kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۵۸۹
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
خشم و خروش علیه ظلم و بی‌عدالتی فراگیر شد

35 ایالت آمریکا در شورش و اعتراض

صد‌ها هزار نفر در بیش از 35 ایالت آمریکا برای دومین روز متوالی در اعتراض به تبرئه پلیس قاتل به خیابان‌ها ریختند و علیه نژادپرستی پلیس و بی‌عدالتی در دستگاه قضایی آمریکا شعار دادند.


تبرئه پلیس سفیدپوست قاتل «مایکل براون» نوجوان سیاه‌پوست آمریکایی بار دیگر جرقه اعتراضات ضد نژادپرستی را در سرتاسر آمریکا زد و صد‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف آمریکا به خیابان‌ها ریختند و اجرای عدالت را خواستار شدند
 شبکه سی‌ان‌ان و خبرگزاری آسوشیتدپرس در همین زمینه گزارش دادند معترضان به قتل براون و حکم برائت ویلسون، سه‌شنبه در 120 نقطه در 35 ایالت آمریکا دست به تظاهرات زدند.واشنگتن، نیویورک، لس‌آنجلس، آتلانتا، اوکلند، آلبوکرکی،  کلیولند، سیاتل، فیلادلفیا،  میشیگان، مین، جورجیا، ویسکانسین، دنور و شیکاگو از جمله ده‌ها شهری بودند که معترضان در آنها به خیابان‌ها آمده‌اند.
در نیویورک‌ تظاهرات‌کنندگان برای مدتی تونل «لینکولن» را مسدود کردند. در واشنگتن پایتخت نیز هزاران نفر در خیابان‌ها تحصن کردند و جلوی رفت و آمد خودروها را گرفتند. در سنت لوئیس میسوری نیز معترضان برای چند ساعت بزرگراه‌های اصلی را مسدود کردند. گزارش شده است که در شهر«میانوپولیس» ایالات مینسوتا هم یک خودرو به عمد گروهی از معترضان به قتل مایکل براون را زیر گرفته است. در این حادثه چندین نفر زخمی شده‌اند.
حاضران در این تظاهرات‌ها علیه نژادپرستی پلیس شعار داده و روی پلاکاردهای آنها عباراتی چون «جان سیاهان هم ارزش دارد»، «به نژادپرستی پایان دهید»، «هیچ عدالتی، هیچ صلحی»، «افسران پلیس قاتل را زندانی کنید» و «عدالت برای مایکل براون»  به چشم می‌خورد.
 پلیس آمریکا برای مقابله با این اعتراض‌ها که هر روز ابعاد گسترده‌تری را به خود می‌گیرد تاکنون ده‌ها نفر را دستگیر کرده است. استفاده از گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و در برخی شهر‌ها حتی شلیک گلوله‌های جنگی از دیگر راهکارهای پلیس برای کنترل اوضاع بوده است براساس گزارش‌ها در زد و خورد‌های بین پلیس و معترضان نیز در شهرهای مختلف آمریکا تاکنون شماری زخمی شده‌اند.
استقرار گارد ملی در فرگوسن
در بین اعتراض‌های دو روز گذشته در آمریکا بیشترین آشوب‌ها و درگیری‌ها از فرگوسن گزارش شده است. شبکه «ام‌اس‌ان‌بی‌سی» گزارش داده  در جریان اعتراضات دو روز گذشته فرگوسن دستکم 61 نفر بازداشت شده‌اند و بیش از 20 نیز بار در این شهر تیراندازی شده است. این آمار در حالی است که پلیس آمریکا به سی‌ان‌ان گفت در دو روز گذشته برای کنترل اوضاع بیش از 110 نفر بازدداشت شده‌اند. پایگاه «کی ام‌او‌وی» نیز گزارش داده  که مقامات منطقه «سنت لوئیس» که فرگوسن یکی از شهرهای آن است، روز سه‌شنبه از بیم تشدید اعتراضات در شرق این منطقه برای افراد زیر 17 سال منع آمد و شد اعلام کرده‌اند.
«جی نیکسون» فرماندار ایالت میسوری نیز سه‌شنبه شب اعلام کرد با توجه به افزایش اعتراضات در فرگوسن، تعداد نیروهای گارد ملی در این شهر به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند تا از تکرار حوادث دوشنبه شب در این شهر جلوگیری شود.  نیکسون اعلام کرد شمار نیروهای گارد ملی در فرگوسن از 700 به 2200 نفر می‌رسد. وی این دستور را به بهانه محافظت از اموال عمومی، فروشگاه‌ها، منازل و همچنین پایگاه‌های پلیس صادر کرده است.
اداره پلیس سنت لوییس نیز اعلام کرد از این پس اعتراضات در شهر فرگوسن را «تجمعات غیرقانونی» ارزیابی کرده و کسانی که حاضر به ترک خیابان‌ها نشوند از سوی پلیس بازداشت می‌شوند.
 انتقاد روسیه
 از نقض حقوق بشر در آمریکا
وزارت امور خارجه روسیه نیز روز سه‌شنبه در واکنش به سرکوب اعتراضات جاری در خیابان‌های شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا و درگیری مجدد پلیس با مردم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: خشونت‌های جاری در شهر فرگوسن نشان می‌دهند که آمریکا دارای مشکلات بزرگ داخلی در زمینه رعایت حقوق بشر است. در این بیانیه همچنین آمده است: «اتفاقات اخیر فرگوسن نشانه و سیگنال بسیار نگران‌کننده جدیدی خطاب به مقامات آمریکایی است و  بیانگر آن است که سرانجام زمان آن فرا رسیده که مشکلات بزرگ داخلی این کشور در زمینه رعایت حقوق ‌بشر حل شود.»
رکورد زنی پلیس آمریکا
 در کشتار بی‌گناهان
خشم ناشی از اعلام حکم تبرئه افسر قاتل مایکل براون تنها به این پرونده مربوط نمی‌شود. نیویورک تایمز به نقل از پلیس فدرال آمریکا در گزارشی اعلام کرد که 461 نفر در سال گذشته توسط نیروهای پلیس این کشور کشته شده‌اند که در دو دهه گذشته یک رکورد به شمار می‌رود.
 احتمال حضور سیاه‌پوستان در این لیست 21برابر بیشتر از سفیدپوستان است اما درصورتی که قربانیان کاملا بی‌گناه نیز باشند احتمال محکومیت پلیس به شدت پایین است.
 مایکل براون نوجوان سیاه‌پوستی بود که چند ماه پیش در شهر فرگوسن ایالت میسوری آمریکا به دست یک افسر سفیدپوست کشته شد. حکم دادگاه که «دارن ویلسون» قاتل براون را تبرئه کرد، موجب شده تا سرتاسر آمریکا بار دیگر شاهد از سرگیری اعتراضات باشد. ویلسون پلیس قاتل روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌سی گفت با تیراندازی به مایکل بروان به «وظیفه خود» عمل کرده است! مردم آمریکا معتقدند براون قربانی رنگ پوست خود شده است. دست‌نوشته‌های معترضان مملو بود از شعارهایی در محکومیت «نژادپرستی» حاکم بر پلیس سرتاسر آمریکا.