kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۳۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۴

نظام برای من مقدس است نمی‌خواهم کارگزاران حزب مشارکت شود (خبر ویژه)

دبیر سیاسی کارگزاران، وفاداری به انقلاب و نگرانی از تبدیل این حزب به حزب مشارکت را علت استعفای خود عنوان کرد. پیش از این اخباری منتشر شده بود مبنی بر اینکه طیفی از کارگزاران درصدد یارگیری از احزاب منحله‌ای نظیر مشارکت و سازمان مجاهدین (انقلاب) می‌باشد.

محمد هاشمی که اخیرا از عضویت کارگزاران استعفا داد در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: آنچه به استعفای من منجر شد ترکیب شورای مرکزی بود. بالاخره اشخاصی در این گروه الان حضور دارند که از بدو تأسیس با کارگزاران نبودند و در برهه‌هایی منتقد بودند.
وی با بیان اینکه شروع تبدیل حزب به جبهه نمی‌تواند پایان خوشی داشته باشد درباره نظر هاشمی رفسنجانی مبنی بر ترجیح جبهه به حزب می‌گوید: گفته ایشان تحریف شده است. آقای هاشمی گفته‌اند الان «جبهه» مناسب است. نه اینکه یک «حزب» برود «جبهه» شود. بلکه احزاب بروند «جبهه» تشکیل دهند.
محمد هاشمی در پاسخ‌ این نظر که «چه اشکالی دارد اگر افرادی که زمانی نگاهی دیگر داشتند، الان ایده‌های «کارگزاران» را پذیرفته و عضو آن شوند» می‌گوید: اشکالی ندارد. بپذیرند و اشتباه‌شان را اعلام کنند و بعد عضو شوند اما باز هم، این افراد را به مرکز تصمیم‌گیری نمی‌برند. یکدفعه که نمی‌شود همه مسیر تا بالا را طی کرد. باید افراد امتحان خود را پس بدهند. هر حزبی باید به آرمان‌هایش و به برخی اشخاص باسابقه مشخص پایبند باشد.
وی معتقد است: ما با هم تعارفی نداریم. من برای آقای خاتمی و سایر احزاب احترام قایلم اما نه آنها من را برای عضویت در «شورای مرکزی» احزاب‌شان دعوت می‌کنند و نه من در صورت دعوت‌شان می‌روم. «کارگزاران» هم اساسنامه و مرامنامه‌اش همان است و تغییر نکرده است.
محمد هاشمی برخلاف اظهار بی‌خبری کرباسچی و مرعشی، با بیان اینکه شورای مرکزی حزب از شهریور ماه در جریان استعفای او بوده‌اند، می‌گوید: از نظر من مسئولیتم در حزب بالا بود؛ هم رئیس و هم عضو «هیئت مؤسس» بودم و این در «کمیسیون ماده 10» هم ثبت شده بود و باید به وزارت کشور اطلاع می‌دادم. بعد از شش هفته کتبا آن را به وزارت کشور اعلام کردم و رونوشت نامه را خدمت آقای کرباسچی هم فرستادم. این برای من یک حرکت پیشگیرانه است. تحلیل من شاید غلط باشد؛ ادعایی ندارم اما استنباط کردم این ترکیب، از شعارهای اولیه «کارگزاران» فاصله دارد.
محمد هاشمی در تبیین دغدغه اصلی خود می‌گوید: حرف من فراتر از «کارگزاران» است. می‌گویم باید در آرمان‌های حزب، این مسئله وجود داشته باشد. کاری نکنیم که در جامعه تشنج ایجاد شود. من نمی‌خواهم در تشکیلاتی کار کنم که به عنوان مثال می‌گویم- چون در مثل مناقشه نیست- سرنوشت حزب «مشارکت» را پیدا کند. من سابقه انقلابی داشتم و از 16 سالگی وارد مبارزه شدم. از 117 روزی که امام در پاریس بود من 114 روز با ایشان بودم. با همان هواپیمایی که امام به ایران آمد همراه ایشان شدم. اینجا مسئولیت‌هایی داشتم. نظام جمهوری اسلامی برای من نظام مقدسی است. حالا من نمی‌خواهم شاهد این باشم که حزبی که من عضوش هستم سرنوشت حزبی مانند مشارکت را پیدا کند. من این پیش‌بینی را به عنوان یک آدم سیاسی می‌کنم.