kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۶۱۷
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
رأی اعتماد 197 نماینده مجلس به گزینه وزارت علوم

فرهادی: رهبری فصل‌الخطاب و فتنه خط قرمز ماست

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از استماع سخنان رئیس‌جمهور، وزیر پیشنهادی علوم و مواضع موافقان و مخالفان با ۱۹۷ رأی موافق و ۲۸ رأی مخالف، فرهادی را از بهارستان راهی ساختمان وزارت علوم کردند.


وکلای ملت در نشست علنی دیروز پارلمان، صلاحیت و برنامه‌های پیشنهادی محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور دیروز برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود به مجلس به بهارستان آمد.
فرهادی فردی انقلابی، مومن
معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است
حسن روحانی رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس در دفاع از فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری  با گرامیداشت روح شهیدان مجلس به ویژه شهید مدرس گفت: وزرا تنها از حمایت دولت برخوردار نیستند وزیر هنگامی که وارد وزارتخانه می‌شود که رأی نمایندگان و رأی مثبت آنان را به همراه دارد.
رئیس جمهور در خصوص فرهادی گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت:‌ همه شما نمایندگان شاید به اندازه خود من یا بیشتر آقای فرهادی را می‌شناسید که وی امروز به عنوان وزیر جدید برای وزارتخانه مهم علوم معرفی شده است. فرهادی هم در زمینه وزارت علوم و هم در زمینه بهداشت، درمان و پزشکی دارای سابقه است.
وی در ادامه تصریح کرد: البته این صحبت را باید بکنم که رسانه‌ها و سایت‌ها رای نیاوردن وزرا را به مسائلی منتسب نکنند که نتیجه آن اهانت به مجلس یا نمایندگان مجلس باشد. ما یک دموکراسی ویژه‌ای در ایران داریم. دموکراسی غیرحزبی که در دنیا کمتر تجربه شده است.
اگر دموکراسی ما حزبی بود تعامل آسان‌تر بود
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ اگر دموکراسی ما حزبی بود، دو یا چند حزب داشتیم و اقلیت و اکثریتی وجود داشت و یا اینکه دولت و مجلس از یک حزب بودند و یک مقدار کار در تعامل سیاسی آسان‌تر بود اما حال قانون اساسی ما این شیوه را برگزیده و ما در طول این مدت همین راه را ادامه دادیم.
روحانی با بیان اینکه دموکراسی موجود در کشور امتیازات و مشکلات خاص خود را دارد،‌گفت:‌ البته این گونه نیست که ما برای بهبود اوضاع فکر نکنیم و نیندیشیم تا بتوانیم راه بهتری پیدا کنیم، دموکراسی در آنجا که نظرات نهادهای قانونی با افکار عمومی منطبق است کار سخت پیش نمی‌رود.
وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ما مشاهده می‌کنیم در سال‌های مختلف و در انتخابات گوناگون افکار عمومی مردم ایستا نیست و در نقطه 5 سال گذشته نمی‌ایستد. افکار عمومی مانند نهر زلال و روان است و حرکت جوهری که ملاصدرا از آن گفته در افکار عمومی خیلی سریع‌تر و بیشتر وجود دارد. افکار عمومی تغییر می‌کند و ما همواره باید با فکر مردم و در کنار افکار مردم باشیم.
رئیس‌جمهور در رابطه با خصوصیات گزینه پیشنهادی وزارت علوم گفت: فرهادی فردی انقلابی، مومن، معتدل و معتقد به تحول در دانشگاه است، وی معتقد است که دانشگاه از کمیت به کیفیت برسد زیرا دانشگاه ما باید دانشگاه علم و آگاهی به سیاست باشد نه سکویی برای جناح‌های سیاسی.
علی مطهری اولین مخالف فرهادی!
پس از سخنان رئیس جمهور نوبت به موافقان و مخالفان رسید و این بار علی مطهری که دفعات قبل در دفاع از وزیر پیشنهادی سخن گفته بود لب به انتقاد و مخالفت گشود!
