kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۶
در همایش کاربردی تجارت با روسیه اعلام شد

زیان 40 میلیارد دلاری اقتصاد اروپا بر اثر تحریم روسیه

سفیر روسیه در ایران گفت: بر اثر تحریم این کشور از سوی اتحادیه اروپا، اقتصاد اروپا حدود 40 میلیارد دلار ضرر کرده است.


لوان جاگریان دیروز در همایش کاربردی تجارت با روسیه تصریح کرد: آمریکا، اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داد تا روسیه را تحریم کند این در حالی است که اروپا و روسیه از این اقدام زیان دیده‌اند اما آمریکا در این قضیه به دنبال اهداف خود است.
وی اضافه کرد: به دلیل شرایط منحصر به فرد در منطقه و تحریم‌هایی که بر ضد روسیه اعمال شد شرایط ویژه‌ای به وجود آمده که کشورهای اروپایی تحریم‌های یک‌جانبه‌ای را علیه روسیه اعمال کردند در حالی که آنها می‌گویند اگر سیاست روسیه با ما مطابقت داشته باشد آمادگی داریم تا تحریم‌ها را لغو کنیم اما روسیه معیارهای آنها را قبول ندارد لذا آنها هر طور که مایل هستند، تصمیم بگیرند.
سفیر روسیه در تهران ادامه داد: از هیچ‌کس خواهش نکردیم تحریم‌های یک‌جانبه را لغو کند و آنها تنها با جواب محکم و قاطع روسیه مواجه شدند.
وی همچنین در این همایش خطاب به فعالان اقتصادی ایران گفت: در تلاش هستیم تا مشکلات تجاری بر سر راه ایران و روسیه را برطرف کنیم که تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی، از جمله این اقدامات به شمار می‌آید.
جاگریان اظهار داشت: برای به نتیجه رسیدن موضوع، رایزنی بین وزارت امور خارجه دو کشور آغاز شده که امیدواریم این تلاش‌ها به انعقاد قرارداد میان دو کشور منجر شود.
روسیه فرصتی برای گسترش صادرات ایران
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی کشورمان روسیه را یک فرصت برای گسترش تجارت خارجی ایران عنوان کرد و گفت: اگر از فرصت پیش آمده استفاده درست نکنیم تجربه تلخ از دست دادن سایر فرصت‌های تجاری باز هم در کشور تکرار خواهد شد.
حسن یونس سینکی دیروز  در این همایش اظهار داشت: بازار روسیه یک بازار پیچیده است که اتفاقات اخیر در این کشور،‌ بازار یاد شده را پیچیده‌تر کرده است. وی با بیان آنکه روسیه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، تصریح کرد: هم‌اکنون این کشور واردات مواد غذایی از اروپا را ممنوع کرده که این موضوع حجم سنگینی از خسارات را به بازار اروپا تحمیل کرده که این امر موقعیت جدیدی برای گسترش روابط تجاری بین ایران و روسیه به وجود آورده است.
سینکی همچنین با اشاره به موقعیت منطقه‌ای دو کشور و قرار گرفتن ایران در کریدور شمال - جنوب، اظهار داشت: اگر بتوانیم موانع بر سر راه صادرات را برداریم ظرفیت خوبی برای کشور ایجاد خواهد شد.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در این خصوص باید به نکات مهمی توجه کرد که یکی از آنها رفع مشکلات مربوط به ضوابط بهداشتی جهت صادرات محصولات دامی و شیلاتی است تا نظر طرف روسی از جانب سازمان جهان پزشکی ایران جلب و انعکاس توافقنامه بهداشتی، قرنطینه‌ای بین طرفین برای محصولات دامی به روسیه تدوین شود ضمن اینکه اکنون پروتکل مربوطه در این خصوص تحویل طرف روسی شده است.
وی درباره عمده محصولات ممنوع شده وارداتی از مبادی کشورهای اروپایی به روسیه نیز گفت: گوشت قرمز، مرغ و ماهی، میگو، خرچنگ، انواع محصولات لبنی، سبزی و خشکبار عمده محصولاتی بودند که از اروپا به روسیه صادر می‌شد اما اکنون واردات این محصولات از اروپا به روسیه ممنوع شده است.