردا شاهد بارش پراکنده باران باشیم.