kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۷

نگرانی روسای سابق موساد و شاباک درباره بی‌آیندگی اسرائیل(خبر ویژه)

رئیس سابق سرویس جاسوسی موساد گفت: برای اولین‌بار در طول عمر اسرائیل، نگران آینده صهیونیسم هستم.


به گزارش روزنامه تایمز  آو اسرائیل، شابتای شاویت گفت:  از آغاز شکل‌گیری صهیونیسم در اواخر قرن نوزدهم، اسرائیل با وجود درگیری‌های مداوم با فلسطینیان قدرتمندتر می‌شد. اما امروز نگرانی‌هایی ایجاد شده است. وی می‌افزاید: امروز برای اولین‌بار در مورد آینده طرح صهیونیسم نگران هستم. من  نگران خطراتی هستم که اسرائیل را تهدید می‌کند. من نگران فقدان درایت و فلج سیاسی و استراتژیک کابینه اسرائیل هستم. شابتای شاویت تصریح می‌کند: با وجودی که اسرائیل به آمریکا وابسته است اما رابطه میان آنها به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است. اروپا که بزرگترین بازار اسرائیل است، به شدت از آن ناامید شده است و به سمت تحریم تل‌آویو پیش می‌رود.
اسرائیل که برای چین یک پروژه جذاب با تکنولوژی بالا محسوب می‌شود اکنون برای نگه داشتن چین مجبور است سرمایه‌های ملی خود را به این کشور بفروشد. روسیه نیز به تدریج از اسرائیل رو برمی‌گرداند و از دشمنان آن حمایت و به آنها کمک می‌کند.
رئیس سابق موساد افزود: احساسات ضدیهودی و نفرت از اسرائیل افزایش یافته است. روابط عمومی و دیپلماسی اسرائیل به طور ناامیدکننده‌ای با شکست مواجه شده‌اند، این در حالی است که فلسطینی‌ها دستاوردهای بسیار مهمی در جهان کسب کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: اسرائیل حمایت جهان آکادمیک را از دست داده است. جنبش تحریم و بایکوت اسرائیل که برای مشروعیت‌زدایی اسرائیل فعالیت می‌کند تلاش‌های خود را افزایش داده است و فقط تعداد کمی عضو یهودی دارد.
در همین حال رئیس سابق سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی هشدار داد بی‌تدبیری این رژیم در قبال بحران امنیتی قدس، اسرائیل را به بحرانی سخت دچار خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری قدس «یووال دیسکین» رئیس سابق شاباک، ضمن اعتراض به اظهارات برخی نمایندگان این رژیم که خواستار تشدید تدابیر امنیتی و خشونت علیه فلسطینیان برای متوقف کردن انتفاضه الاقصی شدند اعلام کرد: متوسل شدن به زور و خشونت برای مقابله با تظاهرات فلسطینی‌ها نتایج بر عکسی را به همراه خواهد داشت و اوضاع امنیتی را وخیم‌تر می‌کند.
دیسکین طی مقاله‌ای در پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نوشت: من به عنوان کسی که در انتفاضه اول، انتفاضه دوم یا الاقصی، عملیات‌های خاص و همچنین جنگ‌ها حضور داشته، معتقدم این منطق و عقیده که باید از زور و خشونت استفاده کنیم، اشتباه محض است.
رئیس سابق شاباک خاطرنشان کرد: تندروی و عدم درایت و کم‌تجربگی دولت در زمینه مسائل امنیتی از یک سو، و عدم آشنایی آنها با راه‌های‌ تصمیم‌گیری درباره مسائل منطقه‌ای خاورمیانه از سویی دیگر، اسرائیل را به بحرانی می‌کشاند که خروج از آن بسیار سخت خواهد بود.
دیسکین در ادامه مقاله خود اظهارات برخی از مقامات تل‌آویو مبنی بر بعید دانستن انتفاضه جدید در شهر اشغالی قدس آن هم در شرایطی که ملت فلسطین در شهر قدس از تبعیض و ظلم و ستم رنج می‌برند را مورد اعتراض قرار داد.