kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۳

بارش‌های پائیزی در راه است

یک پژوهشگر هواشناسی از موج جدید و گسترده باران و کاهش دما طی روزهای آینده خبر داد.


احسان مرادی در این باره به مهر گفت: هم‌اینک سامانه کم‌فشاری در شرق دریای مدیترانه و جنوب کشور ترکیه قرار گرفته است. این سامانه بارش‌زا با حرکتی که به سمت شرق دارد، ابتدا مناطق غرب کشور را تحت تاثیر قرار خواهد داد و به تدریج طی روزهای آینده سبب بارش و ناپایداری در نیمی از کشور خواهد شد.وی درباره نحوه فعالیت این سامانه افزود: خوشبختانه سامانه یاد شده با رطوبت مناسبی از سمت عرض‌های جنوبی همراهی می‌شود و امروز و فردا سبب بارش‌های شدیدی در دامنه‌های مرکزی زاگرس خواهد شد.
مرادی درباره اوج فعالیت این سامانه گفت: بخاطر شدت بارش‌ها در استان‌های غربی کشور شاهد آبگرفتگی معابر و جاری شدن سیلاب‌های محلی خواهیم بود و از این رو بارش به دامنه‌های مرکزی زاگرس و مناطقی از دامنه‌های البرز هم کشیده می‌شود.
این پژوهشگر درباره اوضاع دمایی طی روزهای آینده افزود: ابتدا در نیمه غربی دمای هوا کاهش خواهد یافت و به تدریج کاهش دما بیشتر مناطق کشور را فرا می‌گیرد و بارش‌ها در ارتفاع‌های غربی و شمالی به برف تبدیل می‌شود. مرادی گفت: کاهش دما روز جمعه محسوس خواهد بود و می‌تواند سبب سرمازدگی برخی محصول‌های کشاورزی شود.
وی درباره اوضاع جوی سایر مناطق کشور نیز گفت: تنها در نیمه جنوبی کشورمان و مناطقی از شرق و جنوب شرق بارشی نخواهیم داشت و پدیده چیره در این مناطق وزش باد، گرد و خاک و افزایش ابر است.
این پژوهشگر در پایان اضافه کرد: بی‌شک بارش‌های پیش‌رو گسترده‌ترین بارش‌های سال آبی جدید است و خوشبختانه هفته آینده نیز بار دیگر سامانه جدیدی به کشور نفوذ می‌کند و سبب بارش‌های خوبی در نیمه شمالی می‌شود.