kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۹
گزارش کانتر پانچ از انتخابات کنگره

آمریکا در انتخابات رکورد زد! پایین‌ترین میزان مشارکت در 200 سال اخیر

نشریه آمریکایی کانترپانچ طی گزارشی اعلام کرد 90 درصد از شهروندان آمریکا، کنگره را به عنوان یک ارگان غیر خودی و در خدمت منافع انگل‌های فوق ثروتمند این کشور می‌دانند.

این نشریه آمریکایی که محور اصلی مقاله خود را به بررسی دلایل مشارکت پایین مردم در انتخابات اخیر کنگره این کشور اختصاص داده است، تاکید کرد: اکثر مردم این روزها فهمیده‌اند که سیاست آمریکایی یعنی قانونی شدن فساد و همین امر به سقوط میزان مشارکت مردم در انتخابات انجامیده است؛ در این دور از انتخابات کنگره آمریکا رکورد مشارکت به 38 درصد رسید، رقمی بی‌سابقه در تاریخ 200 ساله آمریکا، البته حتی این رقم خیلی پایین هم واقعی نیست. تنها کافی است انتخابات کنگره با انتخابات فرمانداران ایالتی که برای مردم محلی اهمیت بالایی دارد، به صورت همزمان برگزار نشود، اگر این چنین شود درصد مشارکت به 13 تا 19 درصد خواهد رسید.
نشریه کانترپانچ همچنین تاکید کرد که بالغ بر 90 درصد از مردم آمریکا به کنگره اعتماد ندارند و آن را یک ارگان غیر خودی می‌دانند. این نشریه در ادامه نوشت: مردم آمریکا تغییر مداوم میان دو رقیب ثابت «جمهوریخواه و دموکرات» را بی‌فایده یافته‌اند و دیگر تمایل چندانی به شرکت در این بازی ندارند.
همچنین نانسی پلوسی رهبر اقلیت دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد که شکست این حزب ناشی از برنامه‌های تبلیغاتی آن نبوده است بلکه حاصل میزان پایین مشارکت مردم در انتخابات است، امری که حتی از پیروزی یا شکست هر یک از دو حزب نگران‌کننده‌تر است.
انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا و فرمانداری‌ها سه‌شنبه هفته گذشته برگزار شد که عملکرد ضعیف باراک اوبامای دموکرات رئیس‌جمهور این کشور باعث پیروزی جمهوریخواهان شد. هرچند که این دو حزب در اصول کلی سیاست خارجی با یکدیگر تفاوت چندانی ندارند اما کارشناسان آمریکا معتقدند پیروزی جمهوریخواهان باعث افراطی‌تر شدن سیاست خارجی آمریکا در جهان خواهد شد.
اما از سوی دیگر باراک اوباما بامداد شنبه «تونی بلینکن» معاون مشاور امنیت ملی خود را به عنوان نامزد پست معاونت وزارت خارجه این کشور معرفی کرد. در صورت تایید سنا، بلینکن جانشین «بیل برنز» معاون وزیر خارجه خواهد شد. نیویورک تایمز بلینکن را یکی از معمارهای نبرد دولت اوباما علیه گروه تروریستی داعش معرفی کرده است. هفته گذشته «وندی شرمن» به عنوان قائم‌مقام موقت وزارت خارجه آمریکا منصوب شد. اما با انتخاب جدید اوباما، وندی شرمن از این سمت کنار خواهد رفت.