نماینده تهران در مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم با اشاره به علت مخالفت خود با محمد فرهادی اظهار داشت: علت مخالفت من این است که احساس کردم فضای مجلس در مجموع موافق وزیر پیشنهادی است، در حالی که افراد قوی‌تری از آقای فرهادی با معیار درست مجلس که همراهی با فتنه خط قرمز ماست از سوی مجلس رد شدند، بنابراین احساس می‌کنم گفتمان اصولگرایی به خطر افتاده و لازم است که از آن دفاع کنم.
وی افزود: می‌خواهم با منطق اکثریت مجلس در مسئله وزارت علوم صحبت کنم و به عبارت دیگر می‌خواهم از حیثیت و اعتبار مجلس دفاع کنم. اگر مجلس آسیب ببیند کل نظام آسیب می‌بیند، مجلس در جریان وزیر سابق علوم (فرجی‌ دانا) و در جریان رأی اعتماد به دو وزیر پیشنهادی قبلی مهم‌ترین معیار و ملاک خود را در عدم همراهی با فتنه 88 اعلام کرد و گفت فتنه خط قرمز ماست.
مطهری با اشاره به نامه سران فتنه در سال 88 ادامه داد: اکنون آقای فرهادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم به مجلس معرفی شده است در حالی که وی در کارنامه خود امضای نامه‌ای را خطاب به مراجع تقلید در اعتراض به برخوردهای صورت گرفته از سوی ماموران امنیتی و انتظامی دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود مجلس را در صورت رای به فرهادی متهم به معامله کرد!
واکنش لاریجانی به اتهام مطهری
به دنبال اتهام‌زنی مطهری، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای مطهری در بخشی از سخنان خود گفت که «اگر مجلس به فرهادی برای تصدی سکان وزارت علوم رأی دهد، معامله‌ای صورت گرفته است»، باید در این زمینه بگویم این حرف درستی نیست.
وی افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی خودشان صلاحیت افرادی که معرفی می‌شوند را بررسی می‌کنند. ممکن است به فرد پیشنهادی رأی بدهند ممکن است رأی ندهند؛ اینکه مجلس رأی بدهد یک جور متهم شود رأی ندهد یک جور متهم شود، این اقدام جوانمردانه‌ای نیست.
رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: اینکه گفته می‌شود مجلس وزرای علوم پیشنهادی قبلی را فتنه‌گر می‌دانست و به همین دلیل به آنان رأی نداد، این هم حرف درستی نیست، من از مجموعه رأی نمایندگان مجلس چنین برداشتی نداشتم، دریافت ما از رأی نمایندگان این است که نمایندگان صلاحیت وزرای پیشنهادی قبلی را احراز نکردند و نتوانستند اطمینان کاملی بیابند که فرد پیشنهادی وزیر مناسبی است.
فردی از جنس آموزش عالی باید در وزارت علوم قرار بگیرد
علی‌‌محمد احمدی نماینده مردم دهلران در مجلس نیز به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی با بیان اینکه فرهادی در دهه 60 وزارت آموزش عالی را بر عهده داشته است، گفت:‌ آیا انتزاع وزارت علوم از وزارت بهداشت اشتباه بوده، اگر این طور نبود چرا نباید فردی از جنس آموزش عالی در وزارت علوم قرار گیرد؟
قربانی: فرهادی اعلام کرد فتنه خط قرمز ماست
محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه نیز در موافقت با محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم 4 محور مهم مؤثرتر در رای اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم به جهت حساسیت جایگاه وی را تشریح کرد و گفت: اول آنکه فتنه خط قرمز ماست و دوم اینکه باید راجع به آن روشنگری صورت گیرد.
وی افزود: سوم اینکه فتنه 88 جلوه‌ای از توطئه دشمنان بوده و چهارم هدف از فتنه گمراه کردن مردم بود.
نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس تصریح کرد: شخصا با آقای دکتر فرهادی در این مورد صحبت کردم که ایشان اعلام کرد که فتنه خط قرمز ماست.
