kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۱۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶

لاریجانی: شرط موفقیت در مذاکرات رویکرد به اقتصاد مقاومتی است

همایش راهکارهای ملی و منطقه‌ای اقتصاد مقاومتی با هدف دستیابی به راهکارهای برون‌رفت از بحران‌های اقتصادی صنایع تولیدی با استفاده از روش‌ها و راهبردهای درون‌زا و مولد در مشهد برگزار شد.


به گزارش خبرگزاری فارس در این همایش، رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حقیقت اقتصاد مقاومتی تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت‌های خود است.
علی لاریجانی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور اظهار کرد: وضعیت اقتصادی ما به دلیل استفاده از نفت و گاز دچار بیماری شده است، نفت و گاز باید نعمت تلقی شود اما متاسفانه برای ما تبدیل به بودجه جاری شده است و امروز بخش زیادی از بودجه جاری به پول نفت وابسته است.
وی یادآور شد: در حقیقت باید گفت در گذشته وضعیت اداره کشور به نحوی بود که از نفت و گاز به جای سرمایه ملی به عنوان هزینه‌های جاری استفاده می‌کردیم و این سبب انبساط دیوانی شد، با وجود اینکه ما مخالف این مسئله هستیم اما این موضوعات عملیاتی نشد و این مانع رشد اقتصادی شد و اقتصاد مقاومتی پاسخ به همین بیماری‌های مزمن اقتصادی است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات کشور بخش تولید است که پس از انقلاب بخش تولید ما تبدیل به سازمان‌های بزرگ دولتی شد و بیماری مزمن اقتصادی به شکل دیگری ادامه یافت و ما نتوانستیم آن بیماری را علاج کنیم.
لاریجانی ادامه داد: براساس سیاست‌های اقتصادی اصل 44 قانون اساسی اقتصاد باید مردمی شود و باید برای رفع این بیماری مردم نیز به همراه دولت اقتصاد کشورمان را علاج کنند، رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: مشکل دیگر، مسئله بهره‌وری است که متاسفانه بهره‌وری در کشور ما به علت درست اجرا نشدن اصل 44 ضعیف است و اقتصاد ما شکل مردمی ندارد، باید بهره‌وری را علاج کنیم تا در همه بخش‌ها به خصوص در بخش کشاورزی بتوانیم به صورت عملیاتی مدیریت کنیم، زیرا ما در بخش کشاورزی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: باید تلاش کنیم شرایط گذشته تکرار نشود و مدیریت کشاورزی ما به گونه‌ای باشد که هم از خاک استفاده کنیم و هم محصولات ارگانیکی را رونق ببخشیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اگر اهداف اقتصاد مقاومتی را عملی کنیم می‌توانیم به اهداف بلند دست پیدا کنیم، لاریجانی بیان کرد: باید اقتصاد ما به گونه‌ای باشد که در منطقه قدرت دفاع داشته باشد و یکی از نکات مهم این است که محصولات اساسی خود را پرورش دهیم.
رئیس قوه مقننه با اشاره به مذاکرات 5+1 تصریح کرد: آمریکا و غربی‌ها گاهی در مذاکرات حرف‌هایی می‌زنند و گمان می‌کنند با وجود تحریم‌ها بر ما سخت می‌گذرد و مدام از این حرف‌های کلفت می‌زنند اما بدانند با زدن این حرف‌ها موفق نمی‌شوند و این حرف‌های بی‌حساب در تصمیم‌گیری‌های ما تاثیری نداشته و ما مایوس نمی‌شویم.
وی ادامه داد: گاهی در مجلس شرایطی داریم که می‌گویند ما شرایط همکاری با آژانس را محدود کنیم ولی من امیدوارم در مذاکرات عاقلانه رفتار کنند و با تصورات اشتباه مذاکرات را به مسیر غلط هدایت نکنند.
لاریجانی تصریح کرد: آنها هر قدر بر ما سخت بگیرند ما می‌دانیم چگونه رفتار کنیم و بخشی هم ریشه در مشکلات مدیریت‌های قبلی داشته و لذا در این شرایط باید اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم.
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از سخنرانان این همایش بود، که در ادامه اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های صورت گرفته اقتصاد ما باید بارورتر شود و نباید تصمیمات سنای آمریکا در اقتصاد ما تاثیر بگذارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وضعیت واردات در برابر صادرات ما خوشایند نیست، گفت: در برابر صادرات نفتی و درآمدی که از آن حاصل می‌شود، وارداتی نیز داریم که با تکیه بر همین ارز وارداتی صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: که نباید واردات و صادرات ما به پول نفت گره بخورد.
وی خاطر نشان کرد: امسال حدود 5 تا 7 میلیون تن گندم باید وارد کنیم و به ازای واردات ارز پرداخت می‌شود در حالی که خودمان توانایی کشت گندم را داریم، باید به سوی کاهش نیاز به واردات گندم برویم، علاوه بر آن جو، برنج و سویا نیز از جمله محصولاتی است که در داخل به میزان بسیار زیاد می‌توانیم تولید کنیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: کشاورزان حوزه گندم می‌توانند همزمان دو محصول را کشت و برداشت کنند، زمین‌های گندم پس از برداشت این محصول آماده کاشت دانه‌های روغنی نظیر سویا است.
وی از راه‌های جایگزین کردن نفت در اقتصاد یاد کرد و گفت: افزایش پوشش مالیاتی، برقراری پیمان دو جانبه و چند پولی، تسهیل استفاده از صندوق توسعه ارزی و گسترش آموزش کارآفرینی از جمله این راهکارها است.
مصباحی مقدم تصریح کرد: در حال حاضر، بیش از 4 میلیون جوان تحصیل کرده بیکار داریم که باید زمینه کارآفرینی برای آنان فراهم شود چرا که اگر به همین روند ادامه دهیم، تا چهار سال آینده تعداد تحصیل‌کردگان بیکار به 8 میلیون نفر می‌رسد.
الیاس نادران، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهداف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی ما در مقابل ضربه‌های خارجی مقاوم است.
وی به دیگر هدف اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: برطرف کردن نارسایی‌ها و ناکارآمدی‌های اقتصاد داخلی از طریق اقتصاد مقاومتی باید برطرف شود.
نادران تاکید کرد: رویکرد سیاستگذاران اقتصادی کشور باید از تجارت محوری به تولیدمحوری تغییر داده شود.
نادران با بیان اینکه در حوزه تولید نگاه‌ها به سمت تکنولوژی خارجی بوده است ابراز کرد: رویکردی در مقابل این نگرش باید ایجاد شود که این رویکرد تولیدمحوری متکی به توانمندی داخلی باید باشد و اقتصاد مقاومتی هم اگر بخواهد موفق باشد باید متکی به رویکرد تولیدمحوری باشد.
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در این همایش تاکید کرد: تا زمانی که رویکرد تولیدمحوری اصلاح نشود صنعت نفت ما به نقطه مطلوب همانند انرژی هسته‌ای نخواهد رسید.
حسینی با بیان اینکه کشوری که این همه سرمایه دارد نباید در صنعت نفت عقب مانده باشد ابراز کرد: اگر رویکرد تولیدمحوری متکی به توانمندی‌های داخلی اصلاح می‌شد ما امروز به یک نقطه برتر می‌رسیدیم و در مذاکرات نیز دست بالاتر را داشتیم.