kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۷۱۱
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷

پوتین: تروریست‌ها با کمک آمریکا مزدور استخدام می‌کنند

رئيس‌جمهور روسیه گفت: آمریکا با حمایت‌های مالی و تسلیحاتی از گروه «داعش»، این گروه را به یک ارتش واقعی تبدیل کرد.


به گزارش پایگاه اینترنتی «قدس آنلاین»، «ولادیمیر پوتین» گفت: آمریکا و همپیمانانش همانند قبل حمایت مالی و تسلیحاتی مستقیم از پیکارجویان (در عراق و سوریه) را آغاز کرده‌اند.
پوتین گفت: «پیکارجویان نیز با این کمک‌ها، از کشورهای مختلف مزدور جذب می‌کنند و به همین دلیل است که گروه تروریستی داعش به یک ارتش واقعی تبدیل شده است.»
رئيس‌جمهور روسیه که در باشگاه بین‌المللی والدای شهر بندری «سوچی» روسیه در ساحل دریای سیاه سخن می‌گفت، افزود: آنها (تروریست‌های داعش) به لحاظ نظامی بسیار فعال و در واقع، حرفه‌ای هستند.
پوتین به حامیان تروریسم هشدار داد: کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند باید مراقب اعمالشان باشند، چرا که این تروریست‌ها روزی در همان کشورها دست به کشتار خواهند زد.
آمریکا و کشورهای عضو ائتلاف ضدداعش از سال 2011 تاکنون از تروریست‌های داعش حمایت‌های مالی و تسلیحاتی کرده‌اند و این حمایت‌ها همچنان ادامه دارد، هرچند در ظاهر علیه داعش موضع می‌گیرند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز به نقل از رئيس‌جمهوری روسیه گزارش داد، وی سیاست‌های آمریکا را در سایر مناطق جهان نیز مورد انتقاد قرار داد؛ پوتین گفت: اقدامات آمریکا و متحدان غربی آن ساختار امنیتی جهانی را از بین برده و ثبات را در جهان به خطر انداخته است. پس از جنگ جهانی دوم یک سیستم امنیتی جهانی شکل گرفته بود که مبتنی بر موازنه قوا و احترام متقابل کشورها نسبت به یکدیگر بود. وی افزود: اما این سیستم براثر اقدامات نظامی غربی و آمریکا و یکجانبه‌گرایی این کشورها از بین رفته است. این سیستم باید نوسازی شود.
رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد؛ نظام تک‌قطبی حاکم بر جهان ناتوانی خود را در مبارزه موثر با چالش‌های کنونی نشان داده است.
پوتین گفت: این نظام راه را برای به وجود آمدن غرور ملی کاذب، فریب افکار عمومی، سوءاستفاده و درتنگنا قرار گرفتن اراده ضعفا در برابر فشار توانمندان هموار ساخته و در واقع جهان تک قطبی همان دیکتاتوری در سطحی گسترده‌تر، نه بر مردم، بلکه بر کشورهاست.
اظهارات افشاگرانه پوتین درحالی منتشر می‌شود که «باراک اوباما» رئيس‌‌جمهور آمریکا با اعضای شورای امنیت ملی کابینه خود در رابطه با داعش جلسه گذاشت. در این جلسه راه‌های ادامه حمایت از مخالفان سوری (بخوانید تکفیری‌ها) مورد بحث قرار گرفت.
درهمین حال، «جان‌کری» وزیر خارجه آمریکا گفت: آمریکا قضیه استفاده داعش از گاز «کلر» علیه نیروهای عراقی را بررسی می‌کند.