kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۵۵۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷
روحانی :

تردیدی در فعال ماندن فناوری و تاسیسات هسته‌ای ایران وجود ندارد

رئیس‌جمهور تاکید کرد: امروز دنیا می‌داند که با ایران تنها باید از راه گفت‌وگو، منطق و مذاکره کار را پیش برد و راهی وجود ندارد برای اینکه کسی بخواهد از مسیر یا ابزار دیگری استفاده کند.


حجت‌الاسلام حسن روحانی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه از حقوق هسته‌ای ایران کوتاه نیامده و نخواهیم آمد، اظهار داشت: تردیدی در فعال ماندن فناوری و تاسیسات هسته‌ای ایران اسلامی وجود ندارد و امروز طرف‌های مذاکره باور دارند که فشار و تحریم در برابر ایران بی‌نتیجه است.
 وی با تاکید بر اینکه راه مذاکره به توافق نهایی منجر خواهد شد، گفت: سانتریفیوژها هرگز متوقف نمی‌شوند، چرخ زندگی مردم نیز بهتر خواهد چرخید.
رئیس‌‌جمهور تصریح کرد: امروز دنیا می‌داند که با ایران تنها باید از راه گفت‌وگو، منطق و مذاکره کار را پیش برد و راهی وجود ندارد برای اینکه کسی بخواهد از مسیر یا ابزار دیگری استفاده کند.
روحانی با بیان اینکه ما دو هدف بزرگ از کنار مذاکره مد نظر داشتیم و آن را دنبال می‌کنیم، ابراز داشت: اولین هدف حفظ فناوری هسته‌ای و ادامه این راه و هدف دوم برداشتن تحریم است در این مدت ما فناوری‌ها را ادامه دادیم، یعنی همواره سانتریفیوژها در حال چرخش بود و به ملت ایران قول می‌دهم که هیچ وقت حرکت سانتریفیوژها متوقف نخواهد شد.
رئیس‌‌جمهور گفت: امروز هیچ کس در دنیا تردید ندارد که ایران باید فناوری هسته‌ای از جمله غنی‌سازی را در خاک خودش داشته باشد و هیچ کس هم تردید ندارد که تحریم باید برداشته شود.
روحانی خاطرنشان کرد: آنچه امروز توافق شده بر این مبنا است که شرایطی که از توافق ژنو بوده برای چند ماه دیگر باقی بماند نه اینکه فقط این توافق ژنو چند ماه باقی بماند، بلکه فرصت ادامه مذاکره برای دستیابی به هدف و توافق نهایی و این چیزی است که مورد اتفاق نظر همه است.
رئیس‌‌جمهور با تأکید بر اینکه هیچگاه از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهیم آمد، تصریح کرد: هیچ وقت از چارچوب‌هایی که به عنوان خط قرمز از طرف ملت ایران و از طرف رهبری معظم انقلاب پیش روی ما است، عبور نکرده و نخواهیم کرد و در همین چارچوب هم در مسئله هسته‌ای و سایر مسایل به موفقیت رسیده و خواهیم رسید.
گفت‌وگوی روسای‌جمهور ایران و روسیه
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری،  حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان شامگاه دوشنبه در مکالمه تلفنی با رئیس‌جمهور روسیه روابط دو کشور و همکاری‌های فیمابین را مورد بررسی قرار داد.
روحانی در این مکالمه تلفنی با ابراز خرسندی از روند مثبت همکاری‌های دو کشور به ویژه در زمینه‌های اقتصادی اظهارداشت: گسترش مبادلات اقتصادی ایران و روسیه به ویژه در حوزه‌های نفتی و تجاری، به زودی سطح همکاری‌های فیمابین را به بالاترین حجم همکاری‌های منطقه‌ای ارتقاء خواهد داد.
وی با اشاره به مذاکرات اخیر ایران و 1+5 در وین و نتایج حاصله افزود: طی روزهای اخیر دو کشور حضور فعالی در مذاکرات داشته‌اند و امیدواریم با کمک‌های شما زودتر به توافق جامعی که به نفع ملت‌ها، منطقه و جهان است دست یابیم.
روحانی خطاب به ولادیمیر پوتین گفت: باید پیام روشنی دهیم که دوران تحریم سپری شده است، اینکه برخی کشورها در هر مسئله‌ای از ابزار تحریم استفاده می‌کنند برای جامعه جهانی مشکل‌آفرین است. انتظار دولت و ملت ایران این است که در مذاکرات 1+5 جدیت بیشتری از همسایه شمالی ببینند چرا که تلاش‌های مشترک ما باعث ارتباط و پیشرفت دو ملت ایران و روسیه شده است.
پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با بیان اینکه «در مذاکرات اخیر وین برای رسیدن به توافق جامع فقط زمان کم داشتیم» گفت: مهم است که مذاکرات سبب شود که ایران به حقوق خود به ویژه در زمینه غنی‌سازی دست پیدا کند و غنی‌سازی در خاک خود، حق ایران است.
وی با ابراز امیدواری برای وصول طرفین به توافقی که منافع همگان را دربر گرفته و قابل قبول باشد، افزود: خوشحالم که اخیرا قراردادی برای همکاری هسته‌ای طی ده سال آینده امضا کرده‌ایم.