kayhan.ir

کد خبر: ۳۱۴۴۰
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۱۶

خوب بود روحانی می‌گفت راه‌آهن ترانزیت را چه کسانی ساختند (خبر ویژه)

احداث خط آهن ترانزیتی شرق دریای خرز از سال 86 توسط دولت‌های نهم و دهم انجام گرفته و کاش آقای روحانی از این خدمت انجام گرفته تقدیر می‌کرد.


مراسم بهره‌برداری از خط راه‌آهن ترانزیتی شرق دریای خزر روز چهارشنبه با حضور روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان برگزار شد. رئيس‌جمهور در این مراسم افتتاح اشاره‌ای به روند و تاریخچه ساخت این خط راه‌آهن استراتژیک نکرد. طی چند روز اخیر هم چند تن از مسئولان دفتر رئيس دولت یازدهم نیز به تفصیل درباره اهمیت این پروژه ریلی سخن گفته‌اند اما هیچ اشاره‌ای به نقش دولت سابق در ساخت این پروژه نکرده‌اند. این درحالی است که تاریخچه طرح اتصال ریلی ایران، ترکمنستان و قزاقستان نشان می‌دهد تمامی مراحل این پروژه عظیم از طراحی و امضای قرارداد تا اجرا به دولت سابق باز می‌گردد.
به گزارش مشرق، موافقت‌نامه اولیه احداث این خط راه‌آهن در دولت نهم بین روسای جمهوری 3 کشور ایران، ترکمنستان، قزاقستان در حاشیه اجلاس  روسای جمهور حاشیه دریای خزر که در مهر 1386 در تهران برگزار شد، به امضا رسید و عملیات ساخت آن در ایران از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا و طی دولت دهم انجام شد.
به گفته مدیرکل فعلی سازمان راه و شهرسازی استان گلستان، ساخت این راه‌آهن از سال 90 با توافق سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در طول نزدیک به 926 کیلومتر آغاز شد. از آنجا که 80 کیلومتر از این خط‌آهن در ایران، 700 کیلومتر در ترکمنستان و بیش از 120 کیلومتر آن در خاک قزاقستان واقع شده است، در 6 خرداد 1392 (اواخر دولت دهم) پس از آن که مسیر ایرانی این خط آهن تکمیل شد، طی مراسمی این پروژه افتتاح شد. سهم ایران از این مسیر ریلی 900 کیلومتری، 80 کیلومتر است که لازم بود بین گرگان تا اینچه‌برون ساخته می‌شد که این کار اوایل سال 1392 به اتمام رسید.
سردار عبداللهی، رئيس قرارگاه خاتم‌الانبیا، هم در آن مراسم طی سخنانی خاطر نشان کرده بود: طول این پروژه در مجموع در سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان حدود 900 کیلومتر است که 700 کیلومتر آن در خاک ترکمنستان ناحیه برکت در استان بالکان به سوی مرز قزاقستان در شمال غربی این کشور قرار دارد و 120 کیلومتر در خاک قزاقستان در منطقه اوزن و 80 کیلومتر هم در خاک ایران ناحیه اترک در شمال گرگان واقع بود.
با این تفاصیل از آنجا که تمامی مراحل پروژه عظیم خط آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان از طراحی و امضای قرارداد تا اجرا به دولت‌های نهم و دهم باز می‌گردد، قابل انتظار بود آقای روحانی در کنار اظهارات متعددی که درباره اهمیت و مزایای گسترده این خط آهن داشت، اشاره‌ای کوتاه هم به نقش دولت گذشته در این پروژه می‌کرد. بدون تردید، نگاه منصفانه به عملکرد گذشتگان از سوی دولت فعلی، سبب خواهد شد آیندگان نیز نسبت به دولت یازدهم نگاه منصفانه اتخاذ کنند.