kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۶۶۸
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۳

اکسپرس: نقش ایران در خاورمیانه بی‌بدیل و فوق‌العاده کلیدی است(خبر ویژه)

هفته‌نامه فرانسوی اکسپرس در تحلیلی به نقش مهم و کلیدی ایران در منطقه خاورمیانه برای حل و فصل بسیاری از مشکلات و بحران‌های کنونی این منطقه پرداخت و نوشت: بن‌بست‌های بین‌المللی زیادی هم اکنون در برابر آمریکا و جهان غرب قرار دارند. تشدید تنش‌های بین اسرائیل و فلسطینیان با نتایج غیر قابل پیش‌بینی، بحران نظامی بین روسیه و اوکراین که غرب از حل و فصل آن عاجز است. همچنین پدیده «داعش» در عراق و سوریه که مقابله با آن برای غرب، بسیار مشکل و پیچیده جلوه می‌کند، در فهرست این مشکلات و معضلات قرار می‌گیرند.


اکنون ایران در مرکز شناخت تمامی مشکلات کنونی خاورمیانه قرار دارد.
اکسپرس تصریح کرد: این موقعیت مرکزی و فوق‌العاده ایران در منطقه خاورمیانه، نه تنها به لحاظ وزن غیرقابل انکار ایران در منطقه، نه فقط به خاطر نقش و نفوذ این کشور بزرگ خاورمیانه در چندین درگیری مهم منطقه‌ای، بلکه به لحاظ موقعیت ژئوپلتیک خاص و بسیار نادر سرزمین ایران است.
به گزارش رادیو فرانسه، کریستیان ماکاریان در ادامه این تحلیل نوشت: «ایران به شکرانه سیاست یارگیری و نفوذ منطقه‌ای خود، در عمل توانسته در چهار پایتخت عربی خاورمیانه ریشه بگیرد. در بیروت، از طریق حزب‌الله که در پازل شکننده لبنان نقشی کلیدی بازی می‌کند. در سوریه، جایی که بشار اسد از پشتیبانی و حمایت بسیار فعال تهران بهره می‌گیرد. در عراق، با پادر میانی دولتی که شیعیان در آن اکثریت دارند و به طریقی سیاست‌های عراق را کنترل می‌کنند. بالاخره، در یمن که بحران داخلی سال‌هاست در جریان است و در ماه سپتامبر گذشته گروه‌های حوثی عملاً کنترل پایتخت یمن، یعنی شهر صنعا را در دست گرفتند. آخرین خبرها و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که نقش فزاینده تهران در اوضاع سیاسی و داخلی یمن که از طریق زیدی‌های این کشور اعمال می‌گردد، هنوز دست بالا را دارد.»
ماکاریان می‌نویسد: موضوع «داعش» از چهارچوب سوریه بسیار فراتر می‌رود. حال با پادرمیانی ایران، می‌تواند در جهت متضاد سیاست‌های آمریکا و غرب در قبال بشار اسد باشد. این موضوع همچنین موقعیت بشار اسد در سوریه را تقویت می‌کند. در این رهگذر، آمریکا و غرب در تناقض آشکار با موضع رسمی خود قرار دارند.
در همین حال روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در تحلیل دیگری خاطرنشان ‌کرد: غرب با نقش ژئواستراتژیک ایران در منطقه خاورمیانه مخالف است.
«رابرت فیسک» در این تحلیل نوشت: هر اتفاقی بیافتد ایران باز هم به قدرتمندترین کشور در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.