kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۶
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه:

دولت تحت تاثیر مشاوره سرمایه‌داران است

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه پرداخت یارانه نقدی به همه اقشار غیرقانونی است اظهار داشت: دولت تحت تاثیر مشاوره سرمایه‌داران است.


الیاس نادران در گفت‌وگو با مهر با انتقاد از اظهارات رئیس‌جمهور در خصوص ناتوانی دولت  در شناسایی دهک‌های بالای جامعه گفت: از ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مجلس اصرار داشت که دولت ابزارهای لازم برای تفکیک دهک‌های مختلف جامعه برای شناسایی گروه‌های هدف را به کار گیرد.
وی افزود: مجلس از همان ابتدا معتقد بود که باید دهک‌های مختلف درآمدی جامعه شناسایی شوند، دهک‌های بالا از دریافت یارانه نقدی حذف شوند، دهک‌های پایین مورد حمایت بیشتری قرار گیرند و برخی دهک‌ها هم در حد خسارت‌هایی که به آنها وارد می‌شود مورد حمایت قرار گیرد تا بتوانند شرایط اقتصادی را تحمل کنند.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: دولت در روزهای اول اعلام کرد که شناسایی دهک‌های بالای جامعه امکان‌پذیر است، وزیر اقتصاد هم در مجلس اعلام کرد 10 میلیون نفر از دهک‌های پر درآمد جامعه شناسایی شدند که این اظهارات نمایانگر این واقعیت بود که دولت بررسی‌هایی در این زمینه انجام داده است.
نادران موضع‌گیری جدید دولت در مورد غیرقابل شناسایی بودن دهک‌های پر درآمد را غیر قابل قبول خواند و گفت:  دولت باید در حذف دهک‌های بالای جامعه از دریافت یارانه نقدی شهامت بیشتری از خود نشان دهد.
وی ادامه داد: معاونان دولت هم در جلسات بررسی لایحه بودجه در بندهای مربوط به هدفمندی اعلام کردند که شناسایی دهک‌های درآمدی جامعه  امکان‌پذیر است، بنابر این تبصره 21 قانون بودجه با هماهنگی دولت به تصویب رسید، چه اتفاقی افتاده که دولت پس از 7 ماه اعلام کرده است که دهک‌های بالای جامعه قابل شناسایی نیستند.
وی با اشاره به اظهارات اخیر رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه سرک کشیدن در حساب‌های مردم را کار درستی نمی‌دانیم گفت:‌ اظهارات رئیس‌جمهور اشتباه است البته شاید مایه خوشایند عده‌ای شود اما حاکمیت تکلیف دارد برای احقاق حقوق عامه مردم افراد پر درآمد را شناسایی کرده و اطلاعات آنها را مورد راستی‌آزمایی قرار دهد. باید برای دریافت مالیات و حقوق گمرکی و یا ارائه خدمات تامین اجتماعی اطلاعات اقتصادی افراد مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد.
نادران تاکید کرد: حاکمیت وظیفه دارد برای دفاع از حقوق عامه مردم وضعیت درآمدی افراد را بدانند و متناسب با آن به مردم کمک‌های نقدی و غیرنقدی کند.  وی در خصوص علت تغییر سیاست‌ دولت در شناسایی دهک‌های بالای جامعه گفت: به نظر می‌رسد دولت تحت تاثیر مشاورهایی قرار گرفته که از طبقات سرمایه‌دار حمایت می‌کنند، افراد سرمایه‌دار تریبون‌ها و ابزارهای مختلفی برای فشار به دولت در اختیار دارند اما اقشار ضعیف از این تریبون‌ها محرومند و حقوقشان ضایع می‌شود.
نادران تاکید کرد: در صورتی که دولت تصمیمی جدی برای حذف دهک‌های بالای جامعه بگیرد و این دهک‌ها که به ناحق از منابع ملی کشور یارانه دریافت می‌کنند،‌ حذف شوند فشار به بودجه کمتر می‌شود.
وی کسری بودجه را از عواقب ادامه روند جاری در پرداخت یارانه نقدی به همه دهک‌های جامعه خواند و گفت:‌ دولت در حال حاضر هم برای پرداخت یارانه‌های نقدی با کسری بودجه مواجه است.
نادران تبصره 21 قانون بودجه را تکلیفی الزام‌آور برای دولت خواند و گفت: دولت باید تکلیف قانون بودجه در مورد هدفمندی را اجرا کند، این بهانه‌ها پذیرفتنی نیست.
نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: بدون اصلاح مصوبه مجلس عدم حذف دهک‌های برخوردار به بهانه‌های واهی خلاف قانون و مصالح کشور است.