kayhan.ir

کد خبر: ۳۲۰۱۶
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۹
معاون وزیر راه و شهرسازی:

مسکن مهر موجب ساماندهی حاشیه‌نشینی شد

معاون وزیر راه و شهرسازی، اجرای طرح مسکن مهر را موجب ساماندهی حاشیه‌نشینی و صنعتی‌سازی ساختمان در کشور اعلام کرد.


حامد مظاهریان،‌ معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با اجرای طرح مسکن مهر، حاشیه‌نشینی در بخش‌هایی از کشور ساماندهی شده و تا حدودی در زمینه صنعتی‌سازی ساختمان توفیقاتی به وجود آمده است.
وی افزود: یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی تکمیل پروژه‌های مسکن مهر است که در حال حاضر حدود 85 درصد پیشرفت داشته و قرار است در سال 1394 تکمیل شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان دلیل ناتمام ماندن برخی واحدهای مسکن مهر را کافی نبودن آورده متقاضیان اعلام کرد و ادامه داد: از دید مردم فرقی نمی‌کند که کدام دولت موظف به تکمیل این پروژه است و این تعهدی است که از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و باید تکمیل شود.
مظاهریان با اشاره به تکمیل نبودن خدمات روبنایی پروژه‌های مسکن مهر افزود: در عمل هزینه‌هایی برای تامین زیرساخت‌ها شامل آب، برق و فاضلاب و همچنین روبناها مانند مراکز بهداشتی، تجاری، مدرسه و مسجد در طرح مسکن مهر پیش‌بینی نشده بود.
وی به پروژه‌های روبنایی اجرا شده در مسکن مهر اشاره کرد و گفت: ساخت 17 کلانتری در شهرهای جدید، 38 کلانتری در شهرهای بالای 25 هزار نفر و سه کلانتری در شهرهای زیر 25 هزار نفر آغاز شده اما 72 مسجد در شهرهای جدید، 161 مسجد در شهرهای بالای 25 هزار نفر و 67 مسجد در شهرهای زیر 25 هزار نفر ساخته شده است.
مظاهریان ادامه داد: تعداد 96 مدرسه در شهرهای جدید، 163 مدرسه در شهرهای بالای 25 هزار نفر و 22 مدرسه در شهرهای زیر 25 هزار نفر ساخته شده است.
وی با بیان اینکه راهی ارزان‌تر از مسکن برای مواجهه با بیکاری و رکود نداریم افزود: تقریبا با هر 25 میلیون تومان که در ساخت و ساز پرداخت می‌شود یک شغل پدید می‌آید و تحریم‌ها هم روی این بخش، تاثیر چندانی ندارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان با اشاره به برنامه‌های دولت برای ارائه تسهیلات خرید مسکن گفت: پیش‌بینی کرده‌ایم حدود 300 هزار واحد به صورت سالیانه وام خرید دریافت کنند و برای اجرایی شدن آن در حال مذاکره با بانک مرکزی هستیم.
مظاهریان با اعلام اینکه مبلغ این وام 80 میلیون تومان است افزود: بازپرداخت این وام 15 ساله با اقساط ماهیانه حدود 750 تا 800 هزار تومان است.
وی پرداخت 300 هزار وام بافت فرسوده و 200 هزار وام مسکن روستایی را از دیگر برنامه‌های دولت عنوان کرد و افزود: وام‌های مسکن روستایی تا سقف 15 میلیون تومان و با بهره پنج درصد پرداخت می‌شود.
مظاهریان تاکید کرد: اگر سالانه یک میلیون و 60 هزار واحد مسکونی ساخته شود می‌توانیم به اهداف طرح جامع مسکن دست یابیم.