kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۰۱۲
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۴
ادامه گزارش کيهان از پيروزي تعيين‌کننده ارتش عراق

بازتاب جهاني عمليات بزرگ عاشورا در آزادسازي جرف‌الصخر

رهبر حزب دعوت اسلامي عراق در واکنش به آزادسازي منطقه «جرف‌الصخر» اعلام کرد اين پيروزي شمارش معکوس براي نابودي داعش را کليد زد.

پيروزي بزرگ ارتش عراق در آزادسازي منطقه «جرف‌الصخر» که روز يکشنبه اتفاق افتاد آنچنان تاثيرگذار بود که واکنش‌هاي گسترده و مختلفي را برانگيخته است.
در همين ارتباط «وليد العلي» از رهبران حزب دعوت اسلامي در عراق پيروزي نيروهاي امنيتي و بسيج مردمي درمبارزه با داعش در اين کشور را آغازگر شمارش معکوس براي نابودي اين گروهک تروريستي درعراق توصيف کرد.
رهبر حزب دعوت اسلامي عراق تاکيد کرد پيروزي ارتش و نيروهاي مردمي در عمليات عاشورا براي آزادسازي «جرف‌الصخر» به جهانيان نشان داد که اين عمليات شروع پيروزي‌هايي است که به استان بابل محدود نمي‌شود و همه استان‌ها را در بر خواهد گرفت.
همچنين 400 تن از شيوخ و بزرگان عشاير عراق با سفر به «جرف‌الصخر» درشمال استان بابل بر ادامه حمايت از نيروهاي امنيتي و بسيج مردمي تاکيد و به آنها در بيرون راندن تروريست‌هاي داعش از اين منطقه تبريک گفتند.
خبرگزاري انگليسي رويترز نيز در حالي که نمي‌توانست نسبت به اين پيروزي بزرگ ارتش عراق واکنش نشان ندهد سعي کرد ضمن تاکيد بر بزرگ بودن موفقيت حاصل از عمليات عاشورا، بيشتر بر اختلافات شيعه و سني در اين کشور دامن بزند.
از سوي ديگر آمريکا که رهبري ائتلاف بين‌المللي به اصطلاح ضدداعش را برعهده دارد و ائتلاف تحت امرش نتوانسته است تاکنون عليه تروريست‌هاي داعش اقدام مثبتي انجام دهد با تمجيد از اين پيروزي همچنان بر طولاني بودن جنگ با داعش تاکيدکرد.«برت مک‌گورک» معاون ژنرال «جن آلن» نماينده رئيس‌جمهور آمريکا در ائتلاف در اين مورد اعلام کرد: در طول 72 ساعت گذشته، نيروهاي عراقي و کردي درچندين منطقه عراق پيروزي‌هاي مهمي در برابر تروريست‌هاي داعش به دست آوردند.
مک گورک تاکيد کرد که مبارزه‌اي طولاني و چالش‌برانگيز در پيش است، اما عراق اکنون با پشت‌سرگذاشتن دشوارترين مرحله در تابستان امسال، در حال حرکت رو به جلو است، داعش به دست عراقي‌ها، در تمام بخش‌هاي عراق، از جمله الانبار، نينوا و صلاح‌الدين شکست خواهد خورد.
عملکرد ضعيف ائتلاف ضد داعش در عراق و سوريه در حالي است که رسانه‌هاي منطقه‌اي از سردار حاج قاسم سليماني فرمانده نيروي قدس سپاه ايران به عنوان طراح عمليات عاشورا و تاثيرگذارترين شخص در آزادي «جرف‌الصخر» ياد کرده و از وي تمجيد کرده‌اند.شکست تروريست‌هاي داعش در «جرف‌الصخر» باعث شد که حيدر العبادي نخست‌وزير عراق اين پيروزي را الگويي براي آزادسازي ديگر مناطق در مبارزه با داعش بخواند.
العبادي که به اردن سفر کرده ضمن هشدار درباره خطر گروه تروريستي داعش اعلام کرد که اين گروه تلاش مي‌کند به بدنه همزيستي مسالمت‌آميز در عراق ضربه بزند. همچنين فواد معصوم رئيس‌جمهور عراق در بيانيه‌اي از موفقيت نيروهاي امنيتي در پاکسازي منطقه جرف‌الصخر درشمال استان بابل تقدير و ابراز اميدواري کرد اين موفقيت‌ها در همه شهرهاي تحت اشغال داعشي‌ها حاصل شود.
از سوي ديگر در جهت وحدت بين گروه‌هاي عراق در مقابل داعش شماري از رهبران قبايل سني عراق در ديدار با حيدرالعبادي در پايتخت اردن از دولت وي در مقابله با تروريسم حمايت کردند.
در جريان پيروزي ارتش عراق در جرف‌الصخر نيروهاي اهل سنت همگام با شيعيان عليه داعش حضور داشتند. مردم منطقه جرف‌الصخر پس از آزادسازي اين شهر به خيابان‌ها آمدند و به جشن و پايکوبي مشغول شدند و از ارتش عراق تقدير کردند.
پس از اين پيروزي بزرگ شبکه‌هاي اجتماعي عراق تصاويري را منتشر کردند که سردار سليماني را در حال زيارت حرم امام حسين(ع) نشان مي‌داد که به شکرانه اين پيروزي به پابوس سيد‌الشهدا(ع) رفته بود.
ارتش عراق روز يکشنبه (4 آبان) پس از چهارماه کار شناسايي موفق شد منطقه «جرف‌الصخر» که به نوعي دروازه بغداد، کربلا و نجف بود را طي عمليات عاشورا از دست تروريست‌هاي داعش آزاد کند. دراين عمليات 40 فرمانده اصلي داعش و اتاق فکر آنها از بين رفت و بيش از 200 عنصر ميداني داعش نيز به هلاکت رسيدند.
ساير رويدادها
* ارتش عراق موفق شد 4 روستاي اطراف منطقه حمرين در استان ديالي را از لوث وجود عناصر تروريستي داعش پاکسازي کند.
* دستگاه مبارزه با تروريسم عراق از دستگيري يک شبکه تروريستي مرتبط با دستگاه‌هاي اطلاعات خارجي در شهر بغداد خبر داد که در صدد ترور شخصيت‌هاي مهم عراقي بودند.
* نيروهاي امنيتي عراق موفق شدند «ابوعبدالله الجبوري» والي داعش در مقداديه را به هلاکت برسانند.