مشهدی عباسی: برخی‌ها از رأفت نظام
سوءاستفاده می‌کنند
حمیدرضا مشهدی عباسی نماینده مردم فیروزکوه و دماوند نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم گفت: چه دلیلی دارد که یک فتنه‌گر بیاید و بخواهد وزیر شود کسی که اساتید و دانشجویان را علیه نظام شورانده است، کسی که به دنبال براندازی نظام بوده است. برخی‌ها از رأفت نظام سوءاستفاده می‌کنند.
این نماینده مجلس تصریح کرد: توقع داشتیم رئیس‌جمهور که به دنبال تعامل و وحدت است مباحثی که باعث زیاد شدن فاصله و از بین بردن وحدت می‌شود را مطرح نمی‌کرد.
مشهدی‌عباسی با اشاره به نقاط ضعف گزینه پیشنهادی وزارت علوم، گفت: عدم تعامل با مجلس یکی از ضعف‌های فرهادی بوده است که امیدواریم ترمیم کند، مدتی که زحمت سازمان هلال احمر را داشت گزارشی از وی ندیدیم.
هاشمی: وزیر علوم با بورسیه‌های غیرقانونی
برخورد کند
سید مهدی هاشمی نماینده تهران نیز در سخنانی به عنوان موافق محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم اظهار داشت:‌ تمام شبهات مطرح شده در مورد  فرهادی خوشبختانه رفع شده است و انتظار داریم وزیر پیشنهادی علوم به اصول و ارزش‌هایی که تاکنون پایبند بوده، در این وزارتخانه نیز آنها را مدنظر قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: لازم است درباره برخی مسائل مطرح شده مبنی بر معامله مجلس بگویم ما اگر اهل معامله بودیم با رؤسای جمهور معامله می‌کردیم، این حرف درستی نیست که اگر مجلس به فرهادی وزیر پیشنهادی علوم رأی دهد، پس معامله کرده است.
نادران: فتنه‌گران در جنایت‌
 جنایتکاران بین‌المللی شریکند
الیاس نادران نماینده تهران در مجلس نیز در موافقت با محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، خط قرمز مجلس در مواجهه با مدیریت‌های کلان را فتنه برشمرد و با تاکید بر اینکه نمایندگان اسیر حاشیه‌سازی نخواهند شد، گفت: دو نکته مثبت در سوابق آقای فرهادی وجود دارد که اول مدیریت اخیر ایشان در هلال احمر است که نسبت به دوره قبل از خود سیاه‌نمایی نکردند.
وی افزود: نه به این معنا که در دوره پیشین مدیریت هلال احمر ضعفی نبوده است بلکه از آنجا که می‌خواست حرکتی رو به جلو داشته باشد آن ضعف‌ها را رسانه‌ای نکرد و این یعنی اعتدال.
نادران خارج بودن از حلقه‌ تند‌روی مشارکتی و غیرمشارکتی برخلاف گزینه‌های قبلی پیشنهادی را نکته مثبت دوم فرهادی خواند و ادامه داد: فرهادی به علت تندروی‌های اصلاح‌طلبان در مجلس ششم نتوانست در دور دوم ریاست جمهوری آقای خاتمی به مجلس معرفی شود.
وی با تاکید بر اینکه اصولگرایان بابت رای اعتماد خود به فرهادی هیچ توقعی از وی نخواهند داشت، گفت: اگر آقای رئیس‌جمهور یک مورد را سراغ دارند که مجلس بابت آرای رای اعتماد یا عدم رای اعتماد مطالبه‌ای از ایشان داشته‌ است بیاید و علنی پشت تریبون بگوید.
نماینده مردم تهران در مجلس جرم فتنه‌گران را امیدوار کردن دشمن به ایجاد و استفاده از شکاف‌های اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: تحریم بیمه‌ها، تحریم نفتکش‌ها و تحریم‌های دیگر به دلیل همین امیدواری‌های دشمن ناشی از فتنه 88 بود.
