kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

ویلاسازی در عرصه‌های جنگلی ممنوع است

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: این سازمان از اعمال هرگونه تغییر کاربری در عرصه‌های جنگلی در کشور بویژه جنگل‌های شمال جلوگیری می‌کند.


به گزارش ایرنا، خداکرم جلالی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگاران در بوشهر افزود: بر اساس قانون هرگونه کاربری در اراضی که متعلق به مردم و جزو مستثنیات است ممنوع است.
بر این اساس هرگونه ساخت و ساز در جنگل در موارد اضطراری، باید از کمیسیون مربوط به حفظ کاربری اراضی مجوز گرفته شود.
وی اظهار کرد: این موضوع به ادارات کل در استان‌ها ابلاغ شده است و بر این اساس مراجع ذیربط حق ندارند مجوز ساخت و سازی را در عرصه‌های مربوط به جنگل‌ها و مستثنیات مردم صادر کنند و باید به صورت باغ، زراعت و دامداری باقی بماند و در عرصه‌های جنگلی نباید ویلاسازی انجام شود.
وی گفت: با وجود گستردگی عرصه‌های موجود درکشور که 135 میلیون هکتار آن معادل 83 درصد زیرپوشش منابع طبیعی است، تخلفاتی می‌شود و سالانه 30 هزار پرونده تخلف در حوزه منابع طبیعی کشور تشکیل می‌شود.
جلالی گفت: لایحه‌ای برای ارتقای حفاظت از منابع طبیعی به دولت ارائه شده که در این لایحه جرایم متخلفان منابع طبیعی به روز شده است.
وی تصریح کرد: در این لایحه مشکلاتی نظیر تصرفات غیرقانونی، بهره‌برداری غیرقانونی از خاک، چوب جنگلی و گیاهان دارویی از مواردی است که در لایحه جدید مجازات‌های آن به روز شده است.
وی گفت: پروژه ترسیب کربن در سطح یک میلیون و 300 هزار هکتار در 18 استان کشور در دست اجرا می‌باشد که هدف از این طرح توسعه روستایی است.