kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۲۱۶
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۶

وعده 6 ماه غرب نقض شد چه رسد به وعده 15 سال بعد! (خبر ویژه)

همزمان با آخرین روزهای مذاکرات هسته‌ای در وین، محافل آمریکایی می‌گویند زمان لازم برای جلب اعتماد غرب از سوی ایران بین 10 تا 25 سال است!

آمریکا و غرب در مذاکرات اخیر به روال یک سال گذشته امتیازات نقد و آنی مطالبه می‌کنند اما موضوع لغو یا حتی تعلیق تحریم‌ها را به آینده نامعلوم موکول می‌کنند حال آنکه این وعده‌ها هیچ ضمانتی ندارد؛ همچنان که غرب در همین 10 ماه گذشته به تعهدات خود عمل نکردند.
رابرت آینهورن تحلیلگر موسسه بروکینگز و مشاور ویژه دولت اوباما در مصاحبه با رادیو فردا مدعی شد: آمریکا باید پس از اینکه ایران نشان داد به تعهداتش پایبند است می‌تواند به کنگره مراجعه کند و خواستار رای بر رفع تحریم‌ها شود.
وی افزود: زمان لازم است تا ایران به تعهداتش بر مبنای پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی عمل کند. به نظرم حدود 15 سال طول می‌کشد که محدودیت‌هایی اعمال شود، مثلا در زمینه غنی‌سازی و اقدامات نظارتی خاص.
طبق معاهده ان‌پی‌تی ایران مجاز به غنی‌سازی حتی تا سقف 90 درصد است اما آمریکایی‌ها می‌خواهند با توافقی خارج از ان‌پی‌تی، این معاهده را دور بزنند حال آنکه خود به لوازم آن پایبند نبوده‌اند.
آینهورن در ادامه مصاحبه گفت: خیلی مهم است که ایران اجازه دسترسی به اماکن هسته‌ای خود را بدهد و از همه مهم‌تر اجازه دسترسی به برخی دانشمندان هسته‌ای خود را بدهد!
ارائه اطلاعات برخی دانشمندان هسته‌ای به آژانس منجر به ترور چند تن از این دانشمندان توسط سرویس‌های جاسوسی سیا، ام‌آی‌سیکس و موساد شد.
همزمان با اظهارات آینهورن، روزنامه یوس‌ای‌تودی در مقاله‌ای خاطرنشان کرد: مدت توافق نهایی در مذاکرات محل مناقشه است. ایران می‌خواهد که توافق نهایی پیش از پایان ریاست جمهوری روحانی یعنی 6 سال - در صورت انتخاب مجدد وی - تمام شود. اما آمریکا می‌خواهد که این توافق 25 سال طول بکشد. جوفی جوزف، رئیس سابق منع اشاعه شورای امنیت ملی دولت اوباما می‌گوید «آنها  چیزی که می‌خواهند را به دست نمی‌آورند؛ اما آنها در کمترین حالت 12 تا 15 سال را می‌پذیرند.»(!) دو طرف بر سر زمان رفع تحریم‌هایی هم اختلاف‌نظر دارند.
از سوی دیگر خبرگزاری فرانسه در گزارشی که به مذاکرات وین اختصاص داشت نوشت: به نظر می‌رسد برخی جنبه‌های در دست مذاکره میان ایران و قدرت‌های جهانی در قالب یک توافقنامه بسیار پیچیده که دستیابی به آن سال‌های متمادی حتی شاید چند دهه به طول خواهد انجامید، قابل حل و فصل است. ولی دو مسئله کلیدی همچنان به قوت خود باقی است؛  غنی‌سازی و سرعت برچیده شدن تحریم‌ها.
داریل کیمبال مدیر انجمن آمریکایی موسوم به کنترل سلاح نیز در پاسخ به این سوال رادیو فردا که عدد منطقی برای مدت زمان توافق چند سال است، می‌گوید: این سوال سخت است. حدس من زمانی بین 10 تا 15 سال است.