kayhan.ir

کد خبر: ۳۰۰۳۹
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۷

مردم بحرین به انتخابات فرمایشی «نه» و به همه‌پرسی علیه آل خلیفه «آری» گفتند

انتخابات فرمایشی رژیم آل‌خلیفه امروز در شرایطی آغاز می‌شود که مردم بحرین روز گذشته با شرکت در همه‌پرسی «تعیین مشروعیت» به رژيم آل‌خلیفه «نه» گفتند.

سرویس خارجی-

مردم بحرین روز گذشته به منظور اعلام مخالفت خود با انتخابات فرمایشی رژیم آل‌خلیفه و مشارکت در تعیین سرنوشت خود در همه‌پرسی مردمی که توسط مخالفان نظام برگزار می‌شود به پای صندوق‌های رای رفتند.
حوزه‌های رای در شهرهای مختلف درهای خود را به روی رای دهندگان و شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی عمومی بحرین باز کردند و جمعیت زیادی خود را به حوزه‌ها رساندند تا در این همه‌پرسی شرکت کنند.
مردم بحرین با شرکت در این همه‌پرسی دو روزه (که امروز هم ادامه خواهد داشت) به این سوال پاسخ می‌دهند که «آیا مایلید سرنوشت خود را با انتخاب یک نظام سیاسی جدید زیرنظر سازمان ملل متحد تعیین کنید یا خیر؟»
فعالان انقلابی بحرین اعلام کردند که حضور بحرینی‌ها در پای صندوق‌های همه‌پرسی در روز گذشته بسیار گسترده و پرشور بود و مردم با این حضور به آل‌خلیفه «نه» گفتند.
شهروندان بحرینی طی چند روز گذشته با برگزاری تظاهرات گسترده در مناطق مختلف این کشور آمادگی خود را برای شرکت در همه‌پرسی مردمی و تاریخی «تعیین سرنوشت» اعلام کرده بودند.
تظاهرکنندگان تاکید کردند که در این همه‌پرسی به واگذاری حق تعیین سرنوشت به مردم رای «آری» خواهند داد.
همزمان، جمع کثیری از فعالان حقوقی و سیاسی، نویسندگان و روزنامه‌نگاران سراسر جهان نیز با نوشته‌های خود حمایتشان را از همه‌پرسی بحرین اعلام کردند.
این فعالان حقوقی و سیاسی تاکید کردند که «صدای دموکراسی‌خواهی برابری و آزادی مردم بحرین در سراسر جهان طنین‌انداز خواهد شد و آل‌خلیفه را به زانو در خواهد آورد.»
عقب‌نشینی آل‌خلیفه
از سوی دیگر رژیم آل‌خلیفه پس از برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت که روز گذشته صورت گرفت در یک عقب گرد آشکار در حالی که از حضور گسترده مردم درپای صندوق‌های رای همه‌پرسی غافلگیر شده بود، اعلام کرد که برای گفت‌وگو با مخالفان آمادگی دارد.
این در شرایطی است که رژيم آل‌خلیفه قبل از برگزاری این همه‌پرسی مردم را تهدید کرده بود که اگر آنها در انتخابات پارلمانی شرکت نکنند از آنها سلب تابعیت کرده یا آنها را مجازات خواهد کرد.
اما حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رای همه‌پرسی و نشان دادن صریح مخالفت با انتخابات پارلمانی باعث چرخش هر چند ظاهری موضع آل‌خلیفه و دعوت مخالفان به گفت‌وگو و مذاکره شده است. فعالان بحرینی نیز در پاسخ به اعلام آمادگی آل‌خلیفه برای گفت‌وگو تاکید کردند «ملت بحرین فریب توطئه‌های آل‌خلیفه را نمی‌خورند» چرا که پیش از این نیز بارها چنین پیشنهاداتی داده و به آن عمل نکرده است.
«شیخ علی سلمان»، دبیرکل جمعیت الوفاق نیز طی اظهاراتی گفت: «ما به مبارزه خود ادامه خواهیم داد تا به یک توافق سیاسی روشن و بدون اتهام و بدون تاویل و تفسیر دست یابیم که در عمل اجرا شود و در حد متن قانون اساسی مرده باقی نماند بلکه در عمل اجرا شود.»
آزادی زینب‌ الخواجه
همچنین زینب الخواجه فعال حقوق بشری بحرین که به اتهام «توهین به پادشاه بحرین» از 14 اکتبر (22 مهرماه) گذشته در زندان به سر می‌برد در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی از زندان آزاد شد.
فعالان بحرینی اظهار داشتند آل‌خلیفه برای جلب رای مردم و مخالفان برای شرکت در انتخابات زینب الخواجه را آزاد کرده است.
لیکن ده‌ها زندانی سیاسی دیگر در زندان‌ها به سر می‌برند که زمان آزادی آنها مشخص نیست.