kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۹۰۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
لاریجانی در مصاحبه با سی‌ان‌ان:

تمدید مجدد مذاکرات نیازمند بحث در داخل کشور است

رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان درباره تمدید مذاکرات گفت: این موضوع نیازمند بحث در داخل کشور است.


لاریجانی در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان در رابطه با اقداماتی که تهران برای کمک به عراق و همچنین مبارزه با داعش انجام داده،‌ گفت: داعش البته گروهی نیست که خود به خود شکل گرفته باشد. ما باید به ریشه‌های اصلی شکل‌گیری آن توجه کنیم و بدانیم که قدرت‌های بزرگ و برخی از کشورهای منطقه مسئول شکل‌گیری آن هستند، ضمنا من بعید می‌دانم که بتوان شبه‌نظامیان را تنها با انداختن بمب بر سر آنها، نابود کرد. من همین‌طور شنیدم که آمریکایی‌ها می‌خواهند در دو پایگاه افراد را برای عملیات زمینی آموزش دهند، ارزیابی‌های ما می‌گوید که این کار نه تنها مسئله را حل نمی‌کند، بلکه این موضوع خود در آینده به مشکلی جدید تبدیل می‌شود.
به گزارش فارس به نقل از سی‌ان‌ان وی افزود:  ایران، از همان ابتدای شکل‌گیری بحران، در کنار مردم عراق بود، ما واقعا قصد نداریم این مسئله را پخش کنیم یا آن را در رسانه‌ها مطرح کنیم و در مورد آنچه برای عراقی‌ها انجام داده‌ایم، حرف بزنیم. اما در عمل، ما از آنها دفاع کردیم. تروریست‌‌ها با بمباران کردن، نابود نمی‌شوند. شما می‌توانید با اشغالگری مسئله تروریسم را حل کنید. برای مبارزه موثر با تروریسم باید از روش دیگری استفاده کرد. و شما خودتان می‌دانید که ما در این زمینه تجربه خوبی داریم. چرا که ما فعالانه علیه آنها مبارزه کرده‌ایم.
رئیس مجلس شورای اسلامی‌ در پاسخ به این سوال که راهکار جمهوری اسلامی برای مبارزه با تروریسم چیست گفت: برای مبارزه موثر با تروریسم، شما باید راهکار امنیتی بسیار خوبی ارائه کنید،‌ بخشی از این راهکار می‌تواند عملیات زمینی باشد و کسانی هم که در عملیات زمینی مشارکت می‌کنند، باید به اندازه کافی متبحر باشند، آنها نباید اجیر شده باشند، بلکه باید انگیزه کافی برای این کار را داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه نیروهای عراقی، اعم از شیعه، سنی و کرد و همچنین نیروهای ارتش سوریه توان کافی برای مبارزه با داعش را دارند،  گفت: فکر می‌کنم بهترین کاری که آمریکا می‌تواند انجام دهد، این است که جلوی دوستان خودش در منطقه را بگیرد تا برای این گروه‌ها تسلیحات و پول ارسال نکنند، این یک بازی بچه‌گانه نیست، منظورم این است که مبارزه با تروریسم بازی بچه‌گانه نیست و ممکن است هزینه‌های زیادی داشته باشد.
لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال سی‌ان‌ان در رابطه با روند مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 5+1 و احتمال دستیابی به توافق تا تاریخ 24 نوامبر (سوم آذر) گفت: اینکه آیا  رسیدن به توافق امکان‌پذیر است یا نه؟ قطعا امکان‌پذیر هست. مشروط بر اینکه هر دو طرف نسبت به رسیدن به توافق، به اندازه کافی جدی باشند. فکر می‌کنم مسائلی که باید حل شود، طوری نیست که نشود آنها را تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر،  حل کرد. اما فکر می‌کنم اگر طرف‌ها بخواهند در رابطه با موارد جزئی چانه‌زنی کنند، بعید است توافقی حاصل شود.
وی در رابطه با توافق موقتی که آذر ماه سال گذشته در شهر ژنو سوئیس به دست آمد و احتمال تمدید مجدد مذاکرات، هم گفت: این توافق نکات مثبت و منفی داشت، این گام کوچکی بود... ما باید در داخل در این رابطه (تمدید مجدد مذاکرات) بحث کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد نتایج شکست مذاکرات نیز گفت: فکر نمی‌کنم که این به نفع آمریکایی‌ها باشد،‌ چرا که در آن صورت آنها فرصت رسیدن به دستاوردی دیپلماتیک را از دست داده‌اند. قطعا ضررهایی متوجه بقیه هم خواهد شد، ما همان کاری را خواهیم کرد که همواره انجام می‌دادیم، ما به دنبال ساخت بمب اتم نیستیم. اما بر دسترسی به فناوری و دانش هسته‌ای،‌ پافشاری داریم و آماده‌ایم تا به اندازه کافی در این مورد شفاف باشیم.
وی ادامه داد: مایه تعجب است که چرا در این مذاکرات این قدر در مورد تعداد سانتریفیوژها  یا اینکه چطور می‌شود ابعاد تحقیقات و توسعه فناوری هسته‌ای ما را محدود کرد، صحبت می‌شود. فکر می‌کنم تعداد سانتریفیوژها مهم نیست، بلکه مهم این است که ایران یک مسیر شفاف را طی  کند، هرچند که تعداد سانتریفیوژها زیاد باشد.
کشورهای منطقه به داعش کمک تسلیحاتی نکنند
رئیس مجلس شورای اسلامی  در حاشیه اتحادیه بین‌المجالس جهانی در نشست خبری با حضور خبرنگاران خارجی اظهار داشت: حل موضوع داعش احتیاج به یک مجموعه راه‌حل‌های واقع‌‌بینانه دارد از جمله اینکه کشورهای منطقه کمک تسلیحاتی به گروه داعش را قطع کنند.
به گزارش فارس، لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد علت اهمیت تعداد سانتریفیوژها برای آمریکا و کشورهای غربی، تاکید کرد: این کشورها باید دلیل مهمی برای علت اهمیت قائل شدن در تعداد سانتریفیوژها ارائه کنند. وی با بیان اینکه ایران معتقد است که باید کارخانه‌‌ای برای تولید سوخت داشته باشد و این کارخانه نیز زیر نظر آژانس فعالیت خواهد کرد،  بیان کرد:‌ کشورهایی که معتقدند تعداد سانتریفیوژ باعث ساخت بمب هسته‌ای می‌شود نظر عوامانه‌ای دارند، زیرا با هزار سانتریفیوژ نیز می‌توان بمب هسته‌ای ساخت، مهم این است که به گونه‌ای پیش رویم که ایران هیچ‌گاه به سمت سلاح هسته‌ای نرود.
رئیس مجلس با بیان اینکه اگر کشورهای غربی معتقد به حرکت ایران به سمت سلاح هسته‌ای هستند، چرا با جمهوری اسلامی مذاکره می‌کنند؟ افزود: این اظهارنظرها منطق درستی ندارد، اما در کل لزومی ندارد که به این موضوع نگاه منفی داشته باشیم؛ من مسیر مذاکرات را از نزدیک مشاهده می‌کنم و این مسیر را رو به پیش می‌دانم.