kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸

باید این توهم را از دولت زدود که توافق هسته‌ای معجزه می‌کند (خبر ویژه)

«با توافق هسته‌ای معجزه‌ای در اقتصاد رخ نمی‌دهد و اگر کسانی درون دولت چنین تصور خامی دارند باید اصلاح شود.»


این مطلب را فرشاد مومنی استاد اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی عنوان کرد. وی در مصاحبه با ایلنا و در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به برخی از صحبت‌ها و تبلیغات، با توافق احتمالی معجزه‌ای در اقتصاد رخ می‌دهد، گفت: این نوع برخورد و تحلیل را خطرناک و مشکوک ارزیابی می‌کنم. ما باید بدانیم تا زمانی که بلوغ فکری و اصلاح نظام‌ و سیاست‌های ضدتولیدی وجود نداشته باشد، هیچ معجزه‌ای در اقتصاد در کار نخواهد بود. لذا اولویت نخست ما، اصلاح نظام‌های ساختاری است نه فکر کردن به اینکه توافق هسته‌ای همه مشکلات را حل می‌کند.
وی ادامه داد: کسانی که این تصورات، تفکرات و خیالات خام را دارند، چقدر خوب است به تاریخ اقتصادی ایران در سال‌های 1352 تا 56 مراجعه کنند. در آن برهه زمانی دولت وقت ایران در قله در هم‌تنیدگی منافع با قدرت‌های بزرگ قرار داشت اما بخاطر اشتباهات فاحش سیاسی که مرتکب شد، علاوه بر حمایت‌های همه‌جانبه سقوط کرد.
این اقتصاددان اصلاح‌طلب تصریح کرد: اگر دولتی واقعا توسعه‌گرا باشد، باید علیه این توهم، روشنگری انجام دهد و اگر خدایی ناکرده در درون دولت کسانی هستند که چنین تصور خامی دارند، در جهت اصلاح آن باید اقدام شود.
از سوی دیگر یک عضو مرکزیت حزب کارگزاران گفت: مسائل اقتصادی با توافق هسته‌ای حل نمی‌شود.
سعید لیلاز در مصاحبه با ایسکانیوز اظهار داشت: ما ناگزیر به توافق نیستیم چراکه به‌طور کلی تحریم‌های بعد از انقلاب نه تعیین کننده بوده‌اند و نه بازدارنده. عدم توافق، یکباره ایران را در معرض بحران اقتصادی و دیگر مسایل قرار نمی‌دهد و توافق هسته‌ای نیز ایران را گلستان نمی‌کند.
وی ادامه می‌دهد: بزرگنمایی درمورد آثار مثبت و منفی توافق هسته‌ای جایز نیست. البته شاید اگر این توافق حاصل نشود یک نوع سرخوردگی در جامعه به وجود آید و از محبوبیت دولت کاسته شود اما این سرخوردگی زودگذر است و تأثیری آنچنانی در ساختارهای اقتصاد، اجتماعی و حتی سیاسی نخواهد داشت.
عضو کارگزاران گفت: توافق هسته‌ای تنها شتاب 10 درصدی خواهد داد به روند بازسازی. من گفتم و بازهم می‌گویم توافق هسته‌ای بهتر از عدم توافق است اما این بدان معنا نیست که به هر قیمت به این توافق دست پیدا کنیم. پس عدم توافق بهتر از توافق بد است.
وی خاطرنشان کرد: تحریم‌ها بیشتر از آنکه ضرر داشته باشند مزایا داشته‌اند. با بسته شدن درهای جهانی، ایران در زمینه تولید موفقیت‌های بسیاری داشته، اشتغالزایی افزایش پیدا کرده و روحیه همبستگی در مردم تقویت شده است.
لیلاز تأکید می‌کند: اگر توافق صورت نگرفت اتفاق خاصی در اقتصاد رخ نخواهد داد و انضباط مالی و داشتن برنامه می‌تواند بسیاری از گره‌های اقتصادی را باز کند. این را هم باید بگویم اینکه با توافق تمامی مسایل حل می‌شود و روابط ایران و غرب دوستانه می‌شود یک توهم بزرگ است.