kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
در عملیات ارتش سوریه

مهم‌ترین خط پشتیبانی تکفیری‌ها در غوطه شرقی و ریف دمشق منهدم شد

نیروهای ارتش سوریه با پیشروی در غوطه شرقی و حومه دمشق مهمترین راه حمل و نقل و تردد تروریست‌های داعش به منطقه استراتژیک القلمون را مسدود کردند.

سرویس خارجی-

یگان‌های ارتش سوریه با تسلط بر مناطق شمالی و شرقی حومه دمشق به سمت غوطه شرقی پیشروی کرده و راه‌های پشتیبانی و تردد تروریست‌های تکفیری به دمشق و منطقه القلمون را مسدود کردند.
تروریست‌های داعش و دیگر گروه‌های تروریستی از جمله النصره تلاش زیادی برای پیشروی و تصرف حومه دمشق و منطقه استراتژیک القلمون را دارند که با اقدام به موقع یگان‌های ارتش سوریه این تلاش ناکام ماند.
نیروهای ارتش سوریه همچنین به پیشروی در مناطق شرقی شهر حلب در شمال این کشور ادامه داده و پس از تسلط بر منطقه المسلمیه وارد منطقه الحره شهر حلب شدند. ارتش سوریه روستای الحبیلی و کارخانه سیمان شرق حلب را هم آزاد کرد. ده‌ها نفر از افراد مسلح در این درگیری‌ها کشته و زخمی شدند.
یکی از تونل‌های کشف شده در این منطقه نشان می‌دهد که افراد مسلح امیدوار بودند با حفر تونل به زندان مرکزی شهر حلب نفوذ کنند.
ناکامی داعش
در محاصره کوبانی
تلاش‌های مکرر گروهک تروریستی داعش برای محاصره نیروهای دفاع مردمی کرد در شهر کوبانی به دلیل مقاومت شدید این نیروها با شکست روبه‌رو شد.
گروه تروریستی داعش تلاش می‌کند شهر کوبانی را از مناطق مرزی ترکیه جدا کرده و به این وسیله مبارزان مردمی موجود در داخل این شهر را از چهار سو محاصره کند اما تاکنون کلیه تلاش‌های این گروه تروریستی برای اشغال مجدد مناطق مرزی و شمالی به دلیل مقاومت بسیار شدید گروه‌های دفاع مردمی کرد با شکست رو به رو شده است. چند روز پیش بود که مردم این شهر با دستان خالی موفق شدند این شهر را تقریباً به طور کامل از تکفیری‌ها پس بگیرند.
از سوی دیگر در حالی که درگیری‌های شدیدی در کوبانی میان تروریست‌های داعش و مبارزان کرد در جریان است نیروی هوایی آمریکا از طریق هواپیمای خود سلاح، تجهیزات و کمک‌های پزشکی را برای نیروهای کرد پرتاب کردند. این کمک‌ها پس از اینکه ساکنان شهر موفق به دفع خطر و عقب راندن تکفیری‌ها شدند، صورت می‌گیرد!
فرماندهی مرکزی آمریکا نیز مدعی شد جنگنده‌های ائتلاف تاکنون 135 حمله هوایی را علیه داعش در کوبانی انجام داده‌اند. این در حالی است که مقامات کرد در این شهر اعلام می‌کنند، آمریکا به اهداف داعش حمله نمی‌کند.
از سوی دیگر منابع خبری اعلام کردند که ترکیه با درخواست آمریکا برای استفاده از پایگاه‌های این کشور برای آنچه مقابله با نیروهای داعش عنوان شده، مخالفت کرده و هواپیماهای آمریکا مجبور شده‌اند برای نیروهای کرد مهمات را پرتاب کنند!
یک دیده‌بان حقوق بشری سوریه نیز اعلام کرد که گروه مسلح با نام «کفن سفید» تاکنون ده‌ها تروریست داعشی را به هلاکت رسانده‌اند، وی افزود: «اعضای این گروه، عناصر داعش را شناسایی و تعقیب می‌کنند و در وقت مناسب آنان را می‌کشند یا در مسیر کاروان‌هایشان بمب می‌گذارند.» این گروه که چند روز پیش رسماً اعلام موجودیت کرد، هدف خود را «قتل تکفیری‌‌ها» عنوان کرده است.
ترکیه با ورود
 نیروهای کرد عراقی
 به کوبانی موافقت کرد
وزیرخارجه ترکیه اظهار داشت، آنکارا به نیروهای کرد عراقی که قصد جنگیدن با تروریست‌های داعش در کوبانی را دارند اجازه می‌دهد از طریق ترکیه وارد خاک سوریه شوند.
به گزارش خبرگزاری‌ها، «مولود چاووش اوغلو» وزیرخارجه ترکیه روز گذشته اعلام کرد که آنکارا تدابیری را اتخاذ کرده است که بر اساس آن نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق برای رویارویی با داعش از طریق خاک ترکیه به کوبانی بروند.
بر اساس این گزارش، وزیر خارجه ترکیه گفته  مذاکرات درباره این موضوع آغاز شده است.
ترکیه تاکنون به پیشمرگه‌های کرد یا سایر داوطلبان اجازه نمی‌داد که برای کمک به کردها در شهر کوبانی سوریه از خاک ترکیه عبور کنند.
تحلیلگران معتقدند پیروزی‌های چشمگیر کردهای شهر کوبانی در بیرون راندن تروریست‌های داعش موجب شده که دولت آنکارا در مواضع خود تغییراتی به وجود آورد تا در پیروزی‌های به دست آمده از آزادی این شهر برای خود اعتباری کسب کند، چرا که ترکیه در بدترین شرایط حاکم بر مردم کوبانی، حاضر به ارائه کمک به آنها نشده بود.
سایر رویدادها
* یک نویسنده اسرائیلی فاش کرد که جلسات هماهنگی محرمانه میان مخالفان سوریه و اسرائیل در شمال فلسطین اشغالی برگزار می‌شود.
* یک روزنامه عربی با انتشار گزارشی اعلام کرد که گروه‌های تروریستی روزانه به 70 تا 80 هزار بشکه نفت دسترسی دارند.
* رئیس جمهور آمریکا با همتای ترکیه‌ای خود در کاخ سفید درباره مسائل مختلف سوریه گفت‌وگو کرد.
* بشار اسد رئیس جمهور سوریه پیش‌نویس بودجه سال 2015 را به پارلمان سوریه ارائه کرد.