kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۱۰۶
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۰

جرج بوش: داعش نتیجه حمله ما به عراق است از انجام این حمله پشیمان نیستم!

رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اعتراف به اینکه حمله کشورش به عراق در سال 2003 باعث شکل‌گیری داعش شده است تاکید کرد: همچنان از این حمله دفاع می‌کند.


حمله آمریکا به عراق در سال 2003 که به بهانه نابودی سلاح‌های کشتار جمعی در این کشور انجام گرفت به اعتقاد کارشناسان، عراق را از «چاله به چاه انداخت.» با وجود آنکه هیچ وقت سلاح غیرمتعارفی در عراق دوران صدام حسین پیدا نشد اما آمریکا تا چند سال پیش در این کشور حضور داشت و آنچنان آشوبی در عراق به پا کرد که اکنون کل امنیت منطقه با خطر مواجه شده است.
در همین ارتباط «جرج بوش» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری «سی‌بی‌اس» به شرح گوشه‌ای کوچک از این حمله پرداخت.
بنابر گزارش خبرگزاری فارس، بوش در این مصاحبه اعلام کرد: «از حمله به عراق پشیمان نیستم، تنها پشیمانی من از آن جهت است که در عراق گروه تروریستی دیگری مجددا شکل گرفته است، داعش زاییده القاعده است.»
رئیس‌جمهور سابق آمریکا به صورت تلویحی این موضوع را هم تایید کرد که آمریکا در نبرد با القاعده در عراق موفق نبود و همین عدم موفقیت باعث به وجود آمدن گروه تروریستی داعش از دل القاعده شد.
اوباما: قصد رویارویی مستقیم با داعش را نداریم
از سوی دیگر باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مصاحبه با همین شبکه خبری اعلام کرد: «استقرار 1500 نیروی جدید آمریکایی در عراق نشانگر فاز جدیدی در مقابله با داعش است اما در آن نیروهای آمریکایی وارد درگیری مستقیم با این گروه تروریستی نخواهند شد!
وی افزود: «فاز اول عملیات در عراق، استقرار یک دولت جامع و معتبر در این کشور بود که هم‌اکنون به انجام رسیده است... اما نیروهای آمریکایی وارد درگیری مستقیم با داعش نخواهند شد و عملیات آنها شامل آموزش نیروهای عراقی و برخی از قبایل سنی درگیر با داعش خواهد بود.»
سخنان اوباما در مورد عدم رویارویی مستقیم با داعش در حالی است که این کشور در قالب ائتلاف بین‌المللی مدعی مبارزه با داعش است، هرچند که ناظران منطقه‌ای معتقدند که در پشت پرده این ائتلاف اهداف دیگری وجود دارد و مبارزه با داعش بهانه‌ای بیش نیست. با این وجود در چند ماهی که از عمر این ائتلاف می‌گذرد هنوز اقدام موثری از سوی همپیمانان آمریکا علیه داعش صورت نگرفته است.
اما در تایید این سخنان، عبدالباری عطوان،‌ کارشناس برجسته جهان عرب وجود نیروهای آمریکایی در عراق را به نفع داعش دانست. عطوان در مقاله‌ای نوشت: نیروهای نظامی آمریکا در عراق نیروهای اشغالگر و نه نیروهای آموزشگر هستند. وجود این نیروها سبب تشدید بحران و طائفه‌گرایی در عراق خواهد شد و به نفع داعش تمام می‌شود.
این نویسنده در ادامه تاکید می‌کند به وجود آمدن داعش در عراق نتیجه اشغال این کشور توسط آمریکا در سال 2003 است، چرا که اشغالگران  آمریکایی ارتش و نیروهای امنیتی عراق را منحل کردند و باعث از بین رفتن قدرت نظامی این کشور شدند.
از سوی دیگر، «توماس کرجیسکی» سفیر آمریکا در بحرین نیز در مورد حمایت کشورهای عربی از تروریسم اعلام کرد: «در کنار نفت و سرقت، گروه داعش بر حمایت‌های مالی برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس متکی است. این اظهارنظر مقام آمریکایی دلیل دیگری است که نشان می‌دهد داعش ساخته دست برخی کشورهای منطقه است.»