kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۲۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۸
از دیروز در قم آغاز شد

کنگره بین‌المللی بررسی خطر جریان‌های تکفیری از دیدگاه علمای اسلام

کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری با هدف اجماع علمای اسلام در خصوص بررسی تفکر تکفیری و خشکاندن آن، روز گذشته در قم آغاز به‌کار کرد.


کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای جهان اسلام صبح امروز با حضور علما و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام از مذاهب و فرق مختلف در سالن اجلاس موسسه امام کاظم (ع) برگزار شد.
علمای اسلام در مقابل تکفیری‌ها سکوت نخواهند کرد
آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در افتتاحیه کنگره جریان افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام اظهار کرد: جهان اسلام در دوره اخیر شاهد حمله وحشیانه‌ای سرشار از خشونت بوده که بی‌سابقه است و این سبب برافروختن جنگ‌های خونین می‌شد که شهرهای آباد مسلمانان ویران و آثار اسلامی تخریب شده است و از جمله مساجد و قبور اولیای الهی و هزاران نفر از مسلمانان از خانه و کاشانه خود آواره شدند که در میان آنها کودکان و زنان بسیاری بودند و به ناموس بسیاری از مسلمان‌ها و غیرمسلمان‌ها تجاوزاتی صورت گرفت. وی افزود: این گروه‌ها به حق تجسم آیه شریفه‌ای هستند که می‌فرماید؛ اگر قدرت بیابند تلاش می‌کنند که در زمین فساد ایجاد کنند.
آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: اسف‌بار آن است که این مسئله بهانه‌ای در دست دشمنان اسلام شده است برای آنکه اسلام را به دین بربریت و خشونت متصف کنند. تصادفی نیست که مخالفان اسلام اصرار دارند نام دولت اسلامی را بر روی داعش بگذارند. این تشکیلات، تشکیلاتی انحرافی است که نه دولت است و نه اسلامی بلکه نامی از پیش خود درآوردن است که دشمنان اسلام با هدف حمله به اسلام بر آن گذاشته‌اند.
وی ابراز داشت: بعد از این هجمه، از بین بردن آن با وسایل و ابزارهای نظامی و سیاسی ممکن نیست بلکه باید همه تلاش کنیم علمای دینی کنار هم جمع شود و مسائل اعتقادی و اندیشه‌ای که اینها مطرح می‌کنند و سبب جذب جوانان می‌شود مورد بررسی قرار گیرد.
استاد حوزه علمیه قم از آغاز عصر جاهلیت جدید به دلیل غفلت مسلمانان خبر داد و گفت: غفلت مسلمانان سبب شده است که جماعتی از گمراهان به نام تکفیری‌ها شروع به نابودی نعمت‌ها و فتنه در زمین کنند.
این مرجع تقلید تنها بیان مشکلات و درد‌ها را کافی ندانست، بلکه جست‌وجوی راه‌حل‌ها و درمان‌های مناسب برای ریشه‌کنی این اندیشه‌های افراطی را ضروری دانست و گفت: اندیشه این تکفیری‌ها چهره اسلام را مشوح ساخته، در حالی که جهان امروز تشنه پذیرش اسلام است و همه مومنان و مسلمانان که شهادتین را می‌گویند باید در کنار هم زندگی کنند و دست در دست هم وحدت میان خود را تحقق بخشند و تنها در این صورت است که هیچ بیگانه‌ای نمی‌تواند بر آنها سلطه‌گری کند.
وی تصریح کرد: راه‌ حل نظامی گرچه لازم است اما ناکافی است و در کنار آن باید ریشه‌های فکری این گروه‌ها را از بنیان درآوریم و گروهی از جوامع غافل و فریب‌خورده را نجات دهیم.
استاد حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد: مطمئن هستم که علمای اسلام نسبت به آنچه رخ می‌دهد سکوت نخواهند کرد و وظیفه دینی خود را در قبال این جنایات انجام خواهند داد.
هدف جریان تکفیر
ضربه‌زدن به اسلام است
آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان سخنران دیگر مراسم افتتاحیه این کنگره بود که در سخنانی اظهار کرد: تمام فرق اسلامی از شیعه و سنی مورد تهدید تکفیری‌ها هستند.
وی با اشاره به اقدامات آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها برای مقابله با اسلام خاطرنشان کرد: آنها دریافته‌اند که اسلام روز به روز در حال گسترش است به همین دلیل تکفیری‌ها را به راه انداخته‌اند تا به اسلام ضربه بزنند و مسلمانان را به جان هم بیندازند.
