kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۲۱۱
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۶
لاریجانی:

عاملان رشد تروریسم نمی‌توانند با آن مبارزه کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاح مجلس جیبوتی در خصوص نحوه مبارزه با تروریسم از سوی برخی مدعیان گفت: مبارزه با تروریسم توسط کشورهایی که در رشد آن نقش داشته‌اند، امکانپذیر نیست.


به گزارش فارس، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که عصر روز جمعه به کشور جیبوتی سفر کرده است، صبح دیروز در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید مجلس ملی این کشور با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم اظهار داشت: اقدام بجا و سنجیده جمهوری اسلامی ایران در ساخت این ساختمان که به خوبی طراحی شده است، بیانگر روابط نزدیک و دوستانه دو ملت و شاهدی بر تعهد و تمایل ما برای تقویت همکاری‌های فیمابین است.
وی ادامه داد: باید درک واقعی از علل رشد تروریسم و نابسامانی‌ها در جهان امروز و از جمله تحقیر تاریخی مردم مناطق مختلف توسط قدرت‌های بزرگ داشت، در ضمن باید بدانیم مبارزه با تروریسم توسط کشورهایی که در رشد آن نقش داشته‌اند، امکانپذیر نیست، کما اینکه تأثیری هم نداشته و بیشتر جنبه تبلیغاتی پیدا کرده است.
جایگاه ممتاز آفریقا
در سیاست خارجی ایران
لاریجانی با بیان اینکه آفریقا جایگاه ممتازی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: به همین دلیل ایران از هیچ کوششی برای توسعه و تقویت روابط خود با مردم و دولت‌های آفریقایی فروگذار نکرده است و امروز از این رهگذر شاهد توسعه و تقویت روابط با کشورهای آفریقایی هستیم.
رئیس مجلس خطاب به حاضران در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید مجلس ملی جیبوتی گفت: همکاری ارزشمند جمهوری جیبوتی در زمینه مقابله با دزدان دریایی تأثیر مهمی در امنیت و تجارت منطقه خواهد داشت و این اقدام متعهدانه دولت جیبوتی از سوی تمام کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس مجلس تصریح کرد: ساختمان جدید مجلس ملی جیبوتی نماد دوستی پایدار جمهوری اسلامی ایران و جیبوتی است.
وی در پایان یادآور شد: از مواضع کشور دوست و برادر جمهوری جیبوتی در خصوص حمایت از مواضع هسته‌ای ایران تشکر می‌کنم.
در ابتدای این مراسم نیز اسماعیل عمر گیله رئیس جمهور و ادریس آرنود علی رئیس مجلس ملی جمهوری جیبوتی سخنرانی کردند، همچنین نمایندگان مجلس جیبوتی و روسای مجالس برخی کشورهای دیگر در این مراسم حضور داشتند.
ضرورت افزایش مناسبات اقتصادی ایران و جیبوتی
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در دیدار با رئیس جمهوری جیبوتی با تاکید بر ضرورت افزایش حجم مناسبات اقتصادی دو کشور گفت: توسعه اقتصادی بین تهران -جیبوتی از اهمیت زیادی برخوردار است و ما باید حجم روابط اقتصادی را گسترش دهیم.
به گزارش ایرنا، علی لاریجانی بعد از ظهر دیروز با اسماعیل عمر گیله رئیس جمهوری جیبوتی در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
لاریجانی در این دیدار گفت: جمهوری اسلامی ایران بر توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور تاکید دارد و توسعه اقتصادی بین ایران و جیبوتی اهمیت زیادی دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همکاری دو کشور برای مقابله با دزدان دریایی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است.
وی تصریح کرد: از ابتدای انقلاب امام راحل توصیه می‌کردند که به آفریقا توجه کنید چون سال‌های طولانی مردم این قاره تحت استعمار بوده و غربی‌ها منافع این کشورها را به یغما برده و غارت کرده‌اند.
اسماعیل عمر گیله رئیس جمهوری جیبوتی نیز در این دیدار روابط دو کشور را رو به گسترش دانست و اظهار داشت: ما از ساخت ساختمان مجلس ملی جیبوتی توسط معماران ایرانی تشکر می‌کنیم.
محکومیت اعمال ضدانسانی رژیم صهیونیستی توسط پارلمان‌های جهان
رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رؤسای مجالس خواستار محکومیت اعمال ضدانسانی رژیم صهیونیستی توسط آنها شد.
علی لاریجانی در بخشی از این نامه با اشاره به روند اجرای پروژه‌های صهیونیستی و تجاوزات برنامه‌ریزی شده و نژادپرستانه برای اشغال کامل قدس تاکید کرده است: به باور اینجانب با وجود اینگونه تحولات و اقداماتی مانند حرکت خودجوش کشورهای غیرمتعهد در سازمان ملل متحد برای محکومیت اشغالگری‌های رژیم صهیونیستی، لازم است، مجالس تمام کشورها نیز به عنوان نمایندگان و سخنگویان افکار عمومی، اقداماتی همچون برگزاری جلسات فوق‌العاده و صدور بیانیه و قطعنامه در محکومیت اعمال ضد انسانی رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین اتخاذ نموده و از مجمع پارلمانی منطقه‌ای و بین‌المللی بخواهند با برگزاری جلسات اضطراری موضوع را مورد بررسی قرار داده و چاره‌ای بیاندیشند.
وی ادامه داد: در این زمینه اینجانب به عنوان رئیس اتحادیه بین‌المجالس کشورهای اسلامی آمادگی خود و اتحادیه را برای هرگونه تلاش مشترک در راستای حمایت از مردم بی‌دفاع فلسطین و جلوگیری از نقض بیشتر حقوق انسانی آنها توسط رژیم صهیونیستی اعلام می‌کنم.