kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲

اخطار دوباره محمد هاشمی درباره سرنوشت کارگزاران (خبر ویژه)

دبیر سیاسی مستعفی کارگزاران توضیحات تازه‌ای درباره علت استعفای خود از این حزب و تهدید تندروها ارائه کرد.


محمد هاشمی در مصاحبه با روزنامه آرمان تصریح کرد: بیشترین نگرانی من این بود که کارگزاران به سرنوشت احزاب دیگر مثل حزب مشارکت دچار شود... اگر کارگزاران درصدد توسعه بود می‌توانست از اعضای خودش در شهرستان و تهران که عضو حزب هستند یا علاقه‌مند به حزب بودند، استفاده کند اما اینکه برخی به حزب هجوم آوردند و شیرینی می‌دهند که دیگران نباشند این نشان می‌دهد که می‌خواهند از فرصت مناسبی، استفاده نامناسبی کنند.
وی با انتقاد از اینکه کسانی می‌گویند ما برای ساختارشکنی آمده‌ایم می‌افزاید: ما دشمنان جدی داریم در خارج از کشور با انقلاب موافق نیستند و امروز هم می‌بینید که وضعیت کشورهای جهان چگونه است، یک گروهی به اسم داعش به اسم مسلمانی، مسلمان‌کشی می‌کنند. در این وضعیت طبیعی است که حزبی مثل کارگزاران به دنبال تنش‌زایی و ایجاد مشکل برای کشور نباشد. فکرمی‌کنید جنگ مذهب علیه مذهب را برای چه راه انداخته‌اند؟ برای آنکه بگویند اسلام کارایی مدیریت جامعه را ندارد. در حالی که نظام جمهوری اسلامی بر این پایه استوار است که اسلام می‌تواند جامعه را اداره کند. حکومت اسلامی، دولت اسلامی، در حد اعلا می‌تواند کشور را اداره کند و در زمینه‌های مختلف علوم و اقتصاد پیشرفت کند و اگر امروز ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کنید می‌بینید که کشور در بهترین شرایط قرار دارد و کشورهای دیگر هیچ کدام این انسجام و پیشرفت را نداشته‌اند البته مشکلات وجود دارد و ما منکر مشکلات نیستیم اما کجا مشکل نیست؟ در مقطعی از زمان که انقلاب پیروز شد جهان دوقطبی بود. یک قطب شرق به رهبری شوروی و چین به عنوان قطب سوسیالیزم و کمونیسم و یک قطب دیگر آن غرب بود.
 هاشمی ادامه داد: انقلاب اسلامی این معادله را به هم زد و جهان دیگر آن دو قطبی نیست. سرنوشت شوروی را که همه دیدیم چه شد. امام(ره) هم این سرنوشت را پیش‌بینی کرده بود. فقط یک طرف مانده. کاپیتالیسم یا سرمایه‌داری یا لیبرالیسم. این لیبرالیسم در نقطه مقابل اسلام قرار دارد. البته اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران قرار دارد وگرنه لیبرالیسم هیچ مخالفتی با اسلامی  که در عربستان اجرا می‌شود ندارد! خودشان سال‌ها تلاش کردند و جنگ تحمیلی هشت ساله را بر دوش کشور گذاشتند که این اسلام را از میان ببرند. تحریم وترورکردند و هر کاری توانستند کردند تا نظام را عوض کنند. آمریکایی‌ها با دو ادبیات با ما در این سالها صحبت کردند. گفتند یا تغییر رفتار یا تغییر نظام. خواست لیبرال این بود. در مقاطع مختلف می‌آمدند و استراتژی خود را تغییر می‌دادند. جنگ هشت ساله را تحمیل کردند و صدام را تجهیز کردند اما دیدند نمی‌توانند. بعد گفتند حالا که تغییر نظام ممکن نیست به دنبال تغییر رفتار باشیم. خواستند ایران رفتارش را تغییر دهد. به هر حال یک کشور با یک ایدئولوژی مشخص وارد عرصه قدرت جهانی شده است.
وی با بیان اینکه «ما نظامی هستیم که امام(ره) آن را طراحی کردند که نظامی اسلامی است با قرائت منحصر به فرد خود از مکتب اهل بیت و همان زمان هم امام(ره) بین این اسلام و اسلام آمریکایی قائل به تفاوت بودند. اسلام آمریکایی همین است و ما در برابر آن یک مسئولیت بزرگ تاریخی داریم» می‌افزاید: تصمیم برای استعفا از حزب کارگزاران سخت بود. مبتنی بر تحلیل سیاسی و تجربیاتی که داشتم، به این تصمیم سخت رسیدم اما وقتی به این جمع‌بندی رسیدم، خروج از حزب برای پرهیز از تفرقه و جدایی در آن برای من کار بسیار شیرینی بود. اصلا سخت نبود. رسیدن به آن تصمیم برای من مشکل بود اما وقتی به آن تصمیم رسیدم می‌دانستم که دارم با یک هدف از حزب خارج می‌شوم واین کار برای من شیرین بود. البته در عین شیرینی هشداری بود برای دیگر دوستان حزب که برخی تندروی‌ها و مسائل این چنینی ممکن است حزب را به سمتی ببرد که به سرنوشت احزاب منحل شده دچار شود. در حقیقت این خروج اخطار یا هشداری بود به این دیگران که این مسائل را بیشتر رعایت کنند.
رویتر: غرب
پیشنهاد مصالحه ایران را نپذیرفت
خبرگزاری رویتر می‌گوید غرب پیشنهاد ایران برای مصالحه در مذاکرات هسته‌ای را نپذیرفته است.
رویتر در گزارشی مدعی شد: مقامات ایران در مذاکره با گروه 5+1 می‌گویند دیگر تقاضای لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در قبال محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را ندارند و فقط خواستار لغو جدیدترین مورد از تحریم‌ها هستند(!) دولت ایران از حذف تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی و بانکداری ایران، راضی هستند.
مقامات غربی مدعی‌اند که این پیشنهاد جدیدی نیست و می‌گویند ایران همیشه می‌دانسته‌ است تحریم‌ها تنها به صورت تدریجی لغو می‌شود(!) و هر بخش از برنامه هسته‌ای به حال تعلیق درآید، بخشی از تحریم‌ها حذف می‌شود و تنها در صورتی به طور کامل لغو می‌شود که ثابت شود تمامی تعهدات ایران عملی شده است.
مقامات غربی می‌گویند آنها نیز در مذاکرات وین پیشنهاد سازش در خصوص تقاضای محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کردند اما تهران این پیشنهاد را رد کرده است.
یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: عامل اصلی این است که ایران تمایلی به محدود کردن برنامه غنی‌سازی خود به سطحی که قابل پذیرش باشد، ندارد، ما احتمالا گزینه‌ای جز تمدید مذاکرات بعد از مهلت نوامبر نداریم.
رویتر در پایان نوشت به نظر می‌رسد ایران حاضر نیست به درخواست‌های غرب برای توقف برنامه غنی‌سازی خود عمل کند.
همزمان معاون سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد در صورت توافق جامع هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها به مجوز کنگره نیاز است.
اریک شولتز، معاون سخنگوی کاخ سفید در واکنش به خبر روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر این که اوباما به دنبال توافقی بدون مجوز کنگره با ایران است گفت که تحریم‌ها را بدون مجوز کنگره نمی‌توان لغو کرد.
به گزارش پایگاه خبری هیل، شولتز گفت: این که ما سعی می‌کنیم بدون مشورت کنگره تحریم‌ها را لغو کنیم سخن بیهوده‌ای است. وی افزود: در صورتی که ما به توافق جامع هسته‌ای با ایران برسیم، نظام تحریم‌ها را نمی‌توان بدون اقدام کنگره لغو کرد.
این روزنامه آمریکایی مدعی شده بود در حالی که مذاکره‌کنندگان دو طرف در حال بحث بر سر تعداد سانتریفیوژهای ایران هستند، طرف ایرانی تلویحا این پیام را داده که حاضر است دستکم به طور موقت با «تعلیق» تحریم‌هایی که درآمدهای نفتی و روابط بانکی این کشور را مختل کرده‌اند را بپذیرد. نیویورک‌تایمز این ادعا را از قول مقام‌های ایرانی و آمریکایی مطرح کرده است.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که طرف غربی پس از خنثی‌سازی 196 کیلوگرم ذخیره سوخت 20 درصد ایران (بر اساس توافق ژنو) اکنون مایل به کاهش ذخایر 5 درصد ایران به زیر یک تن است. پذیرش چنین خواسته‌ای باز هم دست ایران را در مذاکرات بعدی تهی‌تر می‌کند ضمن این که هیچ خبر روشنی حاکی از این که غربی‌ها و آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌ها را لغو کنند منتشر نشده است.
ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد حتی در صورت توافق نهایی، رژیم تحریم‌ها حفظ خواهد شد و تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و تروریسم سر جای خود باقی می‌ماند.