kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۰۲۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳

کاخ سفید: شکنجه‌گران سیا تحت پیگرد قرار نمی‌گیرند

دولت آمریکا رسما اعلام کرد: عاملان شکنجه‌های هولناک در سازمان «سیا» توسط دستگاه قضایی تعقیب و محاکمه نخواهند شد.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، درپی انتشار گزارش 499 صفحه‌ای مجلس سنای آمریکا در مورد ارتکاب ماموران «سیا» به شکنجه مظنونان، سخنگوی کاخ سفید دیروز اعلام کرد: دادستان منصوب شده برای رسیدگی به این پرونده، بعد از بررسی آن اعلام کرده که علیه کسی کیفرخواست صادر نمی‌کند.
براساس گزارش فوق، 119 نفر از مظنونان به اقدامات تروریستی توسط ماموران سازمان سیا شکنجه شده‌اند. غرق مصنوعی، بی‌خوابی دادن به مدت هفت روز پی‌درپی، تهدید به تجاوز با چوب و... از جمله شکنجه‌هایی هستند که عوامل سیا مرتکب شده‌اند.
گزارش 500 صفحه‌ای فوق تنها خلاصه سانسور شده 6700 صفحه اسنادی است که سنای آمریکا بدان دست یافته است. به نظر می‌رسد که میان سران واشنگتن در مورد منتشر نکردن بخش‌های حساس اسناد توافق صورت گرفته است.
در همین حال، یک سخنگوی «دیوید کامرون» نخست‌وزیر انگلیس در ارتباط با گزارش فوق اعلام کرد، اسناد مرتبط با شکنجه مظنونان به دست عوامل دستگاه اطلاعاتی این کشور به درخواست لندن حذف شده است. این اظهارات نشان می‌دهد که مشارکت همپیمانان آمریکا در شکنجه، از گزارش فوق حذف شده‌اند.در همین رابطه، مجلس عوام انگلیس از «ترزا می» وزیر کشور خواست به پارلمان برود و در این مورد توضیح بدهد.
«ریچارد بر» رئيس جدید کمیته اطلاعات سنای آمریکا هم شکنجه با هدف اعتراف گرفتن از بازداشت‌شدگان را قانونی خواند، چرا که رئيس‌جمهور وقت آمریکا (جرج‌ بوش) از آن مطلع بوده است! ریچارد بر گفت: شاید وقتی به گذشته نگاه می‌کنیم، بگوییم که بهتر است دیگر این کار را نکنیم، این خوب است. اما این کار قانونی بوده، چرا که به دستور رئیس‌جمهور صورت گرفته است. وی افزود: «هر چقدر هم که این گزارش وحشتناک است و هر میزان هم که با شرح و تفصیل بیان شده است، اما مردم آمریکا چیز تازه‌ای از آن دریافت نکرده‌اند»!«جان برنان» رئيس سازمان سیا نیز در اولین حضور رسانه‌ای پس از افشای گزارش فوق، مواضع ضد و نقیضی اتخاذ کرد؛ وی از یک طرف از تلاش‌های ماموران سیا تقدیر کرد، اما در همان حال گفت که برخی ماموران از روش‌های «شنیع» برای بازجویی استفاده کرده‌اند.
روزنامه روسی «وزگلاد» هم به نقل از کارشناسان گزارش داد، گزارش سنا با اهداف و انگیزه‌های حزبی منتشر شد و عاملان اصلی شکنجه‌های سیا از پیگرد مصون هستند.
هفته‌نامه آلمانی «اشپیگل» هم نوشت، هیچ تضمینی وجود ندارد که شکنجه‌های سیا دوباره تکرار نشوند. به نوشته این هفته‌نامه، علاوه بر گروه‌های حقوق بشری و سازمان‌های مدنی، برخی از نمایندگان کنگره هم به صف منتقدان سیا و دولت آمریکا پیوسته‌اند.
«لری جانسون» عضو سابق سیا نیز گفت: آمریکا دیگر نمی‌تواند خود را در موضع برتر اخلاقی قرار دهد و به جهان درس اخلاق بدهد.