kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۳

کمیسیون بهداشت مجلس سرطان‌زا بودن بنزین داخلی را رد کرده است

گزارش کمیسیون بهداشت که در آن صراحتا ادعای برخی مسئولین دولتی در مورد سرطان‌زا بودن این بنزین رد گردیده تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

به گزارش فارس، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ما یک ماه یا یک ماه و نیم است این گزارش را به رئیس مجلس داده‌ایم؛ اگر آنها صلاح دانستند در صحن قرائت خواهد شد و هر اقدام دیگری نیز لازم بود انجام می‌شود.
حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان خانه ملت پیرامون آخرین وضعیت گزارش‌ بنزین‌ پتروشیمی‌ها، گفت: این موضوع را از رئیس مجلس پیگیری کنید.
وی اضافه کرد: ما حدود یک ماه یا یک ماه و نیم است که این گزارش را به رئیس مجلس داده‌ایم؛ در واقع رئیس مجلس از کمیسیون بهداشت و درمان خواست که گزارشی پیرامون (بنزین پتروشیمی‌ها) تهیه کند که ما نیز این گزارش را تهیه کردیم و اگر آنها صلاح دانستند در صحن قرائت خواهد شد و هر اقدام دیگری نیز لازم بود انجام می‌شود.
گفتنی است پیش‌تر سیدمهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با فارس با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس در ارتباط با وضعیت آلایندگی بنزین‌های توزیع‌شده در سطح کشور گفته بود: علی‌رغم ادعای برخی مسئولین از جمله سازمان محیط زیست در ارتباط با سرطان‌زا بودن بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها کمیسیون بهداشت پس از جلسات متعدد با مسئولان ذیربط و انجام بررسی‌های لازم ادعای آلایندگی و سرطان‌زا بودن بنزین‌های پتروشیمی‌ها را رد کرد.
وی افزوده بود: در این گزارش آمده است که ترکیب بنزین‌های پتروشیمی‌ها با بنزین‌های تولیدی در پالایشگاه‌ها اختلاف اندکی داشته و از آنجایی که بنزین تولیدی در پتروشیمی‌ها مستقیما در مراکز و جایگاه‌های سوخت قرار نمی‌گرفته است نمی‌توان آن را عامل اصلی آلودگی و سرطان دانست.
گفتنی است یک سال بعد از آن که در تاریخ 12 بهمن 1391 جشن خودکفایی کشور در تولید بنزین و با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست طی سخنانی اعلام کرد بهتر است تا زمان فراهم شدن زمینه تولید سوخت استاندارد، واردات بنزین داشته باشیم.
چند روز پس از این اظهارات جنجالی مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: تولید بنزین پتروشیمی‌ها از سال 93 متوقف و واردات بنزین 3 برابر می‌شود.
با وجود ضربه غیرقابل جبران ادعای نسنجیده آلاینده بودن بنزین تولید داخل، سخنگوی دولت 15 مهر ماه جاری در مصاحبه مطبوعاتی و در حضور خبرنگاران گفت: دولت سرطان‌زا بودن بنزین تولید داخل را نفی می‌کند!
یک روز پس از این اظهار نظر سخنگوی دولت با ارسال جوابیه‌ای به کیهان سخن خود را تکذیب و مدعی شد: خبرنگار محترمی با استناد به گزارش نهایی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در مورد آلوده بودن بنزین‌های وارداتی «یورو4» و حتی بی‌کیفیت‌تر بودن آن نسبت به بنزین‌های وارداتی «یورو2» از سخنگوی محترم دولت سوالی مطرح می‌نماید که سخنگوی محترم در پاسخ، این آلودگی بنزین وارداتی «یورو4» را نفی می‌کند و تاکید می‌کند که اگر این بنزین یورو 4 وارداتی آلوده بود، دولت آن را توزیع نمی‌کرد.
استناد خبرنگار مورد اشاره سخنگوی محترم دولت به گزارش نهایی کمیسیون بهداشت این سوال را به وجود می‌آورد که این گزارش بر چه موضوعی تاکید می‌کند و نتیجه نهایی جنجال بنزین‌های آلاینده چیست؟
اظهارات نمایندگان مجلس چنان‌چه ذکر آن رفت نشان می‌دهد: علی‌رغم ادعای برخی مسئولین از جمله سازمان محیط زیست در ارتباط با سرطان‌زا بودن بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها کمیسیون بهداشت پس از جلسات متعدد با مسئولان ذیربط و انجام بررسی‌های لازم ادعای آلایندگی و سرطان‌زا بودن بنزین‌های پتروشیمی‌ها را رد کرد.