نادران سران فتنه را شریک جنایت جنایتکاران بین‌المللی برشمرد و اظهار داشت: آنها در نتیجه فتنه 88 تصور کردند می‌توانند با ترک میز مذاکرات به اهداف خود دست یابند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: انتظار داریم سیاست‌های وزارت علوم تغییر کند. همان‌طوری که از فرجی دانا خاضعانه تقاضا کردیم که شما خود وزارت را اداره کن نه اینکه شما را اداره کنند.
وی به جلسات خصوصی فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها با فرهادی اشاره کرد و بیان داشت: فرهادی در این جلسات عنوان کرد که من سرباز ولایت هستم و دست سربازان ولایت را می‌بوسم.
نادران رای مجلس را رای موافق و مشروط برشمرد و گفت: تا زمانی که آقای فرهادی سرباز ولایت هستند و قانون ملاک تصمیم‌گیری ایشان بوده رای ما باقی است اما اگر دوباره این وزارتخانه گرفتار جریان‌هایی شود که بخواهند به آن طمع کنند ما با کسی عقد اخوت نبسته‌ایم.
فرهادی: فتنه خط قرمز ماست
پس از سخنان موافقان و مخالفان محمد فرهادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی اظهار داشت:  مسئله محوری امروز و آینده کشور مسئله پیشرفت علمی کشور و دانشگاه است.
فرهادی با اشاره به برنامه‌های خود برای وزارت علوم گفت: ارتقای کیفیت آموزش عالی، اعتبار علمی رشته‌ها و مدارک دانشگاهی، حمایت از تبدیل علم به فناوری‌های مفید و تجاری‌سازی آنها از طریق اقتصاد دانش‌بنیان در راس برنامه‌های من قرار دارد.
وی در خصوص نحوه انتخاب مدیران نیز گفت: ‌شرایط کلی انتخاب مدیران این است که آنان عالم، متدین و در مسیر نظام و انقلاب باشند و کمیته‌ای برای انتخاب و انتصاب‌ها خواهم داشت و البته در کنار آن مشورت‌هایی با مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در خصوص مسائل فرهنگی خواهم داشت.
وزیر پیشنهادی علوم خاطرنشان کرد: بنده هیچ نامه‌ای را امضا نکرده‌ام حال اگر اسم هست یا نیست نمی‌دانم. بنده معتقدم فصل‌الخطاب رهبری هستند و فتنه خط قرمز ماست.
کلیددار وزارت علوم مشخص شد
نمایندگان مجلس در نهایت با 197 رأی موافق به پنجمین وزیر پیشنهادی دولت یازدهم برای تصدی سکان وزارت علوم رأی اعتماد دادند.
وکلای ملت با 197 رأی موافق، 28 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 235  رأی مأخوذه، به محمد فرهادی برای تصدی سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری رأی اعتماد دادند.
اعلام وصول طرح الحاق یک جزء به ماده 29 انتخابات مجلس
پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی و رای نمایندگان به فرهادی، مجلس دولت را مکلف کرد در راستای ایجاد ثبات، پایداری و تعادل بین منابع و مصارف صندوق‌های بیمه و بازنشستگی، نسبت‏ به ‏اصلاح ‏ساختار ‏این ‏صندوق‏‌ها اقدام کند.
در پایان جلسه علنی دیروز ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس، سؤال ملی سه تن از نمایندگان از وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر علت توقف کشت و برداشت پنبه در کشور را اعلام وصول کرد.
وی همچنین سؤال ملی چهار نفر از نمایندگان از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره عملکرد رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور را اعلام وصول کرد.
در ادامه مهرداد بذرپاش عضو دیگر هیئت رئیسه مجلس لایحه عادی اجاره و استملاک اتباع و دولت‌های خارجی را نیز اعلام وصول کرد.
همچنین طرح الحاق یک جزء‌ به ماده 29 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با اصلاحات بعدی آن از سوی ضرغام صادقی اعلام وصول شد.