kayhan.ir

کد خبر: ۲۶۸۵۱
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۵
وزیر اقتصاد در مصاحبه با شبکه سی‌سی‌تی‌وی چین:

تاثیر لغو موقت تحریم‌ها قابل ملاحظه نبوده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: لغو موقت تحریم‌هاتاثیرقابل‌ملاحظه‌ای در اقتصاد ایران نداشته است.


شبکه سی‌سی‌تی‌وی چین در حاشیه اجلاس پاییزه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گفت‌وگویی با وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان به بررسی وضعیت اقتصاد ایران، تحولات بین‌المللی و روابط فی‌مابین ایران و چین پرداخت.
علی طیب‌نیا در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه چینی در آمریکا درباره تحولات اخیر اقتصاد ایران و به ویژه کاهش تورم 40 درصدی به حدود 20 درصد، سیاست‌های دولت را برای مقابله با چالش‌های اقتصادی کشور تشریح کرد.
طیب‌نیا گفت: وقتی دولت جدید سال گذشته روی کار آمد با نرخ تورم 40 درصد و همراه با رکود روبرو بود.
وی افزود: علیرغم وجود تحریم‌ها و در سایه تصمیمات مناسب اتخاذ شده و به ویژه انضباط پولی و مالی دولت، تورم تحت کنترل درآمد و با اتخاذ سیاست بهبود محیط کسب و کار، تقویت بخش خصوصی، کاهش هزینه‌های دولت، افزایش درآمدهای غیرنفتی و تلاش برای رفع مشکل نقدینگی بنگاه‌های خصوصی، نرخ رشد در فصل اول سالجاری به 6/4 درصد رسیده است.
طیب‌نیا در ارتباط با نسبت کاهش تحریم‌ها و موفقیت به دست آمده نیز به آثار منفی تحریم‌ها بر اقشار کم درآمد جامعه اشاره کرد و افزود: تاثیر لغو موقت برخی تحریم‌ها آنقدر قابل ملاحظه نبوده است.
وی در ادامه گفت:‌ رمز موفقیت ما در مقابله با تحریم‌های ظالمانه غرب، اعمال مدیریت کارآمد اقتصاد است که تجربه یکسال گذشته نشان داد غرب نمی‌تواند نیات سیاسی خود را از طریق تحریم اقتصادی، بر کشور تحمیل کند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به پرسش ناتان کینگ، خبرنگار شبکه چینی سی‌سی‌تی وی افزود: برای کاهش تاثیر تحریم‌ها بر اقشار آسیب‌پذیر، دولت سیاست‌ها و تصمیمات جدی اتخاذ کرد و تلاش شد با اجرای طرحهای عمده، امنیت غذایی و سلامت و بهداشت جامعه ارتقاء یابد. وزیر اقتصاد کشورمان در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش رفع تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تاکید کرد: برنامه دولت این است که اشتباهات گذشته تکرار نشود و درآمدهای نفتی برای بودجه و طرح‌های جاری هزینه نشود. وی افزود: تصمیم داریم که با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده توسط رهبر معظم انقلاب، وابستگی اقتصاد کشور به درآمد نفت و آسیب‌پذیری در مقابل تنش‌ها و شوک خارجی را برای همیشه ریشه‌کن کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به اینکه چه صنایعی در ایران در شرایط رفع تحریم‌ موجب جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد شد نیز گفت: اقتصاد ایران مزیت‌های بسیاری برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی دارد.
وی افزود: اکنون شاهد علاقمندی سرمایه‌گذاران خارجی از کشورهای مختلف برای ورود به اقتصاد ایران هستیم و در این حوزه، صنایع مرتبط با نفت و گاز با هدف صادرات محصولات گازی، نفتی و پتروشیمی به‌جای مواد خام در اولویت خواهند بود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در ارتباط با نقش داعش و تروریسم در بی‌ثباتی اقتصاد اعلام کرد: آثار خشونت و افراط‌گرایی محدود به منطقه نخواهد بود و اطمینان داریم تروریسم بالاخره روزی دامن کشورهای حامی و تسلیح‌کننده را خواهد گرفت. ایران جدی‌ترین مقابله با داعش در منطقه را داشته است و اگر اقدامات موثر ایران نبود اکنون داعش مناطق وسیع‌تری را به اشغال خود درآورده بود.
وی همچنین ضمن اعلام اینکه بنا داریم با همه کشورهای دنیا روابط دوستانه داشته باشیم به نقش و جایگاه کشور چین در گذشته و حال اشاره کرد و افزود: تصمیم داریم در دوران جدید روابط ایران و جهان، توجه ویژه‌ای به همکاری با چین در حوزه اقتصاد داشته باشیم.