kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۶۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۸
گزارش خبری کیهان

سایه سنگین تبانی‌آمریکا و عربستان بر اجلاس اوپک

اجلاس اوپک امروز در حالی در وین برگزار می‌شود که توطئه مشترک آمریکا و عربستان برای کاهش شدید قیمت نفت بر این اجلاس سایه افکنده است.


 به گزارش خبرنگار ما یکصدوشصت‌وششمین نشست اوپک امروز در شرایطی در وین آغاز به کار می‌کند که پیش‌بینی‌ها حکایت از رویارویی دو جبهه مخالف و موافق کاهش قیمت نفت در این اجلاس دارد.
جبهه موافقان کاهش قیمت نفت به سرکردگی عربستان و با حمایت بیرونی آمریکا از مدت‌ها پیش سوت روند نزولی قیمت‌ها را زده‌اند و برای ضربه زدن به اقتصاد کشور‌هایی نظیر ایران به شدت موافق روند افت قیمت‌ها هستند. در این جبهه به نظر می‌رسد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نظیر بحرین، کویت و امارات، متحد عربستان بوده و با هرگونه کاهش تولید برای مقابله با روند نزولی قیمت مخالفت می‌کنند. اما در جبهه مخالفان کاهش قیمت نفت که بخش اعظمی از کشورهای اوپک در این گروه قرار دارند و طی ماه‌های اخیر به شدت از سقوط قیمت‌ها آسیب دیده و در پی آنند تا با حمایت از کاهش تولید با روند فعلی افت قیمت‌ها مقابله کنند.
در این جبهه کشورهایی نظیر ایران، ونزوئلا اکوادور و الجزایر تعریف می‌شوند که البته حمایت بیرونی روسیه را هم با خود دارند.
به هر حال این دو گروه امروز در وین احتمالا رودرروی یکدیگر قرار می‌‌گیرند و هر یک می‌کوشند با توسل به توجیهاتی طرف مقابل را مجاب به پذیرش نظر خویش کنند.
در این میان عربستان سعی دارد در راستای اجرای طرح آمریکا برای کاهش قیمت نفت با هر پیشنهادی برای کاهش تولید اوپک مخالفت کند.
شاهد مثال در این باره اینکه دیروز در آستانه برپایی نشست اوپک نمایندگان چهار کشور روسیه، مکزیک، ونزوئلا و عربستان در وین اجلاس چهار‌جانبه‌ای برای بررسی موضوع کاهش تولید نفت برگزار کردند که در نهایت  این نشست به جایی نرسید و بی‌نتیجه پایان یافت.
بر همین مبنا به نظر می‌رسد یکی از دلایل به نتیجه نرسیدن نشست فوق مخالفت عربستان با کاهش تولید بوده است.
نکته دیگر اینکه وزیر نفت عربستان دو روز پیش هنگام ورود به وین در جمع خبرنگاران گفت: شرایط بسیار خوب است و از این بابت خوشحالم!
علی‌ النعیمی در واکنش به موضوع کاهش قیمت نفت هم خیلی عادی گفت: قیمت نفت هرازگاهی بالا می‌رود و گاهی پایین می‌آید.
وی مدعی شد این اولین بار نیست که بازار با مازاد عرضه مواجه است. وزیر نفت عربستان در پاسخ به این سوال خبرنگاران که پرسیدند آیا در نشست پنج‌شنبه سقف تولید اوپک کاهش خواهد یافت تا دیگر مازاد عرضه وجود نداشته باشد واکنشی نشان نداد.
بنابراین همانطور که از نکات بالا مشاهده می‌شود عربستانی‌ها قصد دارند در این اجلاس طرح آمریکا را مو به مو پیاده کنند.
گفتنی است معامله‌‌گران بزرگ طلای سیاه و سیاستمداران کشورهای نفت‌خیز پیش از این با ادامه کاهش قیمت نفت، از سناریوی تبانی نفتی عربستان و ایالات متحده آمریکا خبر داده و تاکید کرده بودند که کاخ سفید با  توسل به بشکه‌های نفت سعودی‌ها قصد دارد با پائین نگاه داشتن قیمت طلای سیاه به اقتصاد کشورهایی همچون روسیه، ایران و ونزوئلا ضربه بزند.
سیدمحمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک هم با اشاره به شکل‌گیری ائتلاف جدید نفتی بین عربستان و آمریکا برای پائین نگاه داشتن قیمت نفت و ضربه زدن به اقتصاد کشورهایی همچون ایران و روسیه گفته بود:‌ ایران و روسیه با کاهش قیمت نفت مجبورند بهای گاز صادراتی خود را هم ارزان کنند.
البته ایران و روسیه هم در این زمینه بیکار ننشسته‌اند و مدتی است که به طور جدی طرح کاهش تولید نفت اوپک برای مقابله با روند نزولی قیمت‌ها را مطرح کرده‌اند.
مثلا هفته گذشته وزیر انرژی روسیه الکساندر نواک گفت: دولت روسیه پیشنهاد کاهش تولید نفت را برای افزایش قیمت می‌دهد اما تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است احتمال دارد روسیه کاهش نفت تولیدی خود را به 300 هزار بشکه در روز پیشنهاد دهد به شرطی که اوپک میزان تولید روزانه را به 1/4 میلیون بشکه در روز کاهش دهد.
همچنین روس‌ها در آستانه اجلاس اوپک دو مقام رسمی خود را روانه وین کردند تا با رایزنی کشورهای عضو اوپک وزنه موافقان کاهش تولید نفت را سنگین‌تر نمایند.
خاطرنشان می‌شود روسیه بعد از عربستان تولیدکننده 14 درصد نفت جهان است و لذا بخش اعظمی از درآمد خود را از محل فروش نفت به دست می‌آورد.
در همین حال ایران نیز تلاش می‌کند ضمن رایزنی با کشورهای تولیدکننده نفت موضوع کاهش حداقل یک میلیون بشکه نفت اوپک را به تصویب نهایی برساند.
بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان درهمین رابطه در وین گفت: اعضای اوپک باید در کاهش تولید مشارکت کنند.
در مجموع به نظر می‌رسد اگر اعضای اوپک بر سر موضوع کاهش تولید حداقل یک میلیون بشکه‌ای توافق نکنند باید انتظار افت بیشتر قیمت نفت را داشته باشند.
این در حالی است که طی ماه‌های اخیر قیمت نفت از بشکه‌ای حدود 115 دلار به زیر 80 دلار رسیده است و پیش‌بینی می‌شود اگر نشست اوپک به نتیجه قابل توجهی نرسد قیمت‌ها به کانال 60 دلار سقوط خواهد کرد.