kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۰۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳

جنبش «نمی‌توانم نفس بکشم» به لندن رسید

صدها شهروند انگلیسی به تبعیت از قربانیان تبعیض‌نژادی در آمریکا علیه تبعیض و نژادپرستی در پایتخت این کشور تظاهرات کردند.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، دیروز حدود 600 نفر در غرب لندن تظاهرات  کردند و علیه نژادپرستی در غرب شعار دادند تا بدین ترتیب جنبش «نمی‌توانم نفس بکشم» رسما به انگلیس کشیده شود.
معترضان پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «زندگی سیاهپوستان مهم است.» پایتخت انگلیس در سال 2011 شاهد کشته شدن «مارک دوگان» سیاهپوست 24 ساله به دست پلیس بود. این واقعه اعتراضات زیادی را همان سال در پی داشت.
تظاهرکنندگان انگلیسی همچنین شعار «نمی‌توانم نفس بکشم» را سر می‌دادند، شعاری که به اعتراضات جاری آمریکا مربوط می‌شود. «گارنر» سیاهپوست آمریکایی که در خیابان‌های نیویورک دست‌فروشی می‌کرد، چندی پیش به دست پلیس سفیدپوست خفه شد. وقتی پلیس گلوی وی را می‌فشرد، گارنر مرتب می‌گفت:‌ «نمی‌توانم نفس بکشم.» از آن پس جمله «نمی‌توانم نفس بکشم» تبدیل به شعار معترضان شده است.
براساس گزارش‌ها، پلیس انگلیس پس از محاصره تظاهرکنندگان درغرب لندن، 76 تن را به اتهام سرپیچی از دستورات پلیس بازداشت کرد.
این دومین تظاهرات گسترده در لندن در همبستگی با معترضان به نژادپرستی در آمریکا است.
واشنگتن و نیویورک دیروز نیز مثل روزهای قبل شاهد تظاهرات علیه پلیس نژادپرست آمریکا بود. معترضان که شمار آنها به هزاران نفر می‌رسید، اعلام کردند تا در دستگاه‌های امنیتی آمریکا اصلاحات صورت نگیرد، اعتراضات ادامه می‌یابد.