آیت‌الله جنتی با بیان اینکه بیداری اسلامی غرب را به واکنش واداشت، گفت: آمریکا و صهیونیست‌ها می‌خواهند مردم جهان از اسلام فراری و بیزار شوند به همین دلیل گروه‌های تکفیری ابزار خوبی برای آنها به‌شمار می‌روند.
مسلمانان در برابر تفکر شیطانی تکفیر بیدار شدند
تاج‌الدین هلالی عالم برجسته اهل سنت از کشور مصر ضمن تقدیر از ابتکار عمل آیت‌الله مکارم‌شیرازی در برپایی این کنگره اظهار کرد: گروه‌های تکفیری به بهانه جنگ مذهبی و با پرچم لااله الاالله حرمت‌ها را زیر پا گذاشتند و به قتل و کشتار مردان و زنان مسلمان پرداختند.
وی ادامه داد: ما با حضور در این جلسه اعلام می‌کنیم که با تمام توان در برابر تکفیری‌ها ایستادگی خواهیم کرد و در برابر کسانی که با شعار الله‌اکبر به جنگ با مقدسات اسلامی آمده‌اند مقاومت کرده و ریشه تفکر تکفیری را خشک خواهیم کرد.
تاج‌الدین هلالی در پایان با تاکید بر اینکه تکفیری‌ها برای از بین بردن سوریه، عراق، لیبی، یمن و سایر کشورهای اسلامی وارد عمل شده‌اند، خاطرنشان کرد: فرزندان ما نیاز به امنیت واقعی دارند و علمای جهان اسلام باید با اتحاد و اجماع در برابر تکفیری‌ها ایستاده و ریشه این نوع تفکر را خشک کنند.
بیشترین کشته‌ها در عراق
 از اهل سنت بودند
ابراهیم الجعفری وزیر امور خارجه عراق سخنران دیگر این کنگره جهانی بود. وی با اشاره به اینکه پیامبر اکرم توانست قلوب مردم را با اخلاق نیکو و اعتماد جذب کند، اظهار کرد: بر همین اساس و با وجود اینکه پیامبر در همه چیز بر‌تر بود، قرآن کریم اخلاق حسنه ایشان را ویژگی بر‌تر ذکر می‌کند.
وی با بیان اینکه نخستین مسئله در این میان شناخت صحیح گروه‌های تکفیری است، گفت: آنها همه را به نام اسلامی جعلی تهدید می‌کنند.
وزیر امور خارجه عراق با اشاره به آغاز حرکت‌های تروریستی از 11 سپتامبر و گسترش روزافزون آن افزود: این یک بدعت به نام اسلام است و تا وقتی که این بدعت به نام اسلام ادامه دارد وظیفه علماست که در این زمینه روشن‌گری کنند.
هیچ کدام از علمای اهل سنت
 فتواهای تکفیری‌ها را قبول ندارند
سید الرحمن سربازی امام جمعه اهل سنت چابهار نیز در این کنگره با اشاره به اینکه حب و شهوت دنیا موجب می‌شود که انسان‌ها دست به هر کاری بزنند، اظهار کرد: آمریکا و انگلیس با شیوه‌های متنوع مبانی وحدت میان مسلمانان را از بین بردند و به دنبال تکه تکه کردن ممالک اسلامی هستند.
وی با اشاره به موضوع فتوا دادن گفت: کسی می‌تواند فتوا دهد که در برابر علما زانو زده و از نظرات آنها استفاده کرده و فتوا دادن کار هر کسی نیست ولی امروزه مشاهده می‌کنیم این تکفیری‌ها این‌گونه فتوا می‌دهند.
امام جمعه اهل سنت چابهار ابراز داشت: ما براساس ضوابطی که در فقه وجود دارد، همه اهل سنت جهان، همه براساس این ضوابط حرکت کرده و هیچ کدام از علمای اهل سنت این فتواهای تکفیری‌ها را قبول نداشته و آنها را محکوم می‌کنند.
وی خاطرنشان کرد: ما در مسائل سیاسی نیز رهبری شایسته داریم که همه پیرو ایشان هستیم و تلاش خواهیم کرد تا به سخنان ایشان گوش دهیم.
716 مقاله به دبیرخانه کنگره
 ارسال شده است
حجت‌الاسلام سیدمهدی علیزاده‌موسوی دبیر اجرایی کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام در مراسم آغاز به کار این کنگره گفت: امروز مسلمانان با یک فتنه داخلی به نام تکفیر مواجه هستند و همواره شاهد کشتار گسترده مسلمانان هستیم.
 وی افزود: دبیرخانه اجلاس تشکیل شد و 716 نفر به دبیرخانه اجلاس مقاله  ارائه  کرده‌اند که در بین آنها 96 مقاله از خارج کشور، 50 مقاله از اهل سنت داخل کشور و... ارائه شده که در 8 جلد به چاپ رسیده است.
علیزاده‌موسوی اظهار داشت:  همچنین این مقالات تبدیل به نرم‌افزار عربی و فارسی شده که بتوان از آن بهره برد تا بتوانیم در همه عرصه‌ها از آن استفاده کنیم.
به گزارش فارس دبیر اجرایی کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام خاطر نشان کرد: کتابی توسط آیت‌الله سبحانی نیز منتشر شد و کتابی به عنوان کتاب‌شناسی تکفیر نیز به چاپ رسید که برگرفته از نظر 300 اندیشمند علمای اسلام است.