kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۹
مامور سابق ام.آی.5 :

هزینه حضور نظامی انگلیس در بحرین را رژیم آل خلیفه پرداخت می‌کند

به گفته مامور سابق ام‌.ای.5 انگلیس هزینه تاسیس پایگاه نظامی این کشور در بحرین را رژیم آل خلیفه پرداخت می‌کند.


از زمانی که وزرای دفاع انگلیس و بحرین توافقنامه نظامی احداث پایگاه دریایی لندن در «بندر سلمان» بحرین را امضا کردند، گروه‌های مختلف واکنش‌های زیادی به بازگشت «روباه پیر» به خلیج فارس نشان داده‌اند.
در حالی که انقلابیون بحرین این توافقنامه را «توافقنامه سیاه» می‌دانند و روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» آن را حق‌السکوت آل خلیفه به سکوت لندن در برابر نقض حقوق بشر در منامه تفسیر کرد. اکنون یکی از ماموران سابق ام‌.‌آی.5 ابعاد تازه‌ای از این توافقنامه را فاش کرده‌ است.
«آنی ماکن»‌افسر اطلاعاتی سابق ام.آی.5 انگلیس که به همراه همسر خود این نهاد اطلاعاتی را ترک کرده و دست به افشاگری  زده است در گفت‌وگو با مشرق در مورد هزینه‌های احداث پایگاه‌ دریایی انگلیس در بحرین گفت: «بحرین هزینه‌های احداث این پایگاه را تقبل کرده است، به احتمال زیاد آمریکا نیز از پشت پرده هزینه‌های جاری نگهداری پایگاه را می‌پردازد، چرا که دست انگلیس برای هزینه‌ها کاملا بسته است. در انگلستان مجبور شدند به شدت از بودجه ارتش کم کنند تا کشور بتواند سر پا بایستد.»
«آنی ماکن» همچنین در پاسخ به سوالی در مورد ارتباط بین خروج احتمالی آمریکا از بحرین و تاسیس اولین پایگاه انگلیس در خلیج‌فارس پس از 43 سال گفت: «در حال حاضر، انگلیس «سگ دست‌آموز» سیاست خارجی آمریکاست. اگر الان شرایطی به وجود آمده است که آمریکا در حال خروج از بحرین است و انگلیس به جایش وارد می‌شود، باید دانست که حتما کاسه‌ای زیر نیم کاسه است.»
این مامور سابق انگلیس در این گفت‌وگو بحران مشروعیت آل خلیفه را یکی از دلایل اصلی اعطای امتیاز احداث پایگاه به انگلیس در خاک بحرین دانست و تاکید کرد: «کارنامه حقوق بشری بحرین سیاه است. اگر این کشور حتی در ظاهر هم که شده با انگلیس و آمریکا روابط حسنه داشته باشد، دستکم موارد حقوق بشری خود را می‌تواند حل شده بداند!»