kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۷۲
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۱

نرمش بی‌سابقه واتیکان در برابر همجنس‌گرایی

سران کلیسای کاتولیک پس از نشستی یک هفته‌ای سندی منتشر کردند که نشان از تغییر دیدگاه واتیکان نسبت به موضوع همجنس‌گرایی دارد. در این سند برای اولین بار از امکان غنی‌تر شدن جامعه مسیحیان توسط دگرباشان صحبت شده است.


به گزارش دویچه‌وله، به نظر می‌رسد سران کلیسای کاتولیک در دیدگاه خود نسبت به دگرباشان تغییراتی را اعمال کرده‌اند. در نشستی که روز دوشنبه در واتیکان با حضور 200 روحانی ارشد برگزار شد از همجنس‌گرایان به عنوان کسانی یاد شد که می‌توانند موجب غنی‌ شدن جامعه مسیحیان شوند!
در گزارش اولیه منتشره از این نشست برای نخستین بار این پرسش مطرح شده، که آیا کلیسا قادر به استقبال از همجنس‌گرایان و اعطای «جایگاهی برادرانه» به آنان در جوامع کاتولیک هست؟ بدون آنکه به تصویر و جایگاه ازدواج و خانواده خللی وارد شود؟این در حالی است که کلیسای کاتولیک همواره از مخالفان سرسخت  همجنس‌گرایی بوده و ازدواج همجنسان با یکدیگر را رد کرده است. در این گزارش البته اشاره‌ای نسبت به عقب‌نشینی کلیسای کاتولیک از موضع‌اش نسبت به دگرباشان دیده نمی‌شود، با این همه برای نخستین بار از «جنبه‌‌های مثبت» روابط همجنس‌خواهانه سخن به میان آمده است.لحن این گزارش نسبت به گزارش‌ها و بیانیه‌های پیشین واتیکان که در دوران رهبری پاپ بندیکت شانزدهم در مورد همجنس‌گرایی منتشر شدند، به وضوح نرم‌تر است. پاپ پیشین در زمانی که هنوز کاردینال «یوزف راتسینگر» نامیده می‌شد، همجنس‌گرایی را «نابهنجاری» خوانده بود.
گزارش واتیکان در مورد همجنس‌گرایی بازتاب‌های متفاوتی را به وجود آورده است. جان تیویس، نویسنده و کارشناس امور واتیکان، رویکرد تازه کلیسای کاتولیک را به یک «زمین‌لرزه» تشبیه کرده و می‌گوید، این سند نشان می‌دهد که در میان اسقف‌ها نیروهای میانه‌رو مجالی برای ابراز وجود یافته‌اند.
پاپ فرانسیس پیش از این نیز همجنس‌گرایی را مسئله‌ای مربوط به حوزه شخصی دانسته و گفته بود، دین حق دخالت در زندگی خصوصی افراد را ندارد. او در نخستین کنفرانس خبری خود پس از برگزیده شدن به عنوان پاپ در پاسخ به پرسشی در مورد موضوع همجنس‌گرایی گفته بود: «اگر کسی همجنس‌گرا است و خدای خود را می‌جوید و نیت خیر دارد، من که هستم که بخواهم درباره او قضاوت کنم!»