kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۲

رویتر: غرب پیشنهاد مصالحه ایران را نپذیرفت (خبر ویژه)

خبرگزاری رویتر می‌گوید غرب پیشنهاد ایران برای مصالحه در مذاکرات هسته‌ای را نپذیرفته است.


رویتر در گزارشی مدعی شد: مقامات ایران در مذاکره با گروه 5+1 می‌گویند دیگر تقاضای لغو کامل تحریم‌های اقتصادی در قبال محدود کردن برنامه هسته‌ای خود را ندارند و فقط خواستار لغو جدیدترین مورد از تحریم‌ها هستند(!) دولت ایران از حذف تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش انرژی و بانکداری ایران، راضی هستند.
مقامات غربی مدعی‌اند که این پیشنهاد جدیدی نیست و می‌گویند ایران همیشه می‌دانسته‌ است تحریم‌ها تنها به صورت تدریجی لغو می‌شود(!) و هر بخش از برنامه هسته‌ای به حال تعلیق درآید، بخشی از تحریم‌ها حذف می‌شود و تنها در صورتی به طور کامل لغو می‌شود که ثابت شود تمامی تعهدات ایران عملی شده است.
مقامات غربی می‌گویند آنها نیز در مذاکرات وین پیشنهاد سازش در خصوص تقاضای محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران را مطرح کردند اما تهران این پیشنهاد را رد کرده است.
یک دیپلمات اروپایی می‌گوید: عامل اصلی این است که ایران تمایلی به محدود کردن برنامه غنی‌سازی خود به سطحی که قابل پذیرش باشد، ندارد، ما احتمالا گزینه‌ای جز تمدید مذاکرات بعد از مهلت نوامبر نداریم.
رویتر در پایان نوشت به نظر می‌رسد ایران حاضر نیست به درخواست‌های غرب برای توقف برنامه غنی‌سازی خود عمل کند.
همزمان معاون سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد در صورت توافق جامع هسته‌ای برای رفع تحریم‌ها به مجوز کنگره نیاز است.
اریک شولتز، معاون سخنگوی کاخ سفید در واکنش به خبر روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر این که اوباما به دنبال توافقی بدون مجوز کنگره با ایران است گفت که تحریم‌ها را بدون مجوز کنگره نمی‌توان لغو کرد.
به گزارش پایگاه خبری هیل، شولتز گفت: این که ما سعی می‌کنیم بدون مشورت کنگره تحریم‌ها را لغو کنیم سخن بیهوده‌ای است. وی افزود: در صورتی که ما به توافق جامع هسته‌ای با ایران برسیم، نظام تحریم‌ها را نمی‌توان بدون اقدام کنگره لغو کرد.
این روزنامه آمریکایی مدعی شده بود در حالی که مذاکره‌کنندگان دو طرف در حال بحث بر سر تعداد سانتریفیوژهای ایران هستند، طرف ایرانی تلویحا این پیام را داده که حاضر است دستکم به طور موقت با «تعلیق» تحریم‌هایی که درآمدهای نفتی و روابط بانکی این کشور را مختل کرده‌اند را بپذیرد. نیویورک‌تایمز این ادعا را از قول مقام‌های ایرانی و آمریکایی مطرح کرده است.
برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که طرف غربی پس از خنثی‌سازی 196 کیلوگرم ذخیره سوخت 20 درصد ایران (بر اساس توافق ژنو) اکنون مایل به کاهش ذخایر 5 درصد ایران به زیر یک تن است. پذیرش چنین خواسته‌ای باز هم دست ایران را در مذاکرات بعدی تهی‌تر می‌کند ضمن این که هیچ خبر روشنی حاکی از این که غربی‌ها و آمریکایی‌ها بخواهند تحریم‌ها را لغو کنند منتشر نشده است.
ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اخیرا اعلام کرد حتی در صورت توافق نهایی، رژیم تحریم‌ها حفظ خواهد شد و تحریم‌های مربوط به حقوق بشر و تروریسم سر جای خود باقی می‌ماند.