kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۷۸۴
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۲

سانسور موضع قاطع وزیر علوم در روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی(خبر ویژه)

روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی، تحلیل‌های باسمه‌ای خود را به جای گزارش جلسه رأی اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی علوم منتشر کردند.


این روزنامه‌ها ترجیح دادند اظهارات صریح فرهادی وزیر پیشنهادی درباره مرزبندی با فتنه‌گران را کاملاً از متن اخبار و گزارش‌های خود حذف کنند!!
روزنامه‌های اعتماد و شرق در رفتاری عجیب و به دور از اصول روزنامه‌نگاری و خبرنگاری، متن سخنان دکتر فرهادی در جلسه  روز چهارشنبه مجلس را از شبه گزارش‌های خود حذف کردند. فرهادی در سخنانی صریح که به تیتر اول روزنامه کیهان و برخی دیگر از روزنامه‌ها تبدیل شد گفته بود «رهبری فصل الخطاب و فتنه خط قرمز ماست». خط قرمز فتنه همان موضوع روشنی بود که باعث رأی نیاوردن برخی گزینه‌های قبلی و استیضاح و برکناری فرجی دانا از وزارت علوم - با وجود اعتماد و حسن ظن قبلی مجلس به وی- شده بود. سخنان صریح فرهادی به عنوان یک چهره اصلاح‌طلب از تریبون مجلس، پاسخ کوتاه اما قاطعی بود بر اظهارات سست و لجوجانه علی مطهری که به خیال خود سوژه جالبی از رفتار متناقض نمایندگان اصولگرای مجلس در زمینه رأی دادن یا رأی ندادن به وزرای پیشنهادی پیدا کرده بود. با این وصف اگر علی مطهری ناشی‌گری کرده و خود را انگشت‌نما کرده بود، روزنامه‌های زنجیره‌ای ترجیح دادند ضمن سانسور کامل موضع صریح وزیر پیشنهادی، نماینده انگشت‌نما را برجسته کرده و او را به تیتر خود تبدیل کنند و برای تشفی خاطر خود او را ستاره بنامند! اعتماد تیتر اول خود را نه به روحانی، نه به رأی اعتماد مجلس و نه به موضع صریح مردی که در جایگاه مدیریت وزارت علوم می‌نشست، بلکه به سخنان مطهری اختصاص داد و تیتر زد: «ستاره مجلس» و «مطهری رویه دوگانه بهارستان را به چالش کشید.» اعتماد همچنین به قلم زیبا کلام چپ بودن فرهادی را نشانه آلودگی‌ وی به فتنه دانست و نتیجه گرفت که فرهادی با دیگران تفاوتی ندارد!
روزنامه زنجیره‌ای و شبه اصلاح‌طلب شرق نیز رفتاری مشابه روزنامه اعتماد از خود بروز داد؛ اظهارات دکتر فرهادی در جلسه رأی اعتماد مبنی بر اینکه فتنه را خط قرمز خود می‌داند از متن اخبار و گزارش‌های خود حذف کرد و به جای آن علی مطهری را که مدعی بود نگران خطراتی برای اصولگرایی است بزرگ نمایی کرد؛ حال آن که نه نمایندگان مجلس و نه فرهادی او را جدی نگرفتند. 197 نماینده به فرهادی رأی اعتماد دادند و تنها 28 نفر با او مخالفت کردند. براساس شواهد حتی برخی نمایندگان که پیش از این قصد داشتند همراه با مطهری فراکسیون دولتی تحت عنوان اعتدال یا صدای ملت تشکیل دهند، به او اعتنایی نکرده‌اند. با این وجود شرق در تیتر صفحه اول خود نوشت: «نطق مطهری بهارستان را میخکوب کرد»!
شرق در عین حال با اشاره به اخبار منتشره درباره احتمال تغییرات مدیریتی در وزارت علوم نوشت: فرهادی پس از استقرار در وزارت علوم گفت هر فردی تیم خودش را می‌چیند. اظهارات او در شرایطی است که پیش از این بحث‌هایی در رابطه بااستعفای معاونان وزارت علوم مطرح شده بود و همزمان شنیده‌ها حکایت از آن داشت که فرهادی نیز در صورت رأی اعتماد در مجلس تمایل به همکاری با معاونان کنونی وزارت علوم ندارد و سعی دارد نیروهای خود را در این وزارتخانه مستقر کند. به طوری که پیش از این پیرحسین کولیوند، یکی از مسئولان کنونی سازمان هلال احمر که گفته می‌شود در تمامی جلسات فرهادی با نمایندگان مجلس در کنار او حضور داشته است، عنوان کرده بود «تیم مدیریتی جدید وزارت علوم با بهره‌گیری از استادان برجسته، نخبگان دانشگاهی و مشارکت حداکثری اعضای هیأت علمی و با همفکری و تبادل آرا با نمایندگان تشکیل خواهد شد.»
شرق می‌افزاید: حال به نظر می‌رسد فرهادی عزم جدی‌ای برای تغییر معاونان وزارت علوم دارد. اما چه کسانی بیش از پیش در معرض تغییر در وزارت علوم قرار دارند؟ با توجه به رأی بالای فرهادی از مجلس و حمایت اصولگرایان بهارستان از او، به نظر می‌رسد مهم‌ترین تغییرات کسانی هستند که طی یک سال اخیر با برچسب‌های سیاسی مورد انتقاد مجلس قرار گرفتند؛ کسانی همچون جعفر میلی‌منفرد؛ معاون آموزشی و سعید سمنانیان، رئیس مرکز هیأت‌های امنای وزارت علوم که پیش از معرفی فرهادی به مجلس، از سمت خود استعفا داده بودند، اما محمد علی نجفی استعفای آنان را نپذیرفت. حالا باید منتظر ماند و دید که فرهادی پس از آغاز کار رسمی خود در روز شنبه، چه تغییراتی در ستاد اجرایی وزارت علوم ایجاد می‌کند؛ تغییراتی که هم به گفته خود «تیم خودش را بچیند» و هم با تغییر و تحولاتی، حاشیه امنیت بیشتری را برای خود در میان بهارستانی‌ها ایجاد کند.
روزنامه آفتاب یزد نیز هر چند بخشی از اظهارات صریح فرهادی در مجلس را منتشر کرد اما به سیاق دیگر روزنامه‌های تندرو مدعی اصلاح‌طلبی ترجیح داد عکس و «کنایه‌های مطهری» را عکس و تیتر صفحه اول خود کند.
یادآور می‌شود روزنامه‌های زنجیره‌ای مدعی اصلاح‌طلبی در حالی که 35 ایالت آمریکا به خاطر حوادث شهر فرگوسن و قتل شهروندان سیاه به کام آشوب فرو رفته و گزارش‌های آن سرتیتر خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مهم جهان است»، پنج‌شنبه نیز به روال روزهای قبل ترجیح دادند هیچ تیتر و عکس و گزارشی از این رویداد مهم در صفحه اول خود نداشته باشند. روزنامه‌های شرق، اعتماد، آفتاب یزد، آرمان، فرهیختگان و شهروند از جمله این روزنامه‌ها بودند. فقط روز چهارشنبه اعلام شد که در آشوب‌های مورد اشاره 400 نفر بازداشت شده‌اند.