kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۳۰
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۱

بررسی وارونه نمایی برخی مطبوعات در ماجرای اسیدپاشی

در حالی که برخی رسانه‌های زنجیره‌ای تلاش دارند تا با ربط دادن حادثه تلخ اسیدپاشی در اصفهان به فریضه امر به معروف و نهی از منکر و نیز حجاب اسلامی از آب گل‌آلود ماهی بگیرند اخبار رسیده حاکیست که نهادهای نظارتی تصمیم به برخورد با چنین رسانه‌های شایعه‌افکن دارند.


در این راستا عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و  انقلاب تهران در جمع خبرنگاران درباره رسانه‌هایی که در جریان اسیدپاشی دست به انتشار شایعات زدند گفت : همه برخوردهای ما لزوما قضایی نیست.
به گزارش فارس، وی افزود: در برخی از موارد عده‌ای احضار شده و به آنها تذکراتی هم داده شده و اگر در موردی هم مشاهده شود که رسانه‌ای لزوما مرتکب جرم شده با آن برخورد خواهد شد.
حسن کامران نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات نیز در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه اسیدپاشی‌ها ربطی به حجاب و بدحجابی ندارد، گفت: بطور مثال خانواده ابراهیمی که دخترشان قربانی اسیدپاشی شده است، یک خانواده ارزشی و حزب‌اللهی هستند که پدر و پسر خانواده سابقه حضور در جبهه دارند و اصلا موضوع بدحجابی نبوده است.
وی در انتقاد از مشی برخی رسانه‌هایی که اسیدپاشی‌ها را به «بدحجابی» و «آمران‌به‌معروف» ربط می‌دهند، اظهار داشت: این جراید مریض هستند که با تیتر کردن یک موضوع خلاف واقع، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اسیدپاشی را اقدام خبیثانه‌ای دانست و تصریح کرد: ما ضمن محکومیت اسیدپاشی از مسئولان می‌خواهیم تا با عاملان این کار خبیثانه برخورد کنند، اما این کار دلیل نمی‌شود که عده‌ای بخواهند سوء‌استفاده کنند.
عضو ناظر مجلس در هیئت نظارت بر مطبوعات، مشی این رسانه‌ها در مورد اسیدپاشی‌ها را مغایر امنیت ملی عنوان کرد و افزود: این اقدام برخی رسانه‌ها باعث تشویش اذهان عمومی و مغایر امنیت ملی است که باید با آنها برخورد شود، لذا در جلسه آینده هیئت نظارت بر مطبوعات پیشنهاد بررسی این موضوع را مطرح خواهم کرد تا به آنها رسیدگی شود.
گفتنی است «بی‌بی‌سی» اولین رسانه ضد انقلاب بود که 2 کلیدواژه اسیدپاشی و حجاب را در کنار یکدیگر قرار داد و کوشید این موضوع را به هزار دروغ و نیرنگ در ذهن مخاطب جا بیندازد که اسیدپاشی کار کسانی است که قرار بود برای حجاب و عفاف، امر به معروف و نهی از منکر انجام دهند!
به گزارش تسنیم با انتشار گزارش‌های دروغین و جهت‌دار  بی‌بی‌سی، برخی از رسانه‌های داخلی، به تیترسازی و گزارش پردازی پرداختند و در حالی که کمترین اطلاعی از هویت و نیت عامل یا عاملان این حوادث منتشر نشده بود، آتش کینه‌ها و عقده‌های خود را به روی قشر مومن و مسلمان جامعه گشودند و بی‌هیچ دلیل و مدرکی، آنها را متهم کردند که با این رفتارها قصد دارند به افراد بدحجاب هشدار بدهند! اما این تنها کارکرد آنها نبود. آنها، که هیچ‌گاه مردم و آرامش آنها برایشان مهم نبوده است، در تیترهای خود فضای جامعه را چنان ترسیم کردند که گویی سر هر گذری یک نفر با گالنی اسید ایستاده و منتظر اولین نفر است تا محتوای آن را تماما به سر و روی او بپاشد! حتی از لزوم آموزش تلویزیونی راه‌های برخورد با اسیدپاشی و آسیب دیدگان این حوادث سخن گفتند!
توپخانه رسانه‌ای زنجیره‌ای‌ها
 و نجات اسیدپاش معروف !
رسانه‌های زنجیره‌ای در حالی امروز برای قربانیان اسیدپاشی اشک می‌ریزند که چند سال پیش در جریان اسیدپاشی به صورت آمنه بهرامی در یک فشار روانی شدید  بر روی خانواده و شخص قربانی این اسیدپاشی زمینه رضایت وی از قصاص عامل جنایت را فراهم کردند.
در آن برهه که آمنه بهرامی و پیش از او امت حزب‌الله درصدد بودند با اجرای حکم قرآنی قصاص جامعه را از تکرار چنین بلیه‌ای مصون کنند رسانه‌های زنجیره‌ای وارد میدان شده و با استفاده از توپخانه‌ای که از لندن به قلب و روان خانواده بهرامی نشانه گرفته شده بود زمینه را برای عفو جنایتکار اسیدپاش فراهم ساختند و امروز همین رسانه‌ها زمین بازی را عوض کرده و برای قربانیان اسیدپاشی اشک می‌ریزند!
اگر در آن برهه زنجیره‌ای‌ها اجازه می‌دادند که حکم قرآنی قصاص اجرا شود و این‌گونه زنی بی‌پناه را در میانه میدان اسیر برنامه‌های رسانه‌ای خود نمی‌ساختند شاید امروز کسی دیگر جرات نمی‌کرد در خیابان به صورت بانوان اسید بپاشد.  این رسانه‌ها همواره با معیارهایی دو‌گانه بازی می‌کنند، به عنوان نمونه دیروز یک زن که چند سال پیش مردی را کشته بود به‌دار مجازات آویخته شد، رسانه‌های زنجیره‌ای در طول مدتی که تلاش‌ها برای کسب رضایت از خانواده مقتول ادامه داشت بیشترین تلاش را صرف آن کردند تا خانواده مقتول از حق قانونی خود صرف نظر کند و در این مسیر علی‌رغم آن چه نشان می‌دادند یعنی نجات قاتل از چوبه‌دار برای استفاده رسانه‌ای علاقه داشتند این زن اعدام شود از هیچ‌گونه توهین و ناسزایی به خانواده مقتول دریغ نکردند و این‌گونه بود که خانواده مقتول نیز از حق قانونی و شرعی خود نگذشته و قاتل طبق قانون قصاص شد.
این رسانه‌ها از سویی نشان می‌دادند به دنبال کسب رضایت از خانواده مقتول هستند و از سویی دیگر این خانواده را به صورت غیرمستقیم به قصاص تحریک می‌کردند تا استفاده خود را ببرند درست مثل سال‌ها پیش که از سویی به آمنه بهرامی فشار وارد می‌کردند تا از قصاص اسیدپاش جانی صرف نظر کند و از سوی دیگر امروز که زمین بازی عوض شده است با جو‌سازی رسانه‌ای از برخورد شدید با عاملان اسیدپاشی سخن گفته و متدینین را به این جنایت متهم می‌کنند!
حال با روشن شدن ابعاد بیشتر جنایت اسیدپاشی در اصفهان و مشخص شدن این واقعیت که اسیدپاشان در جنایت خود به سراغ بانوان متعهد، مذهبی و محجبه نیز رفته‌اند و همچنین عیان شدن جوسازی رسانه‌های معاند داخلی و خارجی انتظار این است که دستگاه‌های نظارتی و قضایی با این رسانه‌ها برخورد شایسته‌ای داشته باشند تا این رسانه‌ها در موارد مشابه به فکر ماهی گرفتن از آب گل‌آلود نیفتند.