kayhan.ir

کد خبر: ۲۷۰۱۳
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰

پاسخ دانشکده مطالعات جهان و توضیحات کیهان


جناب آقای حسین شریعتمداری
سردبیر محترم روزنامه کیهان
با سلام و احترام
بازگشت به مقاله چاپ شده در روزنامه کیهان با عنوان «همایش پویایی جمعیت یا تجویز نسخه غرب برای کشورهای اسلامی؟!» مورخ 93/7/23، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند. خواهشمند است دستور فرمایند این جوابیه در صفحه نخست نشریه و در همان ستونی که مقاله چاپ شده بود درج گردد:
1- دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که به عنوان نخستین دانشکده کشورشناسی و مطالعات موضوعی و منطقه‌ای در کشور شکل گرفته، همواره تلاش نموده تا با حفظ ارزش‌ها و اصول نظام جمهوری اسلامی ایران به تربیت نیروهای متخصص برای بخش‌های دولتی، عمومی و خصوصی در داخل و خارج از کشور مبادرت ورزد.
2- اعضای هیئت رئیسه و اساتید این دانشکده (اعم از اساتید وابسته یا پیوسته) با ابتکار برای بسط رویکرد مبتنی بر حقیقت و غیر غربگرایانه و با پرهیز از رویکردهای شرق شناسانه، همواره تلاش نموده‌اند تا با همکاری دانشجویان و پژوهشگران اقدام به انجام پژوهش‌های فراوانی در حوزه‌های گوناگون فرهنگ، سیاست، جامعه، اقتصاد، رسانه‌ها و... کشورهای مورد مطالعه بپردازند. تعدد مقالات و آثار تدوین شده در رسانه‌های خارجی و داخلی که در راستای اشاعه اصول و ارزشهای نظام جمهوری اسلامی ایران و دفاع از آنها، علیرغم تحریم‌های علمی گسترده صورت گرفته، به خوبی بیانگر این مهم می‌باشد.
3- با توجه به ماهیت بین‌المللی این دانشکده، شناسایی محققان و یا چهره‌هایی که به دفاع از حقانیت نظام جمهوری اسلامی ایران و مظلومیت ملت ایران پرداخته‌اند، از محورهای فعالیت آن می‌باشد. بدیهی است که دعوت از این افراد در همایش‌های گوناگون به منظور آشنایی و شناخت بیشتر از دیدگاههای آنان و تحلیل گفتمان آنها صورت گرفته و الزاماً به معنای تأیید مواضع یا اندیشه‌های آنان نمی‌باشد. نظر به اینکه ما معتقدیم در کشورمان همواره فضای گفتگوی آزاد وجود داشته و دارد، برگزاری همایش‌های بین‌المللی امکان برقراری این گفتگو و شناخت افکار پژوهشگران کشورهای غربی را فراهم می‌کند.
4- آقای «فلینت لورت» و خانم «هیلاری مان‌لورت» از نادر اندیشمندان آمریکایی هستند که به دلیل مواضع عقلانی، اخلاقی، مؤثر و منطقی خود در دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران، از جایگاه سیاسی و اجتماعی خود در آمریکا برکنار شده‌اند. اتفاقاً این افراد در سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و نوشته‌های خود در حالی از صحت انتخابات سال 88 دفاع کرده‌اند که برخی از خواص در داخل کشور سکوت اختیار کرده بودند.
5- «همایش بین‌المللی پویایی جمعیت در کشورهای اسلامی» که روز دوشنبه 14 مهر 1393 در دانشکده مطالعات جهان برگزار شد، از جمله همایش‌های بین‌المللی بود که هدف از برگزاری آن گردهم آوردن اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی جهت نقد و بررسی گوناگونی تغییرات جمعیت و تعبیر آن در کشورهای مسلمان بود.
6- در این همایش جناب آقای دکتر سید علیرضا مرندی، رئیس محترم فرهنگستان علوم پزشکی و نماینده مجلس شورای اسلامی، به عنوان سخنران اصلی سمینار، برگزاری این کنفرانس را یک رویداد مهم در تاریخچه پژوهش جمعیتی دانسته و بر این مهم تأکید کرده که «با توجه به اینکه استادان ملی و تصمیم‌گیران دولتی و اعضای مجلس در این سمینار حضور دارند در نتیجه سخنرانی‌ها کمک می‌کند که مسائل جدید جمعیتی را بررسی کنند.» ایشان با اشاره به تاریخچه سیاست‌گذاری در خصوص رشد جمعیت، بر این نکته تأکید کردند که «مبنا و شالوده تفکر اسلامی، بهبود زندگی افراد در همه سطوح است. اما بعد از انقلاب رشد جمعیت به 3/9 درصد رسید و نرخ باروری حدود هفت کودک به ازای هر زن بود. در سال 1364 مجلس تأسیس و گسترش شبکه سلامت را تصویب کرد و ایجاد این شبکه بعدها کمک کرد تا بتوانیم رشد جمعیت را مدیریت کنیم و امام خمینی(ره) هم قبول کردند که تنظیم خانواده را دنبال کنیم.» بدیهی است که رئیس محترم فرهنگستان علوم پزشکی با تأکید بر منویات مقام معظم رهبری، از سخنان خود چنین نتیجه گرفت که در حال حاضر که نرخ «باروری به پایین‌تر از حد جانشینی رسیده است و به ازای هر زن تقریباً 1/7 کودک متولد می‌شود و سن ازدواج نیز بالا رفته است، از اینرو در اردیبهشت 93 مقام معظم رهبری به سازمان‌های مختلف دولتی دستور داده‌اند که برنامه جدید جمعیتی تدبیر کنند و باروری باید از حد جانشینی بیشتر شود تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.» بنابراین ریاست محترم فرهنگستان علوم پزشکی، با تأکید و تأیید بیانات مقام معظم رهبری به توضیح این امر پرداخته که مسائل جمعیتی به سرعت در حال تغییرند و برای پاسخ به نیازهای جمعیتی به سیاست‌های جامع و جدیدی نیازمندیم تا رشد جمعیت به شکلی صورت پذیرد که مورد تأیید برنامه‌ریزان نظام و به خصوص مقام معظم رهبری واقع شود.
7- اینجانب نیز به عنوان رئیس دانشکده مطالعات جهان در سخنرانی خود با اشاره به پویایی فقه جعفری تلاش کردم تا نشان دهم که مذهب شیعه برخلاف بسیاری از مذاهب دیگر، باب اجتهاد را همواره برای اظهارنظر علمای دینی و تصمیم‌سازی در حوزه‌های مختلف باز گذاشته و نیازها و شرایط زمانی و مکانی را در نظر گرفته است. در این ارتباط اینجانب بر این امر تأکید داشته‌ام که سیاست جمعیتی جمهوری اسلامی نیز بر مبنای شرایط و نیاز جامعه در دوره‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد. از اینرو در مقطعی بنابر شرایط و نیاز روز، سیاستگذاری با تأیید عالی‌ترین مقام نظام در جهت مهار رشد فزاینده جمعیت بود اما اکنون به دلیل تغییرات شرایط جامعه و برای جلوگیری از کهنسال شدن جمعیت، بنابر رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌های ابلاغی از سوی ایشان، برنامه جدید برای رشد منطقی جمعیت در دستور کار قرار گرفته است.
8- در بخشی از این همایش که در دانشکده مطالعات جهان و اتفاقاً با حضور جمعی از نمایندگان محترم اصولگرای مجلس برگزار شد، در سخنان جناب آقای دکتر محمد جلال عباسی شوازی هیچ نکته‌ای در مغایرت با سیاست‌های جمعیتی نظام جمهوری اسلامی بیان نشد. چنانچه در این همایش سخنانی مغایر با اصول نظام گفته می‌شد، شایسته بود که نگارنده مقاله «همایش پویایی جمعیت یا تجویز نسخه غرب برای کشورهای اسلامی؟!» نقد خود را نسبت به آن بیان می‌کرد. ضمناً گزارش این سمینار را پس از برگزاری آن در روزهای گذشته بر روی سایت دانشکده قابل دسترسی بوده که متن آن با مقاله روزنامه کیهان مغایرت کامل دارد.
9- همایش‌های بین‌المللی همچون کرسی‌های آزاداندیشی فضای مناسبی جهت تبادل نظر و پاسخگویی به شبهه‌های موجود در ارتباط با سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی است. لذا مطالبی که در این همایشها ارائه می‌شوند به معنای مخالفت با ارزشهای نظام نمی‌باشند.
10- در پایان، یادآوری می‌کنم که اینجانب به عنوان یک مسلمان ایرانی، همواره تلاش نموده‌ام تا در کلیه سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های صورت گرفته در داخل و به خصوص در خارج از کشور از اصول و ارزش‌های والای نظام جمهوری اسلامی و به خصوص سیاست‌های متین و منطقی مقام معظم رهبری دفاع نمایم.
ومن‌الله توفیق
سید محمد مرندی
رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
توضیح کیهان:
درخصوص توضیحات ریاست محترم دانشکده مطالعات جهان، یادآوری چند نکته ضروری بنظر می‌رسد:
1- یادداشت کیهان با عنوان «همایش پویایی جمعیت یا تجویز نسخه غرب برای کشورهای اسلامی» بیش از آنکه ناظر به محل برگزاری آن باشد، تحلیلی درباره محتوای آن همایش بوده و اساسا محل همایش در آن، موضوعیتی نداشته است. چرا که بسیاری از همایش‌های مشابه در هتل‌ها و تالارهای گوناگون برگزار می‌شود و از این رو قطعا محتوای همایش‌ها ارتباطی به مسئولان محل برگزاری نخواهد داشت.
2- در عین حال و با عنایت به پاسخ ریاست محترم آن دانشکده درباره برخی افراد و موضوعات مطرح شده و صرفنظر از تحلیل محتوای کتاب رونمایی شده در آن همایش و سخنان و سوابق برخی از سخنرانان آن، درباره خانم و آقای لورت که در بند 4 جوابیه به دفاع از آنان سخنانی گفته شده، یادآوری این نکات ضروریست که براساس اطلاعات آشکار موجود در فضای مجازی آقای فیلنیت لورت مدیر سابق میز خاورمیانه شورای امنیت ملی آمریکا [NSC]  و همچنین عضو ستاد مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا بوده و بمدت 8 سال کارشناس ویژه خاورمیانه در سازمان جاسوسی آمریکا CIA بوده است وی هم‌اکنون مدیر طرح انرژی برنامه استراتژی آمریکا در بنیاد نیو آمریکاست و در عین حال در مرکز «سابان» وابسته به صهیونیست‌ها و  اندیشکده بروکینگز مشغول خدمت می‌باشد. وی همچنین سال‌هاست با بنیاد نایاک وابسته به برادران راکفلر در ارتباط است بدیهی است سوابق مذکور و مشاغل فعلی وی، برخلاف مدعیات جوابیه بوده و صدالبته شرح و بسط آن پرونده‌ای وسیع و مفصل می‌طلبد که از حوصله این نوشتار خارج است. درباره بسیاری دیگر از سخنرانان آن همایش هم سوابقی در دست است که به صراحت از مخالفت آنان با افزایش جمعیت مسلمانان در پوششها و قالب‌های فریبنده حکایت می‌کند. البته خانم و آقای لورت مطالبی در دفاع از جمهوری اسلامی ایران نیز داشته‌اند که کیهان با ذکر مأخذ به برخی از آنها در مقالات و گزارش‌های خود اشاره و استناد کرده است.
3- ذکر این نکته نیز ضروری است  که متأسفانه در سایت دانشکده تنها بخش‌هایی از سخنرانی افتتاحیه رئیس محترم دانشکده و همچنین سخنرانی آقای دکتر مرندی، وزیر اسبق بهداشت و نماینده محترم مجلس شورای اسلامی منتشر شده است که پیشنهاد می‌شود مسئولان محترم دانشگاه مذکور، بمنظور رفع شبهات و ایرادهای وارده، فایل سخنرانی‌های 2 روزه همایش مذکور را- به زبان اصلی و نه ترجمه شده- جهت قضاوت عموم منتشر کنند. ضمن آن که ابراز نگرانی برادر عزیز و متعهدمان جناب آقای دکتر محمد مرندی از گزارش کیهان را که کمترین تعریضی به ایشان نداشته است، غیرمتعارف می‌دانیم، مخصوصا آن که ایشان در حمایت از مبانی اسلام و انقلاب در مراکز مختلف داخلی و خارجی، سوابق  ارزشمند و درخور تقدیری